Komplet Guide: Sådan skriver du blogindlæg, som performer

Blogindlæg er et effektivt værktøj for private ligeså vel som for virksomheder til at tiltrække opmærksomhed og markedsføre sig selv. Hvorfor en virksomhedsblog også spiller en stor rolle i mange virksomheders inbound marketing setup; i tiltrækningen af nye kunder.

Men hvordan skriver man blogindlæg? Blogindlæg som både har værdi for forretningen og modtageren? Blogindlæg som både giver trafik og nye kunder?

Her får du vores komplette guide til at skrive blogindlæg!

Guiden berører alt fra hvad blogindlæg er, de forskellige typer blogindlæg, eksempler, tips og tricks til yderligere materiale i form af en skabelon, step-by-step guide mv.

Nicklas Lindby
Chief Marketing Officer

📱 + 45 61 68 03 97

📧 nicklas@aspera-digital.dk

Nicklas er ansvarlig for firmaets egen såvel som vores kunders inbound marketing. Han arbejder primært med Content Marketing, SEO og Marketing automation. Både på et strategisk, taktisk og eksekverende niveau.

Hvad er et blogindlæg?

Et blogindlæg er, i sin simpleste forstand, et indlæg (artikel), som ligger på en blog. Det vil sige et indlæg på en hjemmeside eller en del af en hjemmeside, som jævnligt opdateres med indlæg (blogindlæg) med det formål at blive læst og give værdi (f.eks. i form af ny viden) til den, der læser det – og selvfølgelig i sidste ende for virksomheden eller personen, der er afsender.

Det kan f.eks. være en virksomhedsblog på en hjemmeside, en personlig blog om tøj, mode, rejser eller lignende.

Et eksempel på et blogindlæg er f.eks. dette indlæg, du læser netop nu, på vores blog omkring digital marketing.

TIP!

Læs om hvad en blog er og de forskellige typer af blogs her: Hvad er en blog?

Et blogindlæg består primært af tekst, men kan også inkludere billeder, infografikker, videoer mv., men indholdet afhænger af det enkelte blogindlæg og dets formål.

Herunder er nogle af de populære typer af blogs, som vi ser rundt på internettet:

Populære typer af blogs:

  • Virksomhedsblog
  • Livsstilsblog
  • Politisk blog
  • Modeblog
  • Madblog
  • Rejseblog
  • Fitness blog
  • DIY blog
  • Sports blog
  • Personlig blog

Og mange andre.

Forskellige typer af blogindlæg

Udover at være forskellige typer af blogs – som de ovenfor nævnte – så er der også forskellige typer af blogindlæg. Et blogindlæg er nemlig en bred fortegnelse, som kan bringe et budskab i flere formater. Et blogindlæg kan være alt fra beretning om en nyhed til en dybdegående guide.

Herunder har vi listet nogle af de mest almindelige typer af blogindlæg, som de fleste indlæg kan passes ind under:

Blogindlæg typer:

  • Guide / how-to
  • Forklaring af begreber eller lignende.
  • Nyhed
  • Liste
  • Gæsteindlæg
  • Infographics

Hvilken type af blogindlæg, man skriver på sin blog, kan variere fra gang til gang alt efter formålet med og budskabet i blogindlægget.

Dette blogindlæg, omkring at skrive blogindlæg, du læser lige nu, er primært af typen Guide / how-to kombineret med en indledende begrebsafklaring af emnet i form af afsnittet “Hvad er et blogindlæg”.

Blogindlæg layout: Hvordan ser et blogindlæg ud?

Hvordan et blogindlæg rent layoutmæssigt udformer sig er der tæt på ingen grænser for. Hvordan et blogindlæg ser ud afhænger nemlig både af afsenderens ønskede udtryk, målgruppen samt formålet med det enkelte blogindlæg.

Et blogindlæg kan f.eks. indeholde elementer som:

  • Billeder
  • Faktabokse
  • Formularer
  • Call-to-action knapper
  • Interne og eksterne links
  • Infografikker
  • Tabeller
  • Lister
  • Og meget andet.

Alt efter, hvad der giver mening til indholdet i indlægget.

Og så er der selvfølgelig hele den æstetiske del af layoutet i form af farver, skrifttype, struktur, styling m.m., som i højere grad afhænger af afsenderens ønskede udtryk, og hvem blogindlægget henvender sig til (målgruppen).

