Den Ultimative Guide til Content Marketing

Content marketing er IKKE bare endnu et marketing-buzzword, det er derimod en disciplin inden for markedsføring, som i den grad kan styrke din top- og bundlinje.

Med content marketing trækker du dine kunder og potentielle kunder til dig ved hjælp af værdifuldt og relevant indhold og viser dem, hvordan dine produkter og services kan løse deres problemer og behov.

På den måde styrker du dit brand, skaber troværdighed, øger kundeloyaliteten og tiltrækker nye kunder og herigennem øger din omsætning.

Bliv klog på content marketing, og hvordan du lægger en succesfuld content marketing strategi her.

Nicklas Lindby
Chief Marketing Officer

📱 + 45 61 68 03 97

📧 nicklas@aspera-digital.dk

Nicklas er ansvarlig for firmaets egen såvel som vores kunders inbound marketing. Han arbejder primært med Content Marketing, SEO og Marketing automation. Både på et strategisk, taktisk og eksekverende niveau.

Hvad er content marketing?

Helt simpelt så er content marketing en metode inden for markedsføring, som går ud på konsekvent at producere og distribuere modtagerorienteret, værdifuldt og relevant indhold (heraf det engelsk ord; content) med det formål at tiltrække nye kunder og fastholde nuværende kunder og derigennem skabe salg.

Content marketing er altså en form for pull marketing, hvor idéen ikke er at pushe et budskab ud, men derimod at tiltrække og fastholde en veldefineret målgruppe på markedet. Det vi også kalder inbound marketing den dag i dag.

Inbound marketing handler om at trække kunder sig til, og det er netop, hvad man gør, med content marketing, hvorfor de to begreber hænger uløseligt sammen. Man kan sige, at content marketing er benzinen til din inbound marketing-motor, som driver og konverterer leads til din virksomhed.

“Content marketing er benzinen til din inbound marketing-motor, som driver og konverterer leads i din virksomhed.”

Hvordan laver man så content marketing?

Men hvordan laver man så helt lavpraktisk content marketing?

Først og fremmest skal vi have styr på: Hvad er content?

Content kan være mange ting. Hvad content er for dig afhænger af din virksomhed, og hvilket indhold der giver værdi, er relevant og dermed tiltrækker dine potentielle kunder.

Herunder finder du et par klassiske eksempler på content, du kan lave.

Eksempler på content:

  • Blogindlæg
  • Guides
  • Infographics
  • Whitepapers
  • E-bøger
  • Værktøjer
  • Videoer
  • Podcasts
  • Lister
  • Case studies
  • FAQ

Den anden del af content marketing er marketing-delen. 

Altså distribueringen af dit indhold. For hvad er dit indhold værd, hvis ingen nogensinde ser det? Ingenting. Man kan altså ikke sige content, uden at sige marketing: Content marketing.

“Man kan altså ikke sige content, uden at sige marketing: Content marketing”

Det er altså ikke nok bare at lave content, du skal også distribuere det til din målgruppe. Herunder er nogle eksempler på, hvordan du kan markedsføre dit content:

Sådan kan du markedsføre dit content:

  • På søgemaskinerne (SEO)
  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Youtube
  • TV
  • Email marketing

Hvorfor arbejde med content marketing? 6 gode grunde

Content marketing er for mange virksomheder på tværs af markeder og brancher den bærende del af deres marketingstrategi. Og det er med god grund – for content marketing kan sætte din ROI på raketfart og styrke din bundlinje.

Det er også derfor, at mere end 69% af B2B virksomheder har en dokumenteret content marketing strategi – og tallet er fortsat stigende. Se bare søgeordets popularitet fra 2004 til nu:

Så hvis du ikke allerede er igang; så er det på tide.

Og det gælder uanset, hvilken branche, du opererer i: Det handler om at finde det rette content og metode at markedsføre det på. Det kommer vi tilbage til.

Først; hvorfor du bør arbejde med content marketing (hvis du ikke allerede er overbevist).

Er du klar til at komme igang? Klik dig ned under afsnittet “Sådan kommer du i gang med content marketing! 7 trin”.

Skal vi hjælpe dig igang med content marketing?

