De 35 bedste SEO værktøjer i 2020

En af de vigtigste ting at have styr på, når du begynder at arbejde med SEO, er din SEO værktøjskasse. Med andre ord; de uundværlige SEO tools, der kan lette og hjælpe din SEO-indsats betydeligt.

Som en hjælp til dig, har vi derfor samlet denne udførlige liste over de 35 bedste gratis og betalte SEO værktøjer i år. For overskuelighedens skyld er toolsene opdelt efter type.

Victor Kjeldgaard

Chief Technical Officer

📧 victor@aspera-digital.dk

Victor er ansvarlig for alt det tekniske i firmaet. Han arbejder primært med SEO, konverteringsoptimering, opsætning af sporingsværktøjer og andre tekniske discipliner.

“All in one” værktøjer

Disse SEO værktøjer kan “lidt af hvert”, hvorfor vi har valgt at kategorisere dem som “All in one” værktøjer.

Alle disse værktøjer har mange forskellige features, som typisk inkluderer værktøjer såsom rank tracking, konkurrentanalyse og linkprofil-rapporter m.m.

Arbejder du med et begrænset marketingbudget er disse værktøjer derfor oplagte at investere i, da du får rigtig meget for pengene.

Ahrefs

Ahrefs

En liste over “All in one” SEO tools ville ikke være komplet uden Ahrefs. Værktøjet er et must for nærmest alle SEO-eksperter og byder på et hav af SEO værktøjer.

Vores favoritter heriblandt er:

Keywords explorer: I Keywords explorer kan du få dybdegående data om et hvilket som helst søgeord. Dataene kommer direkte fra Google’s eget søgeordsværktøj “Keyword planner”.

Derudover er keywords explorer også rigtigt god til at vise relaterede søgeord for det givne søgeord, og kategoriserer bl.a. også disse ud fra hvilken type søgeord, der er tale om, som f.eks. spørgsmål mv.Det er derfor rigtig let ved brug af keywords explorer at finde et hav af idéer til, hvad du kan skrive om ifm. din content marketing, og hvilke søgeord du bør inkludere på din hjemmeside og i dine tekster.

Site explorer: I Ahrefs “site explorer” har du adgang til et hav af dybdegående data omkring et givent domæne. Se bl.a. hvor mange indgående links domænet har, antal refererende domæner, organiske søgeord det har placeringer på, domænets estimerede månedlige trafik, samt trafikkens månedlige værdi i $ hvis man skulle have købt sig til den gennem Google Ads.

Derudover får du adgang til at se et givent domænes “DR” og “UR”. “DR” står for domain rating og giver et billede af hvor stærkt domænet er i Ahrefs øjne. “UR” står for URL ranking, og fortæller noget om, hvor stærk den pågældende URL er i Ahrefs øjne. Det er dog vigtigt at holde sig for øje, at disse to metrics er Ahrefs egne, og ikke er brugt af Google. De kan dog ofte give et rigtigt fint billede af et domænes styrke og autoritet. Site explorer er et yderst effektivt til både at få et overblik over ens egen side, men også sine konkurrenters.

Content explorer: Det sidste Ahrefs værktøj på listen over vores favoritter er “Content explorer”. Med dette værktøj kan du lave dybdegående analyser omkring et givent søgeord eller brandnavn. Dette tool kan f.eks. bruges i ens linkbuilding til at finde andre sites, der har omtalt ens brandnavn uden at linke ind til ens hjemmeside.

I sådanne tilfælde kan du nogle gange være heldig at få et indgående link blot ved at skrive til indehaveren af hjemmesiden, som har omtalt dit brand uden at linke ind til dit site, og spørge pænt om ikke de vil linke ind til dit site.

Derudover kan du generelt set bruge content explorer til at få et indblik i, om dit brand er trendene og får mere og mere omtale fra diverse andre sites eller ej.

Udover ovenstående værktøjer tilbyder Ahrefs også et hav af andre værktøjer heriblandt link intersect (se hvilke sider der linker ind til dine konkurrenter men ikke dig), broken backlinks (se døde links der peger ind på din side, og dermed ikke længere tilfører værdi), rank tracker og mange flere.

Alt i alt er Ahrefs efter vores mening en af de bedste investeringer du kan foretage dig, i jagten på topplaceringer i Google.

💰Pris:

Ahrefs har i skrivende stund 4 forskellige prispakker, hvoraf den billigste koster $99 i måneden. De andre pakker tilbyder primært adgang til større mængder data, hvorfor “Lite” pakken vil være tilstrækkelig for langt de fleste.

✅Bruges til:

  • Analysere dine konkurrenter og få et dybere indblik i deres SEO strategi
  • Identificere og rette op på døde links til dit site
  • Analysere et domænes linkprofil ift. styrke og autoritet
  • Holde øje med din linkbuilding indsats
  • Holde styr på dine organiske placeringer ved brug af værktøjets rank tracker
  • Få et indblik i hvor populært dit brand er og hvor meget det bliver omtalt online

⛔Ulemper:

  • Data er ikke altid 100% præcise, herunder f.eks. værktøjets rank tracker
  • Pris: Ahrefs kan være en stor udgift hvis du er selvstændig og har et begrænset marketing budget
  • Viser ikke data omkring mere tekniske SEO aspekter såsom site speed m.fl.

🖱️Se Ahrefs her: https://ahrefs.com/

Morningscore.io

Morningscore

Morningscore.io er et dansk “All in one” SEO tool. Du har adgang til funktioner såsom linkrapporter, organisk trafik i måneden for dit site (og dine konkurrenter), sundheds værktøj der kan identificere kritiske SEO-fejl på dit site, rank tracking og mange andre fede features.

Der hvor Morningscore.io differentierer sig fra andre “All in one” SEO værktøjer, er værktøjets fokus på at gøre værdien af din SEO-indsat letforståelig, ved at opstille den i kroner og øre.

Dette opnår værktøjet ved at kigge på dine organiske placeringer, udregne hvad det ville have kostet at købe sig til den plads via Google Ads, og derefter får du et estimeret bud på, hvad din SEO trafik samlet set er værd i kroner og øre.

En rigtig fed feature der virkelig kan være med til at gøre værdien af din SEO-indsats håndgribelig, og let at regne på ift. om den er rentabel.

💰Pris:

I skrivende stund tilbyder Morningscore.io 4 forskellige prispakker:

Morningscore priser

Udover ovenstående tre pakker tilbyder værktøjet også “Starter” pakken til $25 i måneden.

✅Bruges til:

  • Danne overblik over værdien af din SEO-indsats
  • Motivere dig til at få gjort noget ved din SEO-indsats gennem såkaldte “SEO missioner”, du kan give dig selv
  • Analysere hvad dine konkurrenter gør og finde inspiration i de ting, de gør godt
  • Holde styr på dine organiske placeringer gennem værktøjets rank tracker
  • “Up-to-date” helbredstjek af dit SEO-onsite arbejde gennem værktøjets helbredstjek

⛔Ulemper:

  • Færre features end andre “All in one” SEO værktøjer

🖱️Se værktøjet her: https://morningscore.io/

SEMRush

SEMRush

SEMRush er nok et af de mest kendte “All in one” SEO værktøjer på markedet sammen med Ahrefs, og er elsket af SEO-eksperter verden over. Kogt ned kan det bruges til at lave konkurrentanalyser samt give dig et overblik over din egen SEO-indsats.

Med værktøjet kan du få hjælp til SEO-discipliner såsom søgeordsanalyser, linkprofilanalyser, contentanalyser, SERP analyser og meget mere. SEMRush har derudover også værktøjer der kan hjælpe dig med din PPC-indsats og og SoMe-indsats.

💰Pris:

SEMRush priser

SEMRush tilbyder tre forskellige pakker. “Pro” pakken til $99,95 om måneden, “Guru” pakken til $199,95 i måneden og “Business” pakken til $399,95 om måneden.

For langt de fleste vil “Pro” pakken formentlig være tilstrækkelig.

✅Bruges til:

  • Opnå dybdegående indsigt i SEO data for dit site og dine konkurrenters sites
  • Få et indblik i dine konkurrenters SEO-strategier, PPC-strategier og SoMe-strategier
  • Lave markedsanalyser som kan hjælpe med at vækste dit site

⛔Ulemper:

  • Den billigste pakke, “pro” pakken, er lidt dyr, særlig hvis du er selvstændig og kun arbejder med SEO på et enkelt site
  • Hvis du er meget ny indenfor SEO kan værktøjet måske virke en smule forvirrende i starten
  • Af og til upræcis data vedr. backlinks, placeringer og annonce data

🖱️Læs mere om SEMRush her: https://www.semrush.com/

Rank trackere

Når man arbejder med SEO er det vigtigt at have et præcist indblik i, hvordan det går med ens organiske placeringer, da det selvfølgelig netop er disse det hele drejer sig om i sidste ende.