Blogindlæg layout eksempel

Herunder ser du et eksempel på, hvordan et blogindlæg kan se ud. I dette tilfælde vores blogindlæg om Den Digitale Kunderejse:

Hvordan skriver man et godt blogindlæg? 3 ting du skal overveje

At skrive et blogindlæg er i sig selv ikke svært.

Der hvor det  bliver svært er at skrive et godt blogindlæg. Det vil sige et blogindlæg, som lever op til dets formål – hvad en dette er.

Dette “gode” blogindlæg findes, som alt andet content, hvor indholdet er:

  • Værdifuldt for målgruppen
  • Relevant for forretningen/afsenderen
  • Opfylder afsenderens målsætning

Hvordan du opfylder disse kriterier, og hvad det vil sige, kommer vi tilbage til i næste afsnit med 7 essentielle tips til at få succes med dine blogindlæg.

Først; 3 ting du skal overveje, når du skriver dit blogindlæg.

Hvad er formålet med blogindlægget?

Når du skal skrive et blogindlæg er det første, du bør overveje, hvad formålet med blogindlægget er.

Er det at nå dit nuværende publikum i form af personer, der allerede følger din blog eller dig / virksomheden? Eller er det at tiltrække nye mulige personer i din målgruppe? At generere leads og salg? Eller noget helt fjerde?

Herunder er de 6 primære formål, som blogindlæg kan være med til at opfylde for en virksomhed lige så vel som en privatperson:

Mulige formål med blogindlæg

#1 Generering af leads og salg
#2 Fastholdelse af nuværende kunder
#3 Skabe og styrke din autoritet
#4 Give dit brand troværdighed
#5 Få en top-of-mind-position hos din målgruppe
#6 Trække organisk trafik til din hjemmeside (SEO)

For selvom dit blogindlæg automatisk vil have indflydelse på flere af disse målsætninger, så er det vigtigt, du har fastlagt det primære formål med indlægget. Dette har nemlig en afgørende betydning for, hvordan du skal skrive dit indlæg.

Læs mere omkring formålet med blogindlæg og indhold generelt, og hvordan du opfylder disse, ved at downloade vores gratis Content marketing startpakke:

Når du har defineret formålet skal du ligeledes udvælge en eller flere målbare, konkrete KPI’er knyttet til målet, som du kan overvåge og optimere med henblik på.

TIP!

Læs mere om at vælge de rette KPI’er her.

Hvad skal et blogindlæg indeholde?

Det væsentlige element i ethvert blogindlæg, og hvorvidt det er et godt blogindlæg, er indholdet.

Det vil sige, at indholdet er godt ift. det formål, som blogindlægget skal opfylde, og at det hermed har en værdi for dig som afsender samt for modtageren, som læser blogindlægget.

For hvis blogindlægget ikke har værdi for din målgruppe, har de intet incitament for at læse det. Dit indlæg vil med andre ord ikke tiltrække målgruppen. Indhold uden værdi for modtageren kan faktisk være værre end intet blogindlæg overhovedet. Både fordi du dermed spilder tid og ressourcer og fordi “dårligt” indhold kan have en negativ påvirkning på din målgruppes opfattelse af dig og dit brand.

TIP!

Find frem til content, som har værdi for din målgruppe, ved at kigge på følgende:

  • Efterspørgselsanalyse: Reflektere over og analyser; hvad efterspørges af din målgruppe? Hvad er relevant og vil give din målgruppe reel værdi?
  • Søgeordsanalyse: Hvad søger din målgruppe på, som du kan lave content til? Læs mere her.
  • Konkurrentanalyse: Hvad laver dine konkurrenter? Er der et hul i “markedet”, når det kommer til bestemt content?

Og på den anden side: Hvis indlægget ikke har en værdi for dig som afsender (f.eks. i en af førnævnte formål), hvorfor skulle du så bruge tid på at lave og distribuere blogindlægget i første omgang?

Når du har gjort dig nogle overvejelser om ovenstående, og at dit blogindlæg opfylder de 3 elementer; 1. er værdifuldt for din målgruppe, 2. er relevant for dig som afsender og 3. opfylder din målsætning,kan du fastsætte blog indlæggets indhold mere præcist og herunder dets format, vinkel og elementer mv. og hernæst begynde at udarbejde indholdet til dit blogindlæg.

