Marketings opskrift på en Black Friday, der sparker r*v

En typisk kunde har mellem 5 og 20 touchpoints på vej til et køb. Og når vi taler komplette B2B løsninger, er tallet endnu højere. Disse touchpoints er på forskellige kanaler, enheder og måske endda af forskellige folk.

Derfor er fastlæggelsen af din kunderejse et essentielt og enormt stærkt strategisk værktøj i din marketing. Det er som kompasset til din marketingstrategi og indsats, der fortæller dig; hvad du skal gøre, hvor skal du gøre det, og hvordan skal du gøre det for at få succes.

Black Friday var oprindeligt blot den uformelle betegnelse for dagen efter Thanksgiving i USA. Det vil sige den fjerde torsdag i november.

Den dag i dag er Black Friday dog meget mere end det. Det er en af verdens absolut største udsalgsdage, som markerer starten på juleudsalget og er desuden årets største udsalgsdag i Danmark med længder.

Black Friday: En af de vigtigste dage for mange e-commerces

År efter år bliver der slået rekorder på rekorder på den kendte fredag og i år 2019 toppede salget på $7.4 milliarder – på bare 24 timer.

Samtidig markerer Black Friday som sagt starten på julehandlen; en periode på året, hvor danske som udenlandske detailvirksomheder ofte har mere end 30% af deres omsætning.

Vi kommer altså ikke udenom, at Black Friday alt i alt er en vigtig dag for danske detailvirksomheder og e-commerce virksomheder – uanset branche. Det er her omsætningen skal hentes og nye kunder skaffes.

Det er med andre ord knald eller fald, og det er derfor altafgørende at være forberedt på alle fronter.

Sådan bliver du klar til Black Friday

Selvom størstedelen af salget på Black Friday foregår i fysiske butikker (87% fysisk, 23% online), så vælger flere og flere danskere at springe de lange, fysiske køer over og handle online.

Men uanset om den egentlige handel foregår fysisk eller online, så kommer vi ikke udenom, at det er online, at slaget skal slås og kunderne vindes.

Det betyder, at konkurrencen på tværs af de digitale platforme er intens. Med lad det ikke skræmme dig.

Med den rette strategi og de rette indsatser, kan du være blandt de få, der virkelig vinder på en dag som Black Friday. Og ikke kun omsætningsmæssigt – men også gør den prispresset dag til en profitabel forretning.

Download opskriften til en Black Friday, der sparker r*v

  1. Klarlæg hvad Black Friday egentlig er for virksomheden
  2. Start i god tid, og hav din landingsside klar til Black Friday
  3. Opsamling af leads op til Black Friday
  4. Få organisk reach og lav et Black Friday event
  5. Brug email marketing op til og på dagen
  6. Hav helt styr på produktfeed og budgivning
  7. Sørg for, at din hjemmeside er Black Friday-klar
  8. Sørg for, at hele virksomheden er gearet til Black Friday
  9. Annonceringen i slutspurten og på dagen
  10. Fasthold dine nye kunder og skab genkøb

Opsummering: Din Black Friday vinderstrategi

Udfyld formularen herunder og få tilsendt opskriften til din indbakke