#1 Generer leads og dermed salg

Content marketing er for mange virksomhed drivkraften bag effektiv leadgenerering. Årsagen til dette er, at relevant og værdifuldt content, som distribueres til en målrettet målgruppe, vil øge interessen for dit produkt blandt din målgruppe, og når det gøres rigtigt og med en tydelig CTA, være med til at generere leads. Leads som konverteres til salg.

Et eksempel på, hvordan content marketing kan generere leads, som fører til salg:

  1. Din virksomhed leverer hårprodukter og herunder produkter mod tørt hår.
  2. Du udarbejder værdifuldt content i form af en guide bestående af tekst (og evt. video) om “hvad gør man mod tørt hår”.
  3. I dit content er der tydelige CTA’er med links til relevante produkter på din side.
  4. Dit content rangerer på søgemaskinerne på søgeord som “hvad hjælper mod tørt hår”, “hvilken shampoo er bedst til tørt hår” og lignende og trækker organisk, gratis trafik hver måned.
  5. Dit content distribueres desuden til din målgruppe gennem de sociale medier, din målgruppe benytter. I dette tilfælde Facebook og Instagram.
  6. Dine læsere får værdi af dit content, nogle af dem konverteres til dit nyhedsbrev med tips og tricks til håret og andre konverteres til købere med det samme.

Det handler om at finde og vinkle dit content, så dit produkt er relevant ift. dit content og kan hjælpe den søgende med at løse deres problem. Det kommer vi tilbage til, hvordan du gør.

#2 Fastholdelse af nuværende kunder

Udover at tiltrække nye kunder, er content marketing et effektivt værktøj til at fastholde dine nuværende kunder.

Dit content kan medvirke til, at dine nuværende kunder generelt har en god oplevelse med dig som virksomhed, får værdi af det, du leverer til dem og konstant har din opmærksomhed. Dette vil øge deres kundeloyalitet over for dig og opfordre til genkøb og dermed øge din kundeværdi/CLV.

Content marketing til dine nuværende kunder kan f.eks distribueres gennem emails med relevant content, på hjemmesiden og gennem dine sociale medie-profiler.

#3 Skaber autoritet 

At levere kvalitets værdifuldt indhold til det segment af markedet, som er relevant for din virksomhed, vil opbygge og styrke din autoritet online.

Dét at din virksomhed er stedet, man finder information indenfor branchen, vil etablere dig som branche-eksperten hos din målgruppe, som ikke kun vil tiltrække besøgende, men også medvirke, at dine potentielle kunder vil søge til dig for vejledning, svar på spørgsmål og vælge dig frem for dine konkurrenter, når de skal vælge udbyder.

#4 Giver dit brand troværdighed 

Content, som besvarer din målgruppes spørgsmål og løser deres behov, uden det koster noget eller nødvendigvis fører til salg for dig gør, at dine potentielle kunder i højere grad vil stole på dig og dine anbefalinger.

Når dit content er værdifuldt og vises de rette steder og for de rette folk, vil det øge din troværdighed, skabe et bedre ry og give din målgruppe positive associationer med dit brand.

#5 Top-of-mind-placering hos brugeren

Udover at skabe autoritet og give dit brand troværdighed, så vil content marketing øge dit brands kendskabs- og præferencegrad hos din målgruppe.

Værdifuldt content, stor tilstedeværelse på tværs af kunderejsen, og at du er eksperten indenfor din branche kan samme med den positive omtale, som dit content marketing også medvirker, gøre, at dit brand grad opnår en top-of-mind placering hos brugeren.

Altså at det er dig, der er de første, din målgruppe og potentielle kunder tænker på, når de tænker på din produkt eller service.

Eksempler på virksomheder, som har opnået top-of-mind placering hos deres målgruppe:

  • Cola <-> Coca Cola
  • Barbering <-> Gillette 
  • Mælk <-> Arla
  • Billige møbler <-> IKEA

Denne top-of-mind placering hos dine forbrugere er intet mindre end uvurderlig!

#6 Organisk trafik til din hjemmeside (SEO)

Content marketing spiller uløseligt sammen med søgemaskineoptimering (SEO).