7 tips til udarbejdelse af indhold til blogindlæg

  1. Lav originalt indhold.
  2. Hav fokus på modtageren, og hvad der giver dem værdi.
  3. Lav indhold, som er relevant for din forretning.
  4. Brug tid på opsætning og layout og sørg for, at helhedsindtrykket er i orden.
  5. Skriv kort, præcist og korrekt.
  6. Gør dit blogindlæg skimme-venligt og let at konsumere!
  7. Brug tid på at forfatte en fængende og sigende titel til dit indlæg. Det er denne, der skal sælge det!

Hvor langt skal et blogindlæg være?

Der er intet entydigt klart svar på, hvor langt et blogindlæg skal være.

Det afhænger af formålet med indlægget, din målsætning og herunder målgruppen. Og derfor er længden på ens blogindlæg en vigtig ting at tage stilling til, når man skal skrive et blogindlæg.

Et blogindlæg kan være alt fra 2-500 ord og op til +5000 ord.

Vi har f.eks. guide / how to blogindlæg på 2-5.000 ord, som dette blogindlæg, samt korte begrebsforklaring blogindlæg på 200-500 ord i vores ordbog.

Og hvad afhænger længden og forskellen heri i dette tilfælde? En kombination af:

  • SEO: At rangere i de organiske søgeresultater er en stor del af vores målsætning, og her spiller indholdets længde en stor rolle. Længden påvirkes altså af vores SEO-mæssige konkurrent- og søgeordsanalyse. Undersøgelser viser, at den optimale længde på et blogindlæg ift. SEO er 2.100-2.400 ord, men det er 100% afhængig af den enkelte case og svaret findes i analysen og data.
  • Emnet: Nogle emner og budget kommer det helt naturligt, at der kan man skrive meget tekst. Det kan f.eks. være om komplekse emner og dybdegående guides. Andre emner og budskaber kræver knap så meget tekst som f.eks. nyheder eller begrebsforklaringer.
  • Formatet: Som vi i ovenstående punkt var inde på, så spiller indlæggets format en rolle. Det er meget naturligt og giver god mening, at dybdegående how to-indlæg er længere, hvor nyheder og begrebsforklaringer er korte.
  • Målgruppen: I relation til ovenstående elementer er det vigtigt at huske målgruppen af ens indhold. Gider læseren at bruge tid på at læse et langt indlæg, eller ønsker de er kort og præcist svar. Eller måske en mellemlangt indlæg, som de selv kan danne deres egne tanker ud fra.

TIP!

Uanset målgruppe, emne og format og længden på dit blogindlæg, skal du huske at gøre dit indhold skimmevenligt. Det er fakta, at læsere skimmer tekst og er “doven” læsere. Mere om hvordan du gør dette i afsnittet: Skriv sigende og fængende overskrifter.

7 essentielle tips til at få succes med dine blogindlæg

Succes med blogindlæg kommer sjældent blot af at skrive et par blogindlæg i ny og næ.

Det kræver den rette tilgang, eksekvering, strategi og markedsføring. Ikke mindst kræver det en plan, og at man er konsekvent.

Men det kommer vi tilbage til. Her er 7 essentielle tips til at få succes med at skrive blogindlæg.

#1 Sørg for, at dit blogindlæg opfylder de 3 elementer

Det gode indhold uanset om det er blogindlæg, produkttekster, whitepapers eller lignende, opfylder de 3 elementer:

  • Indholdet har værdi for målgruppen (modtager)
  • Indholdet har relevans for din virksomhed (afsender)
  • Indholdet stemmer overens med din målsætning

Som også illustreres i diagrammet her:

Hvor hvert element skal overvejes og analyseres og så blogindlægget laves herudfra.

Vi har i tidligere været inde på de 3 elementer, og det kan med fordel suppleres med et eksempel på et blogindlæg, som lever op til dem.

Et eksempel

En modetøj-webshop, det kunne være Zalando, Boozt eller en mindre en, har en målsætning om at trække mere top-funnel trafik til deres hjemmeside via organiske søgninger på Google og samtidig at drive salg herfra.

