Email marketing

Email marketing er den dag i dag stadig en af de mest effektive marketingkanaler til anskaffelsen og nurturing af leads og potentielle kunder – vel og mærket; når det gøres rigtigt.

Al erfaring fortæller os, at email marketing er med til at skabe en højere konverteringsrate af leads til kunder, mere loyale kunder og dermed også et øget salg og en bedre bundlinje. Hvorfor det også er fakta, at op i mod 85% af de virksomheder, der performer bedst på verdensplan, har arbejdet aktivt med e-mail marketing i mere end 3 år.

Hvad er email marketing?

Først og fremmest skal vi have helt på plads: Hvad er email marketing? Email marketing er dét at sende kommercielle emails. Altså emails med henblik på at skabe salg.Typisk sendes disse emails til større grupper af modtagere bestående af mulige kunder og/eller eksisterende kunder. Men i sin bredeste forstand dækker email marketing over alle emails, der sendes med et kommercielt formål.

Den dag i dag associeres email marketing dog med mere end bare selve udsendelsen af emails. Fordi for at man kan få succes med sin email marketing i år 2020 og frem kræver det, at man har en liste af emails, man kan (og må!) sende kommercielle emails til.

Andre aspekter af email marketing er derfor opbyggelse af disse lister; kaldet listbuilding og leadgenerering, som spiller tæt sammen med annoncering (f.eks. Lead ads) på sociale medier (PPC), konverteringsoptimering ,stærke CTA’er og andre marketingdiscipliner.

Automatisk udsendte emails

Mange tænker straks på manuelt udsendte nyhedsbreve, når de tænker email marketing. Men den dag i dag er effektiv email marketing meget mere end det. Det handler i stor grad om automatisering og personalisering

Med automatiske udsendte emails kan du nemlig sende personaliserede emails, som leveres til den rette modtager, på det rette tidspunkt, med det rette budskab og leveret på den helt rette måde.

FAKTA:

Undersøgelser viser, at automatiske udsendte emails på baggrund af triggers har en +70% højere åbningsrate og +150 højere CTR.

Hvorfor disse automatisk udsendte emails ofte også performer rigtig godt. Flere undersøgelser viser, at emails som udsendes automatisk på baggrund af en trigger (f.eks. kunde tilmelder sig nyhedsbrev, kunde udfylder form, kunde besøger bestemt side m.m.) har en +70% højere åbningsrate og +150% højere CTR.

På dette punkt flyder email marketing meget sammen med marketing automation, som er en disciplin i sig selv.

Konkret; hvad kan email marketing betyde for din forretning?

Højere ROI (return on investment)
Mere effektiv leadgenerering
Højere CLV (customer lifetime value)

Mange spørger: Hvorfor email marketing? Kan det betale sig, og virker det virkelig stadig? Svaret er ja, ja og ja – i den grad. Email marketing er effektivt som en marketingkanal på flere punkter, og dets stærke sider er specielt til:

  • Uddannelse af potentielle kunder
  • Demonstrere kompetencer
  • Salg til nye kunder
  • Øget salg til nuværende kunder.

Og det ville afspejle sig i flere relevante KPI’er og mærkes på din bundlinje. Helt konkret kan email marketing betyde følgende for din forretning.

Højere ROI (return on investment)

Email marketing har en ubegribelig høj ROI; altså at du får dine penge mange gange igen på email marketing som marketingkanal. Faktisk er email marketing den kanal med den højeste ROI og giver i mange tilfælde op til x4 mere igen end andre kanaler. Herudover kan email marketing være med til at øge den ROI du har på andre kanaler, når de kommer i sammenspil/kobles sammen med email marketing.

F.eks. ved at koble annoncer på sociale medier (lead ads f.eks.) sammen med din email marketing kan give dig en overall højere konveteringsrate og ROI på din SoMe strategi.

Mere effektiv leadgenerering

Et af de punkter, hvor email marketing er specielt effektivt, er til generering og nuturing af leads. Altså at skaffe og modne nye potentielle kunder, så de bliver til købende kunder og senere hen loyale kunder.

Specielt for B2B-virksomheder er email marketing effektivt til leadgenerering og som marketing- og salgskanal i mid- og lower funnel (læs mere om salgstragten og kunderejsen her).

Højere CLV (customer lifetime value)

Udover email makrering er effektivt i anskaffelsen af nye kunder og leads, så kan det også være med til at give din virksomhed en højere CLV (customer lifetime value): altså den totale mængde af penge dine kunder bruger hos dig.