Content marketing i form af blogindlæg, guides, FAQ’s og lignende kan i sig selv trække relevant trafik specielt i form af informationssøgninger og herunder en masse long tail søgeord (læs mere om, hvordan du arbejder med seach intent her).

Herudover kan content marketing styrke din overordnede autoritet hos søgemaskinerne, som belønnes med bedre placeringer og dermed organisk trafik.

Derfor medvirker content marketing til bedre placeringer (SEO):

  1. Trækker relevant trafik på informationssøgninger = mere organisk trafik
  2. Mere relevant indhold på dit site = bedre placeringer
  3. Værdifuldt content tiltrækker relevante links = bedre placeringer
  4. Højere kendskabs og præferencegrad = højere CTR

Content marketing strategien er vejen til din succes!

Det er ikke nok blot at skrive og distribuere relevant og værdifuldt content en gang imellem, når du lige føler for det og har tid til – nok ville dette give værdi, men ikke den maksimale værdi. Nøglen til at få succes med din content marketing strategi er at være konsekvent.

“Nøglen til at få succes med din content marketing strategi er at være konsekvent.”

Konsekvent at markedsføre og levere værdifuldt content skyder kundetilfredsheden i til tops, maksimerer din autoritet og troværdighed og styrker din SEO indsats.

Din content marketing strategi – planen over hvad, hvornår og hvordan – sikrer dig, du konsekvent leverer det rette, værdifulde content til din målgruppe og maksimerer dit output.

Hvordan du laver din content marketing strategi med udgangspunkt i dybdegående analyse og en konkret målsætning, kommer vi tilbage til.

Sådan kommer du i gang med content marketing! 8 trin

Nu ved du hvad og hvorfor. Næste step er: Hvordan.

Vi har forsøgt at koge hvordan du kommer i gang med content marketing i dag ned til 8 konkrete og eksekverbare trin!

#1 Definer målet med din content marketing

Først step til en succesfuld content marketing strategi er at definere dit mål med indsatsen. Hvad ønsker du at opnå med content marketing? At tiltrække flere besøgende, fastholde dine nuværende kunder, at uddanne dine kunder eller måske noget helt fjerde? Eller en kombination af flere ting?

Selvom content marketing har indflydelse på flere af disse ting, anbefaler vi altid, du har et et lysende klart og defineret mål med din content marketing, så du ved, hvilken retning du skal arbejde i. Det kan f.eks. være at tiltrække nye potentielle kunder. Hvor det sekundære mål, som din indsats automatisk vil medvirke, er at styrke din autoritet, fastholde nuværende kunder osv.

Hvilket content, du skal lave, afhænger af dit mål. Du bør derfor fastlægge og have klart for dig, hvad dit primære mål er – samt dine sekundære.

Når du har gjort dette, skal du udvælge KPI’er, som du på kan overvåge og optimere med henblik på. Herunder er et nogle typiske eksempler på content marketing KPI’er.

Content Marketing KPI’er:

  • Flere kunder
  • Flere leads
  • Mere trafik
  • Højere CLV
  • Bedre placeringer

Læs mere om at vælge de rette KPI’er her.

#2 Hav målgruppen helt på plads

Ligesom du skal have styr på, hvad målet er med din indsats, skal du have styr på, hvem dit indhold henvender sig til. Dette er i høj grad afhængig af din målgruppe samt målet med din content marketing.

Først og fremmest skal du have styr på, om du henvender dig til eksisterende eller nye potentielle kunder – dette afhænger af målet med din content marketing.

Herefter skal du have styr på, hvad der kendetegner din målgruppe. Med andre ord din målgruppe demografiske-, geografiske- og psykografiske forhold; hvem er de, hvor gamle er, hvad laver de, og hvad kendetegner dem generelt?

Dette kan du bruge til at beskrive din persona: altså hvem er din helt ideelle kunde – helt ned på den præcise alder, titel og indkomst.

Fastlæggelsen af din målgruppe spiller en essentiel rolle i den videre planlægning, udarbejdelse af content og ikke mindst ift. distribueringen af dit indhold.

#3 Fastlæg en overordnet content marketing strategi 

Når du har defineret din målsætning og målgruppe, kan du formulere din overordnede content marketing strategi; hvad ønsker du at opnå, ift. hvem og hvordan?