De laver et blogindlæg af formatet “liste” målrettet deres primære målgruppe; kvinder i alderen 20-35, omkring:
“Nytårskjoler 2021: 10 flotte festkjoler til nytår”

Med henblik på at rangere på søgeord som “nytårskjoler”, “nytårskjoler 2021” mv.

Grundet blogindlæg dets relevans og kvalitets samt domænets autoritet, rangerer blogindlægget på flere relevante søgeord og trækker nye besøgende til hjemmesiden. Yderligere konverteres en procentdel af disse til kunder via. de relevante interne links kjolerne, som indlægget indeholder (læs mere om SEO taktikker hertil her).

Her er altså et blogindlæg som er værdifuldt for målgruppen (og som de efterspørger og søger svar – i dette tilfælde på Google), relevant for forretningen (som sælger produkterne og kan opfylde den søgendes behov (at finde en kjole til nytår) og sidst men ikke mindst; opfylder virksomhedens målsætning (at tiltrække relevant trafik via. Google og desuden skabe salg herigennem).

#2 Søgemaskineoptimér dine blogindlæg (SEO)

En gængs fejl vi ser i mange virksomhedsblogs er, at de glemmer at tænke SEO ind i deres blogindlæg. Det vil sige, at de glemmer at søgemaskineoptimere deres indlæg.

Uanset om organisk trafik fra søgemaskinerne er det primære mål med at skrive blogindlæg, eller ej, så er det best practise at sørge for, at ens blogindlæg, og hjemmesiden de ligger på, er søgemaskineoptimeret.

Og naturligvis; hvis den primære målsætning er at rangere på relevante søgeord, er dette tip og udførelsen heraf alfa omega i hvorvidt, du får succes med dit blogindlæg.

Vores 3 bedste tips ift. SEO og blogindlæg er:

  1. Der er styr på det vigtigste tekniske SEO på hjemmesiden, din blog ligger på.
  2. Blogindlægget er optimeret efter onsite SEO best practices og herunder H-overskrifter, KWD, meta data mv. Læs mere her.
  3. Blogindlægget inkluderer relevante søgeord med udgangspunkt i søgeordsanalyse.

Du kan læse mere om, hvordan du søgemaskineoptimerer din hjemmeside og tilhørende blogindlæg i vores komplette SEO Guide her:

#3 Inkluder relevante Call To Actions

Call To Actions betyder at opfordre til handling. Dette gør man f.eks. i blogindlæg ved at indsætte relevante klikbare knapper eller interne links til relevante handling ift. indlægget. Det kan f.eks. være CTA-knapper, som giver den besøgende mulighed for at:

  • Se produkter
  • Kontakte dig.
  • Tilmelde sig dit nyhedsbrev.
  • Læse mere.
  • Og meget mere.

Blot ved at klikke på knappen i blogindlægget.

Et eksempel er f.eks. nedenstående knap, som er en Call To Action til at læse mere om Call To Actions på vores indlæg om netop dette:

Målet med disse CTA-er er at føre den besøgende på dit blogindlæg i den ønskede retning. Det kan f.eks. være at købe en kjole på din hjemmeside i ovenstående eksempel om modetøj-webshop, at læse et af dine andre indlæg eller noget helt tredje.

4 tips til at skrive og lave den perfekte CTA

  • Design CTA’en så den fanger den besøgendes opmærksomhed (er synlige og skiller sig ud)
  • Hav et klart og fængende sprog og budskab i din CTA.
  • Har relevans ift. blogindlægget og det, de besøgende søger og finder værdifuldt.
  • Har værdi for din forretning, at læseren foretager den handling, du opfordrer til

CTA’erne medvirker, at dit blogindlæg får mere værdi for din forretning og samtidig giver de læserne en bedre og mere værdifuld oplevelse, når de læser dit indlæg: det er en win/win.

#4 Skriv sigende og fængende overskrifter

Titlen på dit blogindlæg er det, der skal tiltrække til målgruppe og sælge dit blogindlæg.

Det er derfor et must at skrive en god, fængende og sigende titel til sit blogindlæg og at bruge den nødvendige tid herpå.

Et eksempel på en god og en mindre god overskrift

I stedet for at skrive titlen “Nytårskjole guide” kunne man f.eks. skrive “Nytårskjoler 2021: 10 flotte festkjoler til årets nytårsfest”.