Årsagerne til dette er, at email markedsføring er yderst effektivt til at:

  • Fastholde nuværende kunde (lavere Customer churn)
  • Skabe loyale kunder
  • Bidrage til en højere genkøbsrate

Alt i alt nogle elementer, som bidrager direkte og positivt til din gennemsnitlige CLV.

Email marketing: Webshop eller B2B?

Email markedsføring som en del af sin marketingindsats kan både være yderst effektivt i en digital strategi for en B2C og en B2B virksomhed. Email som en del af dit  kanalmix kan nemlig både indgå som et simpel supplement til en typisk, forholdsvis simpel ecommerce digital strategi og som det bærende element i B2B strategi for f.eks. en SaaS virksomhed, konsulentvirksomhed og lignende.

Email marketing for webshops (B2C)

For de fleste webshops vil email marketing være som et ekstra effektivt element til den nuværende marketingstrategi. Det vil sjældent være det bærende element i strategien, men med de stærke sider, som kanalen har, vil det kunne være et effektivt værktøj at gøre brug af.

Email marketing i en webshop ville typisk være med henblik på at skabe flere genkøb, mere loyale kunder og samtidig informere nuværende og potentielle kunder om nyheder, information mv.

En email marketing strategi for webshops vil derfor oftest være bestående af manuelt udsendte nyhedsbreve om f.eks.:

  • Generelle rabatter, tilbud mv.
  • Relevante nyheder og informationer
  • Gratis tip, tricks og rådgivning

Og suppleret med simple, men effektive automatiserede email flows som f.eks:

  • Velkomst-flow (f.eks. til nyhedsbrev)
  • Ny kunde-flow (ved første køb)
  • Tid-til-genkøb-flow (når der f.eks. er gået X antal dage fra køb af Y)
  • Abandoned cart-flow (når en kunde forlader en fyldt kurv på webshoppen)
  • Rabatter ifm. mærkedage (på fødselsdage, mærkedage mv.)

Hvilke, hvordan og hvornår disse manuelle og automatiske emails og flow, der skal sendes, afhænger selvfølgelig af din virksomhed, kunder og nuværende digitale strategi.

Email marketing i B2B virksomheder

Email marketing er i mange B2B virksomheder et bærende element i deres marketing- og salgsstrategi. Nogle af årsagerne til dette er blandt andet, at kunderejsen på B2B-markedet typisk er mere kompleks og indeholder flere overvejelser fra kundens side.

Email marketing i B2B virksomheder er specielt effektivt til at skabe et bånd mellem kunde og udbyder og klargøre og “varme” ens leads op, så de er klar til at foretage et køb.

Mere konkret bruges email marketing i B2B virksomheder oftest til følgende:

  • At sende leadmagnets (whitepaper, e-bøger mv.)
  • At modne leads (nuturing)
  • At uddanne potentielle og nye kunder
  • At fastholde nuværende kunder
  • At mindske customer churn

Herudover spiller email- og marketing automation delen tit en afgørende rolle i middle og lower funnel og i koblingen mellem marketing og salg. Her kobles det oftest sammen med et CRM, og vi taler her om leadscoring, tracking på adfærd, segmentering, livscyklus mv. Det kan du læse mere om her.

Email marketing software

Vi kan ikke tale om email marketing, uden at berøre email marketing softwares. Email marketing softwaren er hele maskinen bag din email marketing. Det er softwaren, hvori du har dine modtagere (lister), skriver, designer og udsender emails fra.

Som med alt andet, er der et væld af forskellige muligheder og udbyder indenfor email marketing systemer derude. Både gratis og betalte varianter. De adskiller sig blandt andet fra hinanden i form af:

  • Funktionaliteter
  • I hvilken grad, du kan automatisere
  • Priser (fra gratis op til flere hundrede dollars om måneden)
  • Editor-værktøjet
  • Interface

Det er 100% individuelt, hvilket der er det rette for dig – ingen er sort på hvidt bedre end de andre, da det afhænger af dit behov og din målsætning med din email marketing. Blandt det mest kendte email marketing systemer finder du blandt andet:

  • MailChimp
  • MailerLite
  • SendinBlue
  • ActiveCampaign
  • Hubspot

Og mange flere.

Et af de væsentlige spørgsmål, du skal stille dig selv i valget af email marketing software er, om systemet skal fungere som en all in one platform (CRM, email, salg mv.) eller udelukkende bruges til email marketing (simple flows og nyhedsbrev). Når du først har besluttet dette, kan du så begynde at overveje de enkelte alternativer – heldigvis tilbyder de fleste udbyder en gratis prøveperiode, så du kan finde ud af, hvad der passer til dit behov i praksis.