Derfor vil det i mange tilfælde give mening at have opsat rank tracking, som løbende scraper søgeresultaterne og melder tilbage, præcist hvor dit site ligger placeret på diverse søgeord. Særligt hvis du arbejder med et site med rigtigt mange sider, og deraf mange organiske placeringer at holde øje med.

Arbejder du med et begrænset budget, vil vi dog ikke anbefale, at du går ud og investerer i et tool der kun kan lave rank tracking for dig. I sådan et tilfælde vil vi i stedet anbefale, at du investerer dine midler i et af “all in one” værktøjerne, som også tilbyder rank tracking. Disse værktøjer kan, på trods af at de er mindre præcise end værktøjerne nævnt på denne liste, ofte give et rigtigt fint billede af hvordan ens organiske placeringer ser ud og udvikler sig.

Herunder finder du derfor vores bud på de to bedste værktøjer primært til rank tracking. Som nævnt tidligere vil disse værktøjer typisk være mere præcise i deres rank tracking end “All in one” værktøjerne.

Accuranker

Accuranker

Første SEO værktøj på listen over rank trackere er det danske Accuranker. Accuranker er et af de førende rank tracking værktøjer på markedet, og bruges af flere store virksomheder såsom Arla, Bilka, SAS og mange flere.

Vi har kun gode erfaringer med at bruge Accuranker til at holde øje med vores kunders organiske placeringer. Brugergrænsefladen er brugervenligt, og det er let at navigere rundt på platformen, når man først vender sig til den, hvilket ikke tager mere end et par timer.

Et stort plus ved at bruge Accuranker til at holde styr på dine organiske placeringer er dets funktion til at opdatere ranking rapporterne, når du har lyst. Ved eksempelvis rank trackeren i Ahrefs er dette ikke muligt. Derudover tilbyder værktøjet integrationer med et hav af third party tools såsom Google Analytics, Google Sheets, Google Data Studio, Adobe Analytics og mange flere.

💰Pris:

Accuranker priser

Prisen afhænger af hvor mange søgeord, du gerne vil tracke på. Minimumsgrænsen ligger ved 1.000 søgeord, og koster $109 om måneden. Ligesom ved de foregående tools på denne liste er dette selvfølgelig en forholdsvis høj pris, men helt klart alle pengene værd, hvis du har budgettet til det og mange søgeord, du skal holde øje med.

✅Bruges til:

  • Holde øje med hvordan dine organiske placeringer udvikler på dag-til-dag basis
  • Rapportering over organiske placeringer og udvikling heri
  • Overvågning af dine konkurrenters organiske placeringer

⛔Ulemper:

  • Pris: Her er der ligeledes tale om et værktøj, som kræver en vis månedlig investering for at få adgang til det. Er budgettet i den lave ende vil en månedlig abonnementspris på minimum $109 formentlig være en ret stor udgift for de fleste

🖱️Tjek Accuranker ud her: https://www.accuranker.com/

Authority Labs

Authority Labs

Ligesom det foregående værktøj på listen er Authority Labs også et stykke rank tracking software, der kan hjælpe dig med at holde styr på dine organiske placeringer.

Dets funktion er derfor i store træk det samme som Accuranker. Den store forskel på Accuranker og Authority Labs er dog prisen. Hos Authority Labs er det muligt at komme i gang til en lavere pris, hvilket du kan læse mere om herunder.

💰Pris:

Authority labs priser

Som det kan ses på ovenstående billeder tilbyder Authority Labs i skrivende stund en pakke til blot $49 om måneden. Jovist, du har her kun mulighed for at tracke på op til 250 keywords kontra 1.000 ved Accuranker, men ikke desto mindre er det muligt at komme i gang til en lavere månedlig ydelse.

Værktøjet er derfor ideelt til dig, som gerne vil have så præcis som mulig tracking på dine organiske søgeplaceringer, men måske arbejder med et begrænset budget og ikke har over 250 søgeord, du vil tracke på.

✅Bruges til:

  • Holde styr på dine organiske placeringer
  • Tracke på dine konkurrenters organiske placeringer og holde deres udvikling op mod din egen

⛔Ulemper:

  • Pris: På trods af at det er billigere end det andet rank tracking værktøj på listen er den forholdsvist høje pris stadig en ulempe for de fleste.

🖱️Se mere om Authority Labs her: https://www.authoritylabs.com/

Content- og søgeordsværktøjer

En af de vigtigste processer i dit SEO arbejde, er søgeordsanalysen for de enkelte sider på din hjemmeside. Hvis du vil rangere godt i søgeresultaterne er det altafgørende, at du har lavet en ordentlig søgeordsanalyse. Derfor vil en liste over de bedste SEO værktøjer aldrig være komplet, uden værktøjer til dine søgeordsanalyser og content analyser.

Det er netop det som værktøjerne i dette afsnit kan give dig uvurderlig assistance i forbindelse med dine søgeordsanalyser og generelle forarbejde til dit content.

Surfer SEO

SurferSEO

Surfer SEO er det første tool i dette afsnit, og det kan hjælpe dig med dit onpage SEO arbejde, og herunder din content- og søgeordsanalyse. Værktøjet har ligesom Ahrefs et “Keyword research” værktøj, hvori du kan indtaste et søgeord og få en masse data vedrørende søgeordet returneret

Der hvor værktøjet dog virkelig shiner i forhold til andre SEO værktøjer, er dets “SERP analyzer”. De kalder selv dette værktøj for “X-ray vision for top-ranking pages in your SERPs”, og man er tilbøjelig til at give dem ret.

Med SERP analyzer kan du indtaste en given side fra dit website, og det søgeord du gerne vil have, at siden skal rangere på. Herefter analyserer værktøjet SERP’en for dig og viser diverse data for de sider, du konkurrerer mod. Heriblandt: antal ord, pagespeed, keyword density, linkprofil og mange andre vigtige faktorer, som du kan arbejde med at overgå, for at overtage dine konkurrenters placeringer.

Værktøjet kan derudover i dets “content editor” hjælpe dig i dit skrivearbejde ved at give dig pointers omkring, hvad din keyword density bør være, typiske spørgsmål folk stiller om dit søgeord og mange andre ting. Hvis du skriver dit indhold i content editoren opdateres statussen for din tekst hele tiden, da værktøjet konstant analyserer din tekst og hjælper dig på rette vej. På denne måde bliver skriveprocessen langt lettere, da værktøjet kan give dig en masse idéer til, hvad du kan skrive om og sikre, at du bliver på rette vej i selve skriveprocessen.

Sidst, men ikke mindst, kan Surfer SEO med værktøjet “SEO Audit” scanne og analysere dine landingssider og fortælle, hvilke ændringer du bør foretage for at komme om på side 1 af søgeresultaterne.

Surfer SEO vil grundet ovenstående features være en stor hjælp i skrivearbejdet og konkurrentanalyse arbejdet for dig, og eliminerer herunder en masse manuelt arbejde og sparer dig tid.

💰Pris:

SurferSEO priser

Surfer SEO tilbyder, ligesom mange andre værktøjer på denne liste tre forskellige prispakker. Her koster den billigste $59 om måneden, små 410 danske kroner.

✅Bruges til:

  • At få pointers ifm. skrivearbejdet i forhold til, hvad du kan skrive om og keyword density
  • Automatisk analyse af en given SERP du vil rangere i, så du ved hvad du skal overgå for at rangere
  • Søgeordsanalyse i værktøjets “Keyword research”

⛔Ulemper:

  • Pris: 410 kroner om måneden vil være en betydelig udgift for nogle
  • Viser af og til irrelevante søgeord i dets analyser, som du skal navigere udenom, kan være uoverskueligt som nybegynder

🖱️ Se Surfer SEO her: https://surferseo.com/

StoryBase

StoryBase

StoryBase er et glimrende værktøj til at benytte i forbindelse med din content strategi og selve udarbejdelsen af dit content. Ved blot at smide dit givne søgeord ind i værktøjet bliver du præsenteret for et hav af relevante search queries relateret til netop dit søgeord.

StoryBase kan både bruges til at lave en outline for dit indhold i form af, hvad du skal skrive om, og hvilke spørgsmål du kan besvare i dit indhold. Dernæst kan det også benyttes i selve skriveprocessen som en hjælp til at sørge for, du inkluderer relevante sekundære søgeord.

💰Pris:

StoryBase priser

I skrivende stund tilbyder StoryBase ovenstående tre pakker, hvoraf den billigste koster $49 om måneden. Altså små 350 kroner.

I den mindste pakke får du dog kun adgang til 400 resultater per søgning, mens du i de større “Premium” og “Enterprise” pakker får adgang til op til 1.000 resultater per søgning. I hver pakke er der desuden inkluderet en 14 dages gratis prøveperiode.

✅Bruges til:

  • Generering af long-tail søgeideéer at målrette dit indhold imod
  • Finde relevante emner at skrive om, som søgende rent faktisk søger efter
  • Assistance i forbindelse med inkludering af relevante sekundære søgeord i dit content

⛔Ulemper:

  • Begrænset mængde af værktøjer er inkluderet i værktøjet
  • Hvis du arbejder med et begrænset marketingbudget, kommer vi desværre ikke udenom, at prisen også ved dette værktøj kan være en ulempe

🖱️Se StoryBase her: https://www.storybase.com/

ExpressVPN

ExpressVPN

Næste på listen er ExpressVPN, men det kunne egentlig have været hvilken som helst VPN service. Hvis du skal lave SEO på et andet sprog, end det der bliver talt i det land, du sidder i, er det en kæmpe hjælp at kunne tilgå den reelle SERP for det marked, du forsøger at rangere i.

Sidder du eksempelvis i Danmark og skal lave SEO for det svenske marked er det en stor hjælp at kunne tilgå den svenske SERP, og se præcis hvilke resultater der dukker op, når du søger på det pågældende søgeord.

Ved at analysere disse resultater kan du langt lettere vurdere, hvad det vil kræve af dit indhold at komme op og rangere på side 1. Både i forhold til antal indgående links og refererende domæner den pågældende side bør opnå, men også i forhold til længden af indholdet og typen af indhold, det kræver. Derudover kan der selvfølgelig være en masse god inspiration at hente.

At have en god og pålidelig VPN service ved hånden er derfor uundværligt, hvis du arbejder med SEO på et andet marked end det land du befinder dig i.

💰Pris:

ExpressVPN priser

Eksemplet fra denne liste, ExpressVPN, tilbyder i skrivende stund ovenstående tre pakker, hvor du betaler mindre per måned, hvis du køber servicen i længere tid.

Køber du for eksempel for et helt år betaler du blot €8,02 (60 kroner) om måneden. Dette er dog ret lang tid at binde sig, og de tilbyder også en løsning, hvor du betaler for en måned af gangen. Her er prisen dog €12,48 (95 kroner) om måneden.

De fleste VPN services ligger omkring dette prisleje, dette er måske endda lidt i den høje ende.

✅Bruges til:

  • SERP analyser på udenlandske markeder

⛔Ulemper:

  • Toolet fungerer 100% efter hensigten. Den eneste rigtige ulempe, som vi derfor kan pege på, må igen blive prisen. Arbejder du i stor stil med udenlandsk SEO er det dog vores overbevisning at de 60-100 kroner om måneden er rigtig godt givet ud på en VPN service

🖱️Læs mere om ExpressVPN her: https://www.expressvpn.com/

BuzzSumo

BuzzSumo

Næste værktøjet på listen, BuzzSumo, er et rigtig godt værktøj til, når du skal udarbejde en komplet content strategi for dit website. BuzzSumo crawler og tjekker hver dag et hav af sociale medier og ser, hvad brugerne snakker om, og hvilke indlæg der bliver delt mest.

På denne måde kan du først og fremmest lynhurtigt få et overblik over hvilken type indhold din målgruppe er interesseret i. Derudover kan du også se hvilke andre virksomheder og influenter indenfor din branche som målgruppen generelt følger og lytter til og dermed opnå større indsigt i netop dit marked.

Værktøjet kan derudover også hjælpe dig med at foretage konkurrentanalyser og se hvilke ting, der virker og ikke virker for dine konkurrenter i forhold til deres content strategi. På den måde kan du undgå at begå samme fejl som dem, i forhold til hvilken type content du laver.

Sidst, men ikke mindst, kan du i BuzzSumo opsætte alerts for relevante emner for dig. På denne måde kan du med det samme blive underrettet, når nyt indhold relateret til dit fokusområde bliver lagt online. Du kan se præcis, hvem der har lagt det online og hvornår. Dette kan hjælpe dig med at indsnævre hvad dit næste move i din content marketing strategi skal være.

💰Pris:

BuzzSumo priser

BuzzSumo tilbyder pt. ovenstående 4 prispakker, hvoraf den billigste koster $99 om måneden, små 700 kroner, hvis du betaler på månedsbasis. Betaler du på årsbasis falder denne pris til $79 i måneden.

✅Bruges til:

  • Udformning af din content strategi
  • Konkurrentanalyse i forhold til deres content strategi, og se hvad der virker godt/mindre godt for dem
  • Opdage hvem der er influenter indenfor din branche
  • Opsætning af alerts for emner, der er relevante for dig og dermed altid være “up-to-date”, når der bliver lagt nyt indhold op indenfor dit emne

⛔Ulemper:

  • Prisen: Toolet er i den dyre ende og kræver et robust marketingbudget
  • Værktøjets søgeordsværktøj er et af de mindre fyldestgørende på markedet
  • Brugergrænsefladen kan virke en smule forvirrende i starten

🖱️Se Buzzsumo her: https://buzzsumo.com/

Google autocomplete

Google autocomplete

Et rigtigt stærkt, men også rigtigt ofte overset værktøj i forbindelse med søgeordsanalyser, er “Google autocomplete”. Altså de forslag til søgninger, der kommer frem under den søgning du indtaster i Google.

Her viser Google dig nemlig en masse relaterede søgninger til det søgeord, du har skrevet ind i input feltet. I rigtigt mange tilfælde kan disse hjælpe dig med at finde relevante sekundære søgeord, og i nogle tilfælde hjælpe dig med at identificere dit primære søgeord.

Søgningerne heri er baseret på Googles egen data omkring, hvad folk søger på, og du kan derfor være 100% sikker på, at der rent faktisk er søgninger efter de termer, du ser i Google autocomplete.

I forlængelse af disse kan du også med fordel benytte dig af afsnittet “Søgninger relateret til [søgeord]” i bunden af søgeresultaterne:

Google relaterede søgeord

Her vises ligeledes en masse relevante sekundære søgeord, ud fra det du netop har søgt på. De sekundære søgeord markeres her med fed, som det kan ses i ovenstående eksempel.

💰Pris:

Gratis

✅Bruges til:

  • Søgeordsanalyse
  • Finde sekundære søgeord
  • Kan også hjælpe med at indsnævre eller korrigere dit primære søgeord

⛔Ulemper:

  • Ikke muligt at se tal for søgevolumen på de forskellige forslag. Det kan derfor være svært at prioritere, hvilke af de foreslåede søgeord, du bør fokusere på. Du kan derfor med fordel kombinere Google autocomplete med et andet værktøj, som viser søgeordsvolumen. For eksempel “Google søgeordsplanlægning”, som også er det næste værktøj på listen, eller et værktøj som “Keywords explorer” i Ahrefs som nævnt i starten af artiklen.

🖱️ Prøv Google autocomplete her: https://www.google.dk/

Google Søgeordsplanlægning

“Google søgeordsplanlægning” er Google’s eget gratis SEO værktøj til søgeordsanalyse. I værktøjet kan du få tal på søgevolumen for et givent søgeord. Værktøjet viser nemlig gennemsnitlige antal månedlige søgninger på det søgeord, du skriver ind. Samtidig viser værktøjet søgeord, der relaterer sig til det søgeord, du har indtastet, og er derfor også et glimrende værktøj til at finde relevante sekundære søgeord for dit primære søgeord.

Det er også fra netop dette værktøj, at mange af de betalte tools som viser søgevolumen, trækker deres data fra. Da dataene kommer fra Google selv, er det de mest pålidelige data, vi har at arbejde med i forhold til søgevolumen.

Det er dog stadig vigtigt at tage tallene heri med et vist gran salt. Vi før har oplevet at værktøjet viser et givent tal for antal gennemsnitlige månedlige søgninger efter besteme søgeord, men at en side, som rangerer på de pågældende søgeord får et helt andet antal månedlige besøgende, og derfor peger i retning af flere søgninger på det pågældende søgeord.

Derudover skal du heller ikke nødvendigvis afskrive, at der kan være søgninger på et søgeord, blot fordi der ikke meldes om nogle antal månedlige søgninger i værktøjet.

Da det er meningen at værktøjet skal benyttes til Google Ads, har det en tendens til at være biased mod søgeord med såkaldt “commercial intent”, altså kommercielle søgeord hvor søgende typisk er mere købsparate.

💰Pris:

Gratis

✅Bruges til:

  • Få et nogenlunde præcist bud på antal månedlige søgninger efter et givent søgeord
  • Finde relaterede søgeord og sekundære søgeord du kan inkludere i dit content

⛔Ulemper:

  • Lavet til Google Ads og kommercielle søgeord favoriseres derfor
  • Brede spænd i gennemsnitlige antal søgninger om måneden

🖱️Se Google Søgeordsplanlægning her: https://ads.google.com/intl/da_dk/home/tools/keyword-planner/ (Kræver Google konto)

Google Trends

google-trends

Et andet stærkt værktøj i forbindelse med din content- og søgeordsresearch er “Google Trends”.

Heri har du mulighed for at spotte opadgående trends, som kan være relevante indenfor din branche. Ved at bruge toolet kan du komme på forkant med disse fremtidige trends og have en “first movers advantage”, i forhold til at skrive indhold omkring dem og rangere herpå.

Dette er typisk en stor fordel og kan føre til, at du kan komme op og ligge godt placeret på side 1 af søgeresultaterne, i en tid hvor konkurrencen på indhold omkring det specifikke emne er lav.

Da du har first movers advantage på indhold omkring søgningen, vil du typisk også opleve, at du vil have lettere ved at fastholde din gode placering, kontra hvis du først lavede indhold omkring emnet efter det var begyndt at trende yderligere.

Google Trends er altså et godt værktøj i forhold til at spotte opadgående trends og komme med på bølgen det er for sent.

💰Pris:

Gratis

✅Bruges til:

  • Researche nuværende og fremtidige trends
  • Komme på forkant med fremtidige trends og opnå en first movers advantage i forhold til at lave indhold omkring dem

⛔Ulemper:

  • Ikke særligt dybdegående data
  • Det er ikke muligt at se volumen for det givne søgeord

🖱️Tjek værktøjet ud her: https://trends.google.com/trends/?geo=DK

Wordcounter.net

wordcounter-net

Når du udarbejder din content strategi er det vigtigt, at du også analyserer SERP’en, for at opnå et bedre indblik i hvad det vil kræve af dit content for at komme op og rangere.

En vigtig faktor her er, hvor dybdegående dit content bør være. Dette vil du typisk kunne få et fingerpeg omkring, ved at undersøge længden af indholdet på de sider, som allerede rangerer godt på det pågældende søgeord.

En hurtig og nem måde at tjekke dette på, er ved at kigge på længden af dette indhold. Denne opgøres typisk i antal ord, hvorfor vi har inkluderet wordcounter.net på denne liste. I dette simple værktøj smider du blot den givne tekst ind, og herefter får du returneret hvor mange ord det pågældende tekststykke indeholder.

Du kan dermed lynhurtigt få et fingerpeg omkring, hvor langt dit content, som minimum bør være. Vi anbefaler altid at man for så vidt muligt forsøger at overgå længden på det andet indhold på side 1.

Det er dog selvfølgelig vigtigt, at du ikke bare forfatter menings- og værdiløst indhold, bare for at have flere ord end konkurrenterne. Det indhold du skriver bør altid give mening, skabe værdi og være relevant for den pågældende søgning.

💰Pris:

Gratis

✅Bruges til:

  • Tjekke antal ord på sider du vil konkurrere med

⛔Ulemper:

  • Kræver at du kopierer indholdet ud. Værktøjet kan ikke automatisk scanne en URL for antal ord

🖱️Se Wordcounter.net her: https://wordcounter.net/

Answer the public

Answer The Public

Næste SEO værktøj på listen er “Answer the public”. Dette er et fantastisk værktøj i forbindelse med din søgeordsanalyse og til at generere idéer til emner, du kan skrive om.

I værktøjet kan du skrive et hvilket som helst søgeord ind, og herefter returnerer værktøjet alle de spørgsmål, sammenligninger, forholdsord og meget andet, som der bliver søgt på i relation til det pågældende ord.

Se f.eks. disse spørgsmål for søgeordet “Fodboldstøvler”:

Answer the public output

Og disse spørgsmål er blot et meget lille udpluk af det relevante indhold værktøjet returnerede ved forespørgslen. I alt returnerede det følgende:

  • 19 spørgsmål
  • 21 forholdsord (f.eks. “til” – “Fodboldstøvler til bredde fødder børn”)
  • 7 sammenligninger (f.eks. “Fodboldstøvler AG eller FG”)
  • 413 søgninger sorteret alfabetisk
  • 20 relaterede søgninger

Som du kan se kan søgeordsværktøjet virkelig hjælpe dig med at få idéer til diverse ting, du kan lave kvalitetsindhold om.

💰Pris:

Gratis

✅Bruges til:

  • At få idéer til det indhold du kan skrive
  • Se hvilke spørgsmål, sammenligninger m.fl. folk søger efter i relation til et søgeord

⛔Ulemper:

  • Som ved så mange af de andre værktøjer på denne liste, er ulempen ved dette værktøj at det ikke viser volumen for de forskellige resultater den returnerer. Dette kan gøre det svært at vælge hvilke af de returnerede søgninger, du bør forfatte indhold til

🖱️ Prøv Answer The Public her: https://answerthepublic.com/

Teknisk SEO værktøjer

Et vigtigt, men også forholdsvist kompliceret aspekt af arbejdet med SEO, er hele den tekniske SEO del. Størstedelen af værktøjerne i dette afsnit kræver en vis teknisk forståelse for at kunne bruges.

Ikke desto mindre er teknisk SEO en af de vigtigste SEO discipliner at have godt styr på mod top placeringerne i søgeresultaterne. Derfor har vi selvfølgelig også valgt at dedikere et helt afsnit på denne liste til værktøjer, der kan hjælpe dig med den tekniske del af SEO indsatsen på dit site.

Google Search Console

Google Search Console, tidligere kaldt “Webmaster tools”, er Googles eget værktøj til hjemmesideejere. Her kan du få adgang til en lang række data vedrørende Google’s crawling og indeksering af din hjemmeside.

Det er efter vores overbevisning et must at få oprettet en Google Search Console for ens hjemmeside. Den data man finder deri er kort sagt for uvurderlig til ikke at gøre det, også er det tilmed gratis.

I værktøjet kan du bl.a. se statistik for:

  • Indekserede sider, herunder sider der er crawlet men ikke indekseret og hvorfor disse ikke er indekseret
  • Domæner der linker ind til din hjemmeside
  • Sitemap status for dit site
  • Dit sites hastighed
  • Status for strukturerede data (Rich snippets) for dine sider
  • Antal sider Googlebot har crawlet per dag på dit site
  • Mobilvenlighed på dit site

Derudover har du i værktøjet mulighed for at indlæse en given side på dit site, og se den som Googles crawler Googlebot ser den. På den måde har du mulighed for at identificere eventuelle kritiske fejl i dit hjemmeside setup, i forhold til søgemaskinernes crawling heraf.

Du kan også bede om at få fjernet visse sider fra dit site fra Googles indeks, samt se status for manuelle handlinger og sikkerhedsproblemer for dit website.

Kort fortalt; med alt den gratis data, som du kan finde i Google Search Console, som endda kommer fra Google selv (!), vil det være en stor fejl ikke at benytte sig af Google Search Console i dit SEO arbejde.

Bonus-tip: Hvis du har oprettet en Google Search Console, har du også mulighed for at oprette en såkaldt “disavow” liste og indsende den til Google. Dette er relevant hvis du har skadelige links, der peger ind på din hjemmeside, da disse kan føre til at Google nedprioriterer din hjemmeside i søgeresultaterne.

Ved at uploade en disavow liste fortæller du Google at din hjemmeside ikke vil associeres med disse sites.

Er du i tvivl, om du har skadelige links der peger ind på dit site, og skader dine placeringer i søgeresultaterne? Ring til os på 60 40 10 06, og så skal vi nok hjælpe dig med at finde ud af det og hjælpe dig med at få dem afvist over for Google.

💰Pris:

Toolet er gratis.

✅Bruges til:

  • Få dybdegående information i hvordan søgemaskinerne crawler og indekserer din hjemmeside
  • Opdage og tilrette eventuelle fejl på dit website i forhold til din SEO

⛔Ulemper:

  • URL udtræk begrænset til 1.000 – Kan være et problem hvis du laver SEO på et site med over 1.000 sider
  • “Undersøgelse af webadresse” værktøjet virker nogle gange ikke (Ressourcer der ikke kan indlæses uden oplysninger om hvorfor mv.)

🖱️ Opret og se Google Search Console her: https://search.google.com/search-console/about?hl=da

Bing webmaster tools

Selvom Google klart er den mest brugte søgemaskinen verden over, også i Danmark, må man bestemt ikke negligere vigtigheden af Bing. Derfor har vi også valgt at inkludere Bing webmaster tools på listen her.

I et Twitter opslag fra 2017 afslørede Microsoft, at Bing faktisk har op imod 10% af søgemaskinemarkedet i Danmark, og at der hver måned bliver foretaget omkring 13 millioner søgninger  på den: (https://twitter.com/MSFTAdvertising/status/898208047578849280/photo/1.

For at give Bing de bedst mulige forudsætninger for at crawle og indeksere dit website, kan du derfor indsende sin hjemmeside til Bing webmaster tools. Har du også et sitemap vil vi ligeledes anbefale at du indsender dette for at lette Bings crawling af dit website, da deres crawler ikke er ligeså “klog” som Googlebot.

💰Pris:

Gratis

✅Bruges til:

  • Sikre din tilstedeværelse på den anden største søgemaskine i Danmark
  • Optimere Bing’s crawling og indeksering af dit website og følge med i udviklingen heraf samt trafik du får fra søgemaskinen

⛔Ulemper:

  • Brugergrænsefladen er ikke den mest brugervenlige

🖱️ Insend dit site til Bing webmaster tools her: https://www.bing.com/toolbox/webmaster

SEOTools for Excel

SEOToolsforExcel

Næste værktøj på listen er til dig, som elsker Excel. SEO eksperten Niels Bosma har lavet dette tool, som kan hjælpe dig med et hav af SEO relaterede opgaver.

I værktøjet finder du en masse foruddefinerede funktioner til at foretage SEO analyser i Excel. Du kan bruge de såkaldte “Connectors” til at trække data fra et væld af tredjeparts værktøjer.

Ved at bruge værktøjet behøver du ikke at forlade Excel til at foretage dine SEO analyser m.m. og undgår på den måde at være nødsaget til at hoppe rundt mellem flere programmer.

Det kan både bruges til on-page SEO og off-page SEO.

💰Pris:

€99 om året pr. maskine. Køber du flere licenser af gangen opnår du diverse rabatter, se mere her: https://seotoolsforexcel.com/purchase/

✅Bruges til:

  • At lave SEO analyser direkte i Excel med et hav af smarte og hjælpsomme funktioner

⛔Ulemper:

  • Kan virke overvældende at bruge som nybegynder og man vil få mest ud af værktøjet hvis man i forvejen er øvet i Excel

🖱️ Se SEOTools for Excel her: https://seotoolsforexcel.com/

Google Tag Manager

google-tag-manager

Google Tag Manager er et værktøj udviklet af Google selv til håndtering og indsættelse af tags og kodesnippets på et website.

Det er særligt relevant for hjemmesider, der benytter sig af mange forskellige tags, typisk til sporingsværktøjer såsom Google Analytics, Google Ads, Facebook pixel, Hotjar, Google Optimize og mange flere.

Med Google Tag Manager har du altid et overskueligt overblik over hvilke tags, der køres af på din hjemmeside. Derudover kan det benyttes til at “ndsætte HTML kode ind på din hjemmeside, hvilket kan være særligt brugbart ved opsætning af f.eks. Facebook sporing.

Ved at bruge Google Tag Manager til opgaver, som disse undgår du nemlig at skulle ind og “rode i” dit sites temafiler, og muligvis komme til at ødelægge noget. Det kan derfor i visse tilfælde også spare dig for udvikler timer.

💰Pris:

Gratis

✅Bruges til:

  • Indsættelse af tags og kode snippets på dit site, uden at skulle ændre temafilerne
  • Sørge for du altid har et overblik over de tags og kode snippets der bliver kørt af på dit site

⛔Ulemper:

  • På trods af at det er let at bruge og ikke kræver meget teknisk viden, er der stadig en vis læringskurve, og nybegyndere kan derfor opleve toolet som lidt forvirrende

🖱️ Opret en Google Tag Manager her: https://tagmanager.google.com/ (Kræver Google konto)

P.S.: Har du brug for hjælp til opsætning af Google Tag Manager på dit site, eller anden form for Google Tag Manager support, er du velkommen til at kontakte os på 60 40 10 06

DeepCrawl

DeepCrawl

Næste SEO tool på listen over værktøjer til teknisk SEO er DeepCrawl. DeepCrawl er, som navnet antyder det, et værktøj til crawling af dit site.

Et vigtigt aspekt af det tekniske SEO arbejde, er altid at have et overblik over sitet i dets helhed. Er der 404-links på nogle af dine sider? Er der 404-sider på dit site? Er der nogle sider der tager ekstra lang tid om at loade? Har du styr på din interne linkstruktur?

Og det er her DeepCrawl kommer ind i billedet. Med DeepCrawl i dit SEO-arsenal har du hele tiden et overblik over dit site som helhed og dets “sundhed”. Du kan schedule crawls af dit site og få dem leveret direkte i din indbakke når det passer dig.

Værktøjet kan blandt andet hjælpe med at belyse SEO og UX fejl, som ikke umiddelbart er synlige ved blot selv at navigere rundt på dit site. Det kan f.eks. hjælpe dig med at finde ud af om der er sider, som er begravet for dybt i dit hierarki og kræver for mange klik at tilgå.

Du kan selvfølgelig også bruge værktøjet til at crawle dine konkurrenters sider og se, hvordan dit site klarer sig mod konkurrenternes, og hvor du bør sætte ind for at overgå dem.

Alt i alt et rigtigt brugbart SEO tool, der kan hjælpe dig med det tekniske SEO aspekt på dit site.

💰Pris:

DeepCrawl priser

I skrivende stund tilbyder DeepCrawl ovenstående tre prispakker, hvoraf den mindste pakke til €12 om måneden formentlig er nok for de fleste. Denne pakke er dog begrænset i forhold til integrationer med tredjeparts værktøjer samt mere avancerede features. Det er dog en fin pakke til at prøve værktøjet af og for en fornemmelse af, om det er noget du kan bruge i din SEO-indsats.

✅Bruges til:

  • Crawling af dit site
  • Identificere SEO fejl og håndtere dem
  • Analyse af dine konkurrenters sites holdt op mod dit, og hvor du bør sætte ind for at opnå mere værdi

⛔Ulemper:

  • Det kræver en vis teknisk forståelse for at kunne bruge værktøjet
  • Mængden af features og integrationer er forholdsvist begrænset i “Light” og “Light Plus” pakkerne, som er de pakker der er mest overkommelige prismæssigt.

🖱️ Tjek DeepCrawl ud her: https://www.deepcrawl.com/

Google’s test af mobilvenlighed

Det er gennem de seneste par år blevet mere og mere vigtigt vigtigt at have et mobilvenligt site. Fra år 2020 og frem er det næsten umuligt at rangere godt, hvis ikke dit site er mobilvenligt. Mens de fleste hjemmesider er blevet mobilvenlige, ser vi stadig sites, som fortsat ikke er mobilvenlige.

Er dit site ikke mobilvenligt endnu, gør du det meget svært for dig selv SEO-mæssigt. Google indekserer i dag alle nye sites efter “mobile-first”. Det vil sige at det er mobiludgaven af din hjemmeside og ikke desktopudgaven som Google tillægger værdi og indekserer din hjemmeside på baggrund af.

Er din hjemmeside ikke mobilvenlig, kan det derfor skade dine organiske placeringer, da Google højst sandsynligt vil nedprioritere dit site i søgeresultaterne.

Et godt værktøj til at teste om dit site er mobilvenligt i Google’s øjne er derfor Google’s eget “Test af mobilvenlighed” værktøj. Her smider du blot en given adresse fra dit site ind, også melder værktøjet tilbage om det er mobilvenligt eller ej.

💰Pris:

Gratis

✅Bruges til:

  • Se om dit site er mobilvenligt i Google’s øjne

⛔Ulemper:

  • Af og til kan værktøjet ikke indlæse visse ressourcer for et site og melder derfor sitet som værende “Ikke mobilvenligt” på trods af, at sitet er dette, og f.eks. bliver meldt mobilvenligt i Google Search Console. Du bør derfor ikke stole blindt på hvad værktøjet melder, men det kan måske give et fingerpeg om at noget er galt, hvis værktøjet ikke melder dit site som værende mobilvenligt.

🖱️ Prøv værktøjet her: https://search.google.com/test/mobile-friendly?hl=da

Yoast

Yoast

Dette værktøj er kun relevant for sites der kører på WordPress, men vi mener alligevel det fortjener en plads på listen. Særligt set i lyset af at over 30% af alle hjemmesider benytter sig af WordPress som deres CMS.

Yoast er et SEO plugin til WordPress, som kan hjælpe med din SEO-indsats i WordPress. Blandt dets mange funktioner er blandt andet:

  • Input felter til title tag og meta beskrivelser på dine sider
  • Generering af sitemap
  • Håndtering af hvilke sidetyper der skal indekseres og hvilke der ikke skal
  • Generering af brødkrummesti
  • Strukturerede data opmærkninger for dit site
  • Hjælpe med keyword density og læsevenligheden af dit tekstindhold

Udover ovenstående funktionaliteter byder Yoast også på et hav af andre funktioner, der kan gøre en stor forskel i din SEO-indsats for dit WordPress site.

Har du ikke allerede et SEO plugin installeret på dit WordPress website, vil vi anbefale, at du installerer et hurtigst muligt, som f.eks. Yoast.

💰Pris:

Gratis – Men har en “Pro” version til €89 som engangsbetaling. Gratis versionen er dog mere end tilstrækkelig for langt de fleste sites.

✅Bruges til:

  • Hjælp til og håndtering af din SEO indsats på WordPress sites

⛔Ulemper:

  • For at få adgang til mere avancerede SEO indstillinger er det nødvendigt med Pro versionen
  • Bruger du WooCommerce skal du købe WooCommerce add-on til pluginnet for at få adgang til alle Yoast funktioner for WooCommerce sider

🖱️ Læs mere om Yoast her: https://da.wordpress.org/plugins/wordpress-seo/

Screaming frog

Screaming Frog

Næste værktøj på listen er “Screaming frog”, og er for mange SEO eksperter et must. Det er ligesom det tidligere værktøj på listen “Deepcrawl”, et værktøj til at crawle din hjemmeside.

Med værktøjet kan du finde frem til tekniske fejl og mangler på dit website, ved at lave udtræk af alle SEO relevante elementer fra dine sider såsom:

  • H1-overskrifter
  • Title-tags
  • URL
  • Meta beskrivelser
  • Custom HTML elementer ud fra CSS selectors
  • Status kode

Værktøjet crawler dit site på samme måde, som Googlebot gør det, nemlig ved at følge links på siderne den crawler. Du kan derfor også gennem værktøjet få et bedre indblik i hvordan Google læser og forstår dit site, og om der er nogle sider, som ingen interne links har.

Screaming frog er særligt brugbart på større sites med hundrede- eller tusindvis af sider, hvor det er umuligt at danne sig et overblik manuelt.

💰Pris:

Gratis – Du kan dog i gratis-versionen kun crawle 500 URL’er, hvilket for nogle sider langt fra er nok. Pro versionen koster £149 om året, og giver dig adgang til at crawle et ubegrænset antal URL’er.

✅Bruges til:

  • Crawling af dit website som Google gør det
  • Identificere tekniske fejl på dit site som kan skade din SEO

⛔Ulemper:

  • Ikke det pæneste UI og kan virke uoverskueligt før man har brugt det et par gange
  • Køres lokalt, og altså ikke browser/cloud baseret som f.eks. DeepCrawl

🖱️ Se værktøjet her: https://www.screamingfrog.co.uk/

Testværktøj til strukturerede data

strukturerede-data-testværktøj

Henover de seneste par år er Google begyndt mere og mere, at bruge strukturerede data opmærkninger, til at vise de såkaldte “rich snippets” i SERP’en:

Eksempel på rich snippet for søgningen “Drømmekage opskrift”:

Rich snippet

På ovenstående eksempel har den pågældende side lavet strukturerede data opmærkninger for blandt andet anmeldelser, bagetid og antal kalorier.

Denne information kan Google forstå og vise i søgeresultaterne. Dette kan, for de sites som har opmærkningerne og får dem vist, være med til at hjælpe betydeligt på deres CTR (Click-through-rate). På den måde opnår de flere besøgende fra SERP’en og bedre placeringer.

Det er typisk også disse opmærkninger søgende, der benytter sig af voice search får returneret, og er derfor et SEO aspekt, der bliver mere og mere vigtigt i takt med at voice search bliver mere og mere udbredt.

For at du kan få vist disse rich snippets i SERP’en kræver det som sagt, at du har lavet strukturerede data opmærkninger på dit site. Ved implementering af disse kan værktøjet “Testværktøj til strukturerede data” fra Google være en stor hjælp, for at sikre at opmærkningerne er lavet korrekt.

💰Pris:

Gratis

✅Bruges til:

  • Validering af strukturerede data opmærkninger på dit site
  • Hjælpe med at finde frem til de fejl der måtte være i opmærkningerne

⛔Ulemper:

  • Værktøjet kan være en smule forvirrende for nybegyndere at navigere rundt i
  • Fanger ikke alle fejl, da den kun validerer opmærkningerne. Den melder altså ikke fejl, hvis der er angivet forkert indhold til f.eks. “Mærke”.
  • Kommer ikke med konkrete løsningsforslag

🖱️ Du finder toolet her: https://search.google.com/structured-data/testing-tool/

Chrome extensions

Næste afsnit omhandler Chrome extensions. En ofte overset mulighed i arbejdet med SEO. Der findes et hav af smarte Chrome extensions, som er små udvidelser til din Google Chrome browser med smarte værktøjer, der kan lette dit SEO arbejde.

Alle disse er gratis, så medmindre du ikke kan bruge deres funktionalitet til noget, er der ikke rigtig nogen grund til ikke at begynde og bruge dem.

Page load time

Første extension på listen er “Page load time”. Dette smarte lille værktøj kan lynhurtigt give dig informationer omkring load hastigheden på et givent site og viser dig indlæsningshastigheden i din adresselinje således:

Det er på ingen måde et dybdegående værktøj til hastighedsoptimering. Disse kan du finde længere nede i artiklen. Men ikke desto mindre er det et fint lille værktøj der hurtigt kan give dig et overblik over load hastigheden på en given side.

💰Pris:

Gratis

✅Bruges til:

  • Se load-hastigheden for et givent site
  • Se de forskellige elementer der tilsammen udgør den samlede load-tid såsom serversvartid, eventuelle redirects, DOM loadhastighed m.fl.

⛔Ulemper:

  • Ingen optimeringsforslag
  • Vil du have mere dybdegående information omkring load-hastigheden er du nødt til at bruge et andet værktøj

🖱️ Hent udvidelsen her: https://chrome.google.com/webstore/detail/page-load-time/fploionmjgeclbkemipmkogoaohcdbig

Check my links

check-my-links

“Check my links” er endnu et smart lille værktøj, som kan hjælpe dig med at danne overblik over antal links på en given side.

Du klikker blot på udvidelsen i din adresselinje og herefter “crawler” udvidelsen siden, du befinder dig på og melder antallet af links tilbage i en overskuelig oversigt, samt hvilken statuskode den URL, der linkes til, returnerer.

Denne extension er især god til at se, om du har nogle interne links, der unødigt redirecter, eller links der peger på 404-sider.

💰Pris:

Gratis

✅Bruges til:

  • Danne overblik over links på en given side
  • Se om der er behov for tilrettelse af links, der redirecter eller links, som peger på en 404-side

⛔Ulemper:

  • Du kan ikke bruge toolet på sites, der har DDoS beskyttelse (Returnerer serverkode 500 for mange af de links, den finder, da serveren blokerer for at kunne tilgå så mange links på samme tid)

🖱️ Hent udvidelsen her: https://chrome.google.com/webstore/detail/check-my-links/ojkcdipcgfaekbeaelaapakgnjflfglf

Redirect path

Næste extension på listen er “Redirect path” og er efter vores overbevisning et must, hvis du arbejder med SEO.

Denne extension viser de eventuelle redirects, der måtte være for den adresse, du tilgår. Du kan dermed lynhurtigt se, hvis der er fejl i dine interne links, eller om der er opsat redirects for HTTP/HTTPS og www/non www adresser på dit site samt mange andre ting.

💰Pris:

Gratis

✅Bruges til:

  • Se om adressen du har tilgået redirecter
  • Hvis adressen redirecter, kan du se hvilken type redirect, der er tale om (301,302 etc.)

⛔Ulemper:

  • Ingen – Værktøjet gør det, som det skal

🖱️ Du finder udvidelsen her: https://chrome.google.com/webstore/detail/redirect-path/aomidfkchockcldhbkggjokdkkebmdll?hl=da

Nofollow

nofollow extension

Udvidelsen “Nofollow” er endnu et værktøj, der efter vores overbevisning bør være i enhver. der arbejder med SEO’s. arsenal.

Udvidelsen markerer nofollow links på den side, du befinder dig på, og du behøver dermed ikke at gå ind i kildekoden for at se om, et link er nofollow eller dofollow.

Det er hermed lettere og lynhurtigt at se, hvilken type link, de links du støder på, er.

💰Pris:

Gratis

✅Bruges til:

  • Lynhurtigt at identificere nofollow links på en given side uden at skulle ind i kildekoden og kigge

⛔Ulemper:

  • Ingen – Værktøjet gør det som det skal

🖱️ Udvidelsen kan hentes her: https://chrome.google.com/webstore/detail/nofollow/dfogidghaigoomjdeacndafapdijmiid

SEO Meta Inspector

META SEO Inspector

Med udvidelsen “Meta SEO inspector” kan du i din adresselinje få et lynhurtigt overblik over et hav af relevante SEO elementer på en given side.

Mængden af info værktøjet trækker ud er ret imponerende. Du kan blandt andet se følgende for en given side:

  • Title-tag
  • Meta beskrivelse
  • Opengraph opmærkninger
  • H-overskrifter
  • Canonical opmærkning
  • Ankerværdier
  • Billedinformationer (Dimensioner, adresse mv.)

Derudover linker værktøjet direkte over til en masse tredjeparts værktøjer, hvor siden du befinder dig på allerede er “indtastet” i værktøjet, som f.eks. testværktøj til strukturerede data.

Dette er virkelig et værktøj der gør dit SEO-arbejde markant lettere og hurtigere, og er endnu et must hvis du vil arbejde effektivt med SEO.

💰Pris:

Gratis

✅Bruges til:

  • Få vist et hav af relevante SEO-informationer for den side du befinder dig på
  • Se fejl og mangler i kildekoden

⛔Ulemper:

  • Værktøjet kan virke en smule uoverskuelig for nybegyndere
  • Melder af og til fejl ved ting som ikke nødvendigvis er en fejl. Tag derfor dens anbefalinger mv. med et gran salt

🖱️ Se udvidelsen her: https://chrome.google.com/webstore/detail/meta-seo-inspector/ibkclpciafdglkjkcibmohobjkcfkaef

Fat Rank

FATRank

Fat Rank er endnu en genial Chrome extension. Med denne udvidelse kan du indtaste et hvilket som helst søgeord, hvorefter du får returneret, hvad placering domænet, du befinder dig på, har for det givne søgeord.

I eksemplet foroven har vi eks. indtastet ordet “Nyheder” for dr.dk, hvorefter værktøjet returneret at adressen https://www.dr.dk/nyheder på domænet ligger nummer 1 på denne søgning.

Et meget brugbart SEO tool der kan spare dig for tonsvis af manuelle placeringsudtræk.

💰Pris:

Gratis

✅Bruges til:

  • Tjekke placering på givent søgeord for givent domæne

⛔Ulemper:

  • Returnerer af og til upræcis data

🖱️ Hent udvidelsen her: https://chrome.google.com/webstore/detail/fatrank-keyword-rank-chec/jcnfkjjanbdfabigknbedgkfjkljhbdn

Konkurrentanalyse

En vigtig disciplin indenfor SEO og andre marketingindsatser er konkurrentanalysen. Ved at analysere dine konkurrenter og deres markedsføring, kan du blive inspireret og samtidig finde ud af, hvad der virker godt og mindre godt for dem.

På den måde kan du undgå at lave samme fejl som dem og gøre de ting, de gør godt, endnu bedre og dermed overgå dem.

Det udvalgte værktøj på denne liste er det bedste på markedet til netop dette, da det er specialiseret i at lave konkurrentanalyser ud fra et hav af relevante metrics.

Similarweb

Similarweb

Similarweb er som nævnt i indledningen det førende værktøj på markedet til at foretage konkurrentanalyser, da værktøjet specialiserer sig i netop dette. Det giver dig et hurtigt overblik over konkurrenters eksponering, rangeringer og user engagement.

Ved at indtaste dine konkurrenter i værktøjet kan du sammenligne dit site med dine konkurrenters og få dybdegående indsigt i bl.a. følgende metrics:

  • Estimeret månedlig trafik
  • Rangeringer relativt til konkurrenter
  • Estimeringer ift. sidevisninger, session varighed, bounce rate m.fl.
  • Geografiske placeringer trafikken kommer fra
  • Sitets linkprofil
  • Organisk vs paid trafik
  • Top 5 sociale medier for sitet
  • Display annoncering

Similarweb er altså et fantastisk værktøj til at få en dybere indsigt i dit marked og dine konkurrenters online tilstedeværelse. Mængden af data i værktøjet er virkelig imponerende og guld værd for enhver online forretning.

💰Pris:

Similar Web Priser

Similarweb har en lidt anderledes prispakke struktur, end mange af de andre betale værktøjer på listen. Du kan vælge mellem en gratis-udgave med forholdsvist begrænsede features eller en custom “enterprise” løsning, hvor prisen ikke er specificeret og afhænger af dine behov.

✅Bruges til:

  • Opnå dybere indsigt i dit marked og dine konkurrenter på markedet
  • Lære af dine konkurrenter og undgå deres fejl samt gøre de ting, de gør godt, endnu bedre

⛔Ulemper:

  • Pris: På trods af at værktøjet har en gratis-udgave er mængden af funktioner og data i den meget begrænset. For de fleste vil det derfor være nødvendigt at lave en custom enterprise løsning, som hurtigt kan gå hen og bliver dyrt.

🖱️ Tjek værktøjet ud her: https://www.similarweb.com/

Linkbuilding værktøjer

Linkbuilding er, har længe været og vil nok mange år frem fortsætte med at være en af de vigtigste SEO-discipliner i kampen mod top-placeringerne i søgeresultaterne. Mange af de andre tools på listen, herunder i særdeleshed dem under “All in one” afsnittet, kan også i stor stil bruges til dit arbejde linkbuilding.

Værktøjet på listen er her er dog lavet til og målrettet specifikt mod dine linkbuilding kampagner. Arbejder du intensivt med linkbuilding og outreach er værktøjet derfor en stor hjælp.

Pitchbox

Pitchbox

Pitchbox er et nyere SEO værktøj, som kan hjælpe dig med at holde styr på og organisere, dine linkbuilding- og outreach kampagner. Det vil sige de kampagner, hvor du tager kontakt til og opbygger relationer med diverse influencers/hjemmesideejere, typisk i håb at få et link fra deres side over til dit domæne.

Dette er nærmest sin helt egen disciplin indenfor linkbuilding, og en utrolig værdiskabende en, hvis man kan finde ud af at gøre det rigtigt. Og netop dette kan Pitchbox hjælpe dig med.

Værktøjet automatiserer et hav af processer i forbindelse med outreach for dig. Det kan automatisk udsende opfølgende e-mails ud til potentielle link prospects, der ikke har svaret på din oprindelige e-mail, som du ligeledes kan sende ud gennem værktøjet.

Alle disse e-mails du sender ud i forbindelse med outreach organiserer værktøjet for dig i en brugergrænseflade, der er både brugervenlig og æstetisk.

Værktøjet benyttes af mange af de største brands i verden, som f.eks. Skyscanner, offers.com, about.com og mange andre. Arbejder du intensivt med outreach linkbuilding, er Pitchbox derfor bestemt et værktøj der er værd at kigge nærmere på.

💰Pris:

Individuelt: Toolet har ingen standardpriser. I stedet booker du en demo hos dem og tager et indledende salgsmøde, hvorefter Pitchbox skræddersyer en løsning til dit behov, og herefter aftales en pris med dem.

Vores erfaring er, at disse priser typisk starter fra $150 om måneden og opefter.

✅Bruges til:

  • Automatisering af dine outreach linkbuilding kampagner og link prospecting
  • Nemt og overskueligt overblik over dine linkbuilding kampagner

⛔Ulemper:

  • Pris: Værktøjet er forholdsvist dyrt, hvis du arbejder med et begrænset markedsføringsbudget
  • Du kan ikke søge efter bestemte influencers på f.eks Instagram og andre sociale medier.
  • Ingen standardpriser, du er tvunget til en privat demo-fremvisning og salgsmøde, før du kan få oplyst priser for netop dig

🖱️ Se værktøjet her: https://pitchbox.com/

Rapporteringsværktøjer

Hvis du sidder inhouse med SEO og skal rapportere tilbage til chefen af og til, eller hvis du f.eks. arbejder med SEO for andres sites, er det altid godt med værktøjer der kan hjælpe dig med netop dette.

Der findes et hav af rapporteringsværktøjer på markedet, som i store træk kan det samme, hvorfor vi kun har valgt at inkludere en brøkdel af disse på denne liste.

Google Data Studio

Google Data Studio eksempel

Google Data Studio er Google’s eget rapporteringsværktøj. Med værktøjet kan du generere og opsætte flotte rapporter som trækker data direkte fra et tredjeparts værktøj. Det kunne f.eks. være Google Analytics eller Facebook Analytics.

Google Data Studio kan derfor automatisere store dele af afrapporteringsprocessen for dig, da du undgår at skulle indtaste relevante data manuelt i din rapport.

Da værktøjet automatisk kan trække data ud fra en tredjeparts datakilde for dig, kan du også benytte værktøjet som en slags dashboard, da dataene hele tiden opdateres.

Værktøjet giver dig et hav af muligheder for opsætning af rapporterne, og for hvilke data du vil inkludere i dem. Værktøjet er derfor et must at undersøge nærmere, hvis du arbejder med afrapportering af dine SEO (og andre kanalers) resultater.

💰Pris:

Gratis

✅Bruges til:

  • Generering af flotte rapporter med dine relevante data
  • Kan også bruges som dashboard til at fremvise SEO resultater løbende

⛔Ulemper:

  • Værktøjet kan godt føles ret langsomt at bruge grundet datamængderne, det henter ind og bearbejder
  • Der er en vis læringskurve for nybegyndere grundet mængden af data, du kan hente ind, og det utal af funktioner værktøjet byder på i forbindelse med generering af dine rapporter

🖱️ Prøv værktøjet her: https://datastudio.google.com/overview (kræver Google konto)

Google Analytics

Google Analytics eksempel

Ingen liste over SEO værktøjer ville være komplet uden Google Analytics. Det er det mest brugte webanalyse-værktøj på markedet og formentlig også det bedste.

Hvis du ikke allerede har opsat Google Analytics på dit website, er det et must, som du bør få gjort hurtigst muligt. Selve opsætningen er tilmed super nem, og der findes et hav af moduler og plugins til opsætning til langt de fleste CMS systemer.

I værktøjet finder du et hav af dybdegående data og indsigt i, hvordan besøgende på dit website interagerer og bevæger sig rundt. Har du en webshop, har du også mulighed for opsætning af e-handelssporing, så du kan holde øje med fra hvilke trafikkilder, dine bedst konverterende besøgende kommer fra og meget meget mere.

Kort fortalt; et uundværligt værktøj, hvis du vil have success med din online tilstedeværelse (og det går vi ud fra, du gerne vil).

💰Pris:

Gratis

✅Bruges til:

  • Sporing af besøgende på dit websites interaktion med dit site og dets funktioner
  • E-handelssporing – Se hvor dine bedst konverterende kunder kommer fra, deres alder, trafikkilde og meget andet

⛔Ulemper:

  • For nybegyndere kan værktøjet virke en smule overvældende i starten, grundet dets utal af funktioner

🖱️ Se værktøjet her: https://analytics.google.com/analytics/web/ (Kræver Google konto)

Hastighedsoptimering værktøjer

En SEO disciplin som er blevet vigtigere og vigtigere gennem de seneste par år er hastighedsoptimering. Google meldte i år 2018 ud, at en hjemmesides hastighed nu var en rangeringsfaktor.

Det er derfor vigtigt, at du sørger for, at dit website er så hastighedsoptimeret som overhovedet muligt. Dette hjælper ikke kun på din SEO, men også på din konverteringsrate samt den generelle brugeroplevelse af dit site.

Hastighedsoptimering er en af de mere tekniske discipliner, og hvis du ikke er teknisk anlagt vil det nok være svært at få implementeret størstedelen af de optimeringstiltag, der måtte være på dit site, uden hjælp fra en udvikler.

Nedenfor er 3 værktøjer til hastighedsoptimering af dit site som kan påpege og belyse optimeringspotentiale på dit website.

Google PageSpeed Insights

pagespeed-insights

Først SEO tool på listen over værktøjer til hastighedsoptimering er (igen igen) Google’s eget.

I PageSpeed Insights kan du smide en hvilken som helst adresse ind, hvorefter værktøjet scanner siden og returnerer konkrete og håndgribelige optimeringstiltag, du kan implementere for at optimere hastigheden af dit site.

Du kan desuden for hvert optimeringsforslag læse dybdegående info omkring, hvad forslaget betyder, og hvordan du kan gribe an at implementere det på dit eget site.

Det er værd at holde sig for øje at nogle af tiltagene ikke nødvendigvis kan implementeres på dit site, samt at scoren er et udtryk for hvor optimeret dit site er, og altså ikke hvor hurtigt dit site loader. Så går du fra en PageSpeed Insights score på 40 til 80 betyder det ikke nødvendigvis, at dit site er blevet dobbelt så hurtigt.

Det er dog et rigtigt fint begyndervenligt værktøj i jagten på en lavere load hastighed og højere placeringer i søgeresultaterne.

💰Pris:

Gratis

✅Bruges til:

  • Få konkrete og håndgribelige optimeringsforslag til dit sites hastighed
  • Opnå et indblik i hvor hurtigt Google oplever dit site

⛔Ulemper:

  • Viser ikke altid korrekte optimeringstiltag, da værktøjet cacher dine side. Dvs. hvis du sidder og hastighedsoptimerer, og tjekker dit site mange gange indenfor kort tid, kan du opleve, at værktøjet ikke har “opfanget”, de ændringer du netop har lavet, da det cacher din side i et vis stykke tid
  • Værktøjet er meget standardiseret og kan derfor give advarsler og foreslå tiltag som reelt set vil ødelægge dit site hvis du implementerede dem

🖱️ Test dit site’s hastighed med PageSpeed Insights her: https://developers.google.com/speed/pagespeed/insights/

GTMetrix

GTMetrix

Næste hastighedsoptimeringsværktøj er GTMetrix. Dette værktøj tester ligeledes hvor hastighedsoptimeret dit site er, og kommer med forslag til optimeringer de steder, hvor der er mangler.

Det er et lidt mere avanceret værktøj end PageSpeed Insights og kommer ofte med endnu flere og mere dybdegående optimeringsforslag, end hvad PageSpeed Insights gør. Derfor benytter vi os hos Aspera Digital typisk mest af GTMetrix til at lave hastighedsoptimeringsanalyser.

Ligesom ved PageSpeed Insights, kan du for hvert optimeringsforslag få dybdegående info omkring, hvad forslaget betyder, og hvordan det kan implementeres.

💰Pris:

Gratis

✅Bruges til:

  • Finde og læse om tiltag der kan optimere load hastigheden på dit site

⛔Ulemper:

  • Medmindre du opretter en bruger og ændrer det, tester værktøjet dit site fra Canada. Er dit site placeret på en europæisk server, og henvender du dig til et europæisk marked, kan du derfor ikke rigtigt bruge load tiderne i værktøjet til noget.

🖱️ Prøv toolet her: https://gtmetrix.com/

Pingdom Website Speed Test

Pingdom website test

Pingdom Website Speed test er det sidste værktøj på listen, og er ligeledes et værktøj til hastighedsoptimering af dit site.

Værktøjet minder i store træk om de to andre værktøjer på listen, og er ligesom GTMetrix mere dybdegående i mængden af optimeringsforslag det kommer med.

Det har den fordel, kontra GTMetrix, at du kan teste dit site fra en europæisk server og dermed er i stand til rent faktisk at bruge de loadtider, toolet returnerer til noget.

💰Pris:

Gratis

✅Bruges til:

  • Identificere konkrete hastighedsoptimeringsforslag du kan implementere på dit site for at nedsætte load hastigheden.

⛔Ulemper:

  • Nogle gange bliver du placeret i en kø når du vil teste dit site, og skal derfor vente et par minutter på din hastighedstest.

🖱️ Prøv værktøjet her: https://tools.pingdom.com/