Der er som sådan ingen opskrift på, hvordan du skriver en god overskrift. Men et par generelle tips, som du kommer langt med:

4 tips til at skrive en god titel:

  1. Hav modtageren og målgruppen i fokus: Hvor er værdien for dem i dette blogindlæg?
  2. “Tease” modtageren til at læse dit indlæg. Få dem til at tænke “det blogindlæg skal jeg læse!”
  3. Søgemaskineoptimér din titel, så den indeholder relevante søgeord.
  4. Gør titlen fængende f.eks. ved brug af tal, tegn, ord eller vendinger.

Herudover skal du huske at prioritere underoverskrifterne i dit indhold. Disse skal også både være fængende og sigende. Fængende så de får læseren til at læse videre og læse indholdet, under overskriften, og sigende, så de let kan skimme og danne sig et overblik over blogindlægget.

For det er ingen hemmelighed, dine læsere er, som du nok selv er, doven, når du læser et blogindlæg og vil have værdien ud af indlægget lettest og hurtigst muligt. Dette hjælper dine overskrifter med.

#5 Hav en plan for dine blogindlæg

At få succes med at skrive blogindlæg kommer ikke blot ved at skrive et par blogindlæg i ny og næ. Succes med blogindlæg kommer ved at have og følge plan.

Alle studier viser nemlig, at succes med content marketing generelt, og herunder blogindlæg, kommer ved konsekvent at levere relevant og værdifulde indlæg til målgruppen.

En content plan sørger for netop dette; at du udgiver det rette indlæg på det rette tidspunkt og det rette sted.

Planen er nemlig en udspecificering af hvilke indhold, der skal laves hvornår, af hvem, om hvad osv. Og den udarbejdes med udgangspunkt i dit analysearbejde.

Typisk indeholder en content plan elementer som:

  • Titel
  • Emne
  • Ansvar
  • Status
  • Deadline
  • Distribuering / markedsføring

Men din plan skal indeholde lige præcis det, der giver mening for dig og din forretning.

#6 Glem ikke markedsføringen af dine blogindlæg

Dine blogindlæg er ikke meget værd, hvis ingen ser dem.

Derfor er selve markedsføringen og distribueringen af dine blogindlæg lige så vigtig som udarbejdelsen af selve indlægget. Det er dette der sikrer dig, at dit arbejde med udarbejdelse af blogindlægget afføder værdi.

Markedsføring af dine blogindlæg handler i bund og grund om at gøre indlægget tilgængeligt for din målgruppe Og dette kan, som med alt andet, ske på et utal af måder. Det handler om at ramme den rette målgruppe, det rette sted og på det rette tidspunkt.

Det kan f.eks. være ved at markedsføre dit indlæg på en eller flere af nedenstående måder:

Hvilke metoder der er de rette for dig afhænger af din målsætning, målgruppe og strategi.

7# Overvåg, mål performance og optimer

Planen er snart lagt, og du er i gang med at skrive og publicere nye blogindlæg. Men læn endelig ikke helt tilbage og lade dine blogindlæg køre på autopilot.

Det er essentielt, at du holder øje med dine blogindlæg og deres performance. Det vil sige måler på de KPI’er, der er relevante for indlægget og din forretning, og bruger denne data til at optimere ud fra og tager med videre i dit næste blogindlæg: Hvad fungerede, og hvad fungerede ikke?

Sidste trin i dit arbejde med blogindlæg er derfor at løbende overvåge, måle og optimere dine indlæg og strategien herfor.

Blev klogere på hvordan du bruger data til at optimere dine blogindlæg i vores Content Marketing Guide her, du kan downloade her.

Er du klar til at blogge?

Du har (forhåbentlig) nu en bedre fornemmelse af, hvad der skal til for at få succes med en blog og tilhørende blogindlæg.

Næste step er at komme igang, lave sin research, få lagt en plan samt reflekteret over målsætninger mv. og så begynde at eksekvere. Begynde at “blogge”. Herefter er der den løbende overvågning og optimering ud fra performance, respons mv.

Men i hvilken grad du bør gøre disse ting og hvordan afhænger 100% af din specifikke case og formålet med at blogge for dig.

Kunne du tænke dig en uforpligtende snak om din strategi, og hvordan du får succes med blogindlæggene? Tøv ikke med at kontakte os.