Vores 8 vigtigste råd og tips til din email marketing

Hvis du allerede nu er klar til selv at komme i gang med email marketing – eller du måske allerede er i gang – får du her et par råd med på vejen. Der er et utal af gode råd, tips og tricks derude, og vi har derfor udvalgt de 8 råd og tips, som vi mener, er de absolut vigtigste, til at opnå succes med din email marketing – uafhængig af din målgruppe, branche og marked.

Vores 8 vigtigste råd, tips og tricks til din email marketing er:

#1 Hav en konkret målsætning og strategi

Vores vigtigste råd, som er et must, du har styr på, for at du får succes med din email marketing; er at have en klar målsætning og strategi. Du skal lægge dig fast på, hvad er målet med din email marketing og herefter lægge en strategi for, hvordan du når dette mål. Uden et mål eller en konkret strategi, skyder du med spredehagl og med bind for øjnene. Du ved ikke, hvad du sigter efter og heller ikke, om du rammer rigtigt og forbedrer dig.

Vi anbefaler derfor, du som det første, definerer hvad målsætningen er for din email marketing og opsætter relevante KPI’er, så du kan måle på, om du bevæger dig i den rigtige retning, justere til og optimere løbende.

Nogle eksempler på overordnede målsætninger og tilhørende KPI’er for en fokuseret email marketingindsats er:

  • Generelt bedre rentabilitet på markedsføring
    • KPI’er: konverteringsrate, ROI, ROAS
  • Højere CLV og kundeloyalitet
    • KPI’er: CLV, kundelevetid, summeret køb pr. kunde, genkøbsrate
  • Højere og mere dybdegående kendskabsgrad
    • KPI’er: antal subscribers, åbningsrate
  • Forøgelse i salgskvalificerede leads (til salgsafdelingen)
    • KPI’er: antal SQL (ud fra opsat leadscoring)

Og mange flere. Det handler om at vælge, hvad der er det rette og vigtigt for dig.Og herefter kan du lægge en strategi for, hvordan du når disse mål og hold øje med dine KPI’er.

#2 Sørg for, at dine emails lander i dine kunders indbakke

Dine emails er ikke meget (læs: noget..) værd, hvis de ikke ender i indbakken hos dine modtagere. Så er det ligegyldigt, hvor godt et budskab, de har, hvor velformuleret de er skrevet, og hvor længe, du har brugt på deres fængende emnefeltet.

Derfor er vores 2. vigtigste tip at sørge for, at dine emails (så vidt som overhovedet muligt) ender i dine kunders indbakke – og ikke i spam.

21% af alle kommercielle emails ender i spam – af flere forskellige årsager. Vi har her listet de 10 vigtigste ting, du skal kunne tjekke af, for bedst muligt at sikre dig, dine emails lander i dine potentielle kunders indbakke:

  1. Brug et genkendeligt navn i afsenderfeltet (gerne både personligt navn og brandnavn).
  2. Vælg en troværdig Email Service provider (ESP), som har et godt ry.
  3. Sikre dig du har en ren og lovlig email liste (køb aldrig email lister!)
  4. Sørg for, at det er let af ‘unsubscribe’ på dine emails
  5. Test og sikre dig, dine emails lander i indbakken.
  6. Undlad at skrive med Caps Lock, bruge mange udråbstegn og lignende (!!!)
  7. Undlad at bruge for mange spam-triggered ord (gratis, spar mange penge, millioner og lign.)
  8. Undlad at bruge for mange forskellige fonte og farver.
  9. Hold dig altid opdateret på nye tiltag ift. spam-filter teknologi, anti-spam loven m.m.

Der er mange flere tips, tricks og råd derude, som du sikkert allerede er stødt på. Så er du stadig i tvivl, om dine emails lander i indbakken hos dine kunder? Eller måske nærmere; hvorfor de ikke gør? Ring til os på tlf.  60 40 10 06, så hjælper vi dig gerne.

#3 Tag dig tid til at skrive gode emnefelter

Emnefeltet er det første, man som modtager ser af en email – og i mange tilfælde desværre også det eneste. Medmindre du skriver emnelinjer, som får dine modtagere til at åbne dine emails. For du kender det nok selv: det er oftest emnefeltet, der afgører i sig selv, hvorvidt man åbner en email eller ej. Specielt når det kommer til nyhedsbreve og kommercielle emails generelt.

Derfor er næste tip, når du har tjekket op på, at dine emails ender i indbakken hos dine modtagere, med til at sikre dig, dine modtagere gider at åbne og læse dine emails.

TIP:

Skriv dine