Content marketing strategien er altså helt overordnet: hvordan kommer vi i mål? Dette sætter retningslinjerne for din content marketing plan – en detaljeret plan for at føre denne strategi ud i livet.

Et eksempel på en content marketing strategi kan f.eks. være:

“Med udgangspunkt i søgeordsanalyse udarbejdes content, som skal rangere organisk i søgemaskinerne på relevante søgeord og dermed tiltrække besøgende. Disse besøgende konverteres gennem gated content og CTA’er til leads, hvor de gennem personaliserede og automatiserede email flows modnes og konverteres til kunder af salgsafdelingen”

Hvis den primære målsætning er flere salg og leads gennem organisk trafik fra søgemaskinerne.

Hvad din content marketing strategi er, afhænger igen af din målsætning og målgruppe.

#4 Analyse og valg af content format, type og vinkel 

Du har nu styr på din content marketing fra et fugleperspektiv – nu er det tid til at dykke ned og lave det hårde arbejde, som rent faktisk giver resultaterne.

Første step er analysearbejdet med henblik på at finde ud af, hvad der skal laves af forskelligt content.

Dette består typisk af analyse af nedenstående:

  • Efterspørgselsanalyse: Hvad efterspørges af din målgruppe? Hvad er relevant og giver værdi?
  • Søgeordsanalyse: Hvad søger din målgruppe på, som du kan lave content til
  • Konkurrentanalyse: Hvad laver dine konkurrenter? Er der et hul? Kan du få inspiration herfra?

Ovenstående analyseres med henblik på at definere mere præcist, hvilket content, der skal laves. Herunder at få fastlagt:

  • Content type: Hvilken type af content skal der laves? Blogindlæg, white paper, podcast eller lignende.
  • Content format: Hvilket format skal dette content have? Step-by-step, liste, værktøj eller lignende.
  • Content vinkel: Hvilket vinkel skal dit content have? Dybdegående, let og bekvem, data-drevet eller lignende.

Man kunne skrive mange tusinde ord om selve analysedelen, men vi vil holde det til emnet og ikke gå mere i dybden med denne del her. Du kan læse mere om søgeordsanalyse her og search intent, en vigtig del af at analysere og forstå, hvilket content, der skal laves, her.

Alternativt er du altid velkommen til at kontakte os på tlf. 60 40 10 06 for svar på dine spørgsmål eller uforpligtende sparring.

#5 Lav en content marketing plan

Når du har fastlagt, eller imens du planlægger, hvilket content du skal lave, skal du have skemalagt, hvilket content, der skal laves hvordan, hvornår, hvor tit, og hvordan det skal markedsføres: Din content marketing plan.

Medmindre du har analyseret dig frem til, at kun 1-5 stykker forskelligt content bør laves (det tvivler vi dog på. I så fald bør du måske bruge lidt mere tid i de foregående faser.), hjælper content marketing planen dig med at strukturere og prioritere din indsats.

Content marketing planen kan både være i form af et excel, i et dokument eller som en kalender alt afhængig af, hvad der passer ind hos dig.

Typisk indeholder en content marketing plan følgende:

  • Content: Blogindlæg, white paper, værktøj eller lign.
  • Format: Formatet på dit content.
  • Vinkel: Hvilket vinkel skal dit content have?
  • Potentiale: Hvor stort er potentialet? (vægtningen mellem dette og relevansen udgør din prioritering)
  • Relevans: Hvor relevant er dette content ift. at konvertere målgruppen til kunder? F.eks. på en score fra 1-3 (vægtningen mellem dette og potentialet udgør din prioritering)
  • Søgeord: Er der et eller flere bestemte søgeord, der skal optimeres ift.?
  • Deadline: Hvornår skal det enkelte stykke content være klar?
  • Distribuering: Hvordan skal indholdet markedsføres og distribueres?

Dette er dog ikke at forveksle med en facitliste på, hvad din content marketing plan bør indeholde, men hvad sådan en plan typisk indeholder.

FAKTA

Undersøgelser viser (se f.eks. McKinsey’s undersøgelse her), at consistency, altså her konsekvent at levere værdifuldt indhold, er nøglen til tilfredse kunder.

