Amazon SEO

Hvad er Amazon SEO?

Googles og Amazons algoritmer minder på mange punkter meget om hinanden, men i modsætning til Google, så er Amazons vigtigste parameter om dine produkter sælger eller ej. Så skal du ligge nummer 1 på Amazon, kræver det ganske enkelt, at dine produkter sælger i stor stil.

Ligesom når du arbejder med SEO på Google, skal du når du arbejder med Amazon SEO have udarbejdet en søgeordsanalyse. Altså en analyse over hvilke søgetermer der skal tilknyttes dine produkter.

Der er flere forskellige eksterne værktøjer, som kan være behjælpelige her. Vi har tidligere haft stor succes med at bruge den viden, vi allerede har fra Google, når det kommer til de søgetermer, der bliver brugt til at finde dine produkter.

Det er dog vigtigt at huske på, at de flest af disse eksterne værktøjer henter deres data fra Google. Så for at få finde de helt rigtige ord og data herpå, så skal du over og kigge på dit annoncesæt på Amazon, så snart dine kampagner er aktive.

Amazons Onpage optimering: Listing

Næste punkt hvis man har arbejdet med SEO på Google ville være Onpage optimering. Og det er også det næste, du bør arbejde med på Amazon. Her kaldes det dog on-listing optimering, hvilket kort sagt betyder, du skal optimere dine produkter, så de bliver fundet af Amazons algoritme. Her er det primært produktinformationer, der skal være i fokus.

Der er dog to steder på din listing, hvor du ikke kan diktere, hvad der skal stå. Det er hhv. “reviews” og “F.A.Q”. Det kan derfor være en rigtig god ide, når du skal navngive dit produkt, at kigge på, hvad forbrugeren kalder produktet og dermed få det med i din listing for at rangere på dette.

Det gælder generelt om at have relevant content på hele sin listing, da dwell time også er en rangeringsfaktor hos Amazon.

Amazons linkbuilding: Reviews

Igen referer vi til, hvis du tidligere har arbejdet med SEO på Google: næste skridt vil den eksterne del også kaldet linkbuilding eller Offf page SEO.

Linkbuilding kan man godt kalde for en slags anbefalinger – i hvert fald noget Google anser som værende anbefalinger: Jo flere og bedre dine anbefalinger er, desto mere værdi bliver din hjemmeside tildelt i søgeresultaterne (i grove træk).

Det samme gør sig gældende for dine reviews på Amazon. Her gælder det bare ikke om links, men derimod om gode anmeldelser. Her har dine anbefalinger dog en ekstra effekt i og med, det skaber trust hos dem, der skal købe dine produkter, at der ligger gode anmeldelser vil derfor være med til at øge din konverteringsrate.

Amazon Prime

Amazon tilbyder deres kunder og forhandlere et prime abonnement. For kunderne betyder det, at de har fri fragt, dag til dag levering og flere andre fordele, hvilket også er grunden bag, at op med 80% af brugerne i USA har et prime abonnement.

Dette gør også, at disse kunder er mere tilbøjelige til at vælge en listing, der besidder Amazon Prime logo. Amazon Prime er derfor en vigtig faktor for dig at overveje at være en del, da det i sidste ende betyder højere CTR og flere salg, som er netop hvad Amazon rangerer dig ud fra.

Har I brug for hjælp med Amazon SEO?

Vi har hjulpet både store og små virksomheder med at sælge på Amazon, og vi vil også gerne hjælpe dig. Du er altid velkommen til at kontakte os for en uforpligtende snak.