#6 Lav dit content

Målet er sat, planen lagt, og du er nu klar til at føre den ud i livet og eksekvere på din content marketing strategi og plan.

Det består i første omgang af udarbejdelse af de forskellige stykker af content. Det vil sige forarbejde, skriv/optagelse/film, layout, finpudsning, upload mv.

Det er vigtigt, du lægger den nødvendige tid i denne proces og ikke går ned på kvaliteten. Så er det bedre at lade helt vær. Hele idéen med content marketing er netop at skabe højkvalitets, relevant og værdifuldt content, som trækker dine modtagere til sig.

Ikke nok med, at dette ikke vil lykkes, hvis dit content i sig selv ikke er noget værd og/eller i høj kvalitet – så kan det faktisk have den modsatte effekt og “afskrække” dine mulige kunder fra dig og skade dit ry og brand i branchen.

Brug derfor den nødvendige tid på udarbejdelsen af dit content, og det der hører sig med. Hvis du ikke føler dig rustet til denne opgave, så find en der er.

Hvad godt content er, afhænger naturligvis af din målsætning, dine kunder, og hvad der skaber værdi for dine kunder, men herunder er et par generelle tips til udarbejdelsen af dit content.

7 tips til udarbejdelse af dit content:

  1. Lav originalt content.
  2. Hav fokus på modtageren, og hvad der giver dem værdi.
  3. Lav content, som er relevant for din forretning.
  4. Brug tid på opsætning og layout og sørg for, at helhedsindtrykket er i orden.
  5. Skriv kort, præcist og korrekt.
  6. Gør dit content skimme-venligt.
  7. Bruge tid på at forfatte en fængende og sigende overskrift.

Vil du have hjælp, sparring eller rådgivning til udarbejdelsen af dit content? Klik herunder, så hjælper vi dig gerne på rette spor.

#7 Markedsfør dit content 

Det kan ikke gentages nok; dit content er intet værd, hvis ingen ser det.

Markedsføring, det at gøre dit content tilgængeligt for den rette målgruppe, er derfor alfa omega. “Marketing” i “content marketing” er ikke noget, du bør negligere. Det er her, du sikrer dig, dit hårde arbejde med udarbejdelse, finpudsning og optimering af dit content, får reel værdi.

Dit content kan, som alt andet, markedsføres på et utal af måder. Det handler om at ramme den rette målgruppe, det rette sted og på det rette tidspunkt.

Typisk markedsføres content på en (og endnu oftere) flere af nedenstående måder:

  • Søgemaskinerne (SEO+Ads)
  • Sociale Medier (betalt+organisk)
  • Youtube
  • Email marketing (til eksisterende og/eller potentielle kunder)
  • Influencer marketing

Hvilke metoder der er de rette for dig afhænger af din målsætning, målgruppe og strategi.

#8 Brug data, mål på relevante KPI’er og optimer

Planen er lagt, og du er nu i fuld gang med at eksekvere. MEN læn dig endelig ikke (helt) tilbage og lad din content marketing køre på autopilot.

For hvordan ved du så, om dit content performer, om du skal gøre noget anderledes, og om din tid, penge og ressourcer i sidste ende er det hele værd? Er der nogen, der ser dit content, konverteres dine læsere til kunder, og forøges din CLV?

Det ved du ved at bruge det data, du får ind, fra din content marketing indsats.

Så sidste trin i dit content marketing arbejde er at løbende overvåge og bruge det data, du får ind, til at måle på de relevante KPI’er, du har sat op og optimer med henblik på disse.

Hvad er næste skridt i din content marketing strategi?

Du er nu klar til at kickstarte din content marketing strategi!

Så hvad er næste step for dig? Skal du have lavet og udformet en konkret content marketing strategi eller måske sat din nuværende content marketing indsats mere i system?

Vi arbejder med content marketing strategier og herunder alt fra planlægning til eksekvering og optimering med baggrund i analyse og data på tværs af brancher og markeder.

Vil du have konkret sparring og et par tips med på vejen til din content marketing indsats? Enten ift. indhold, distribuering, planlægning eller selve eksekveringen? Vi tilbyder gerne vores tid, så du kan komme i gang allerede i dag.

Ring til os på tlf. 60 40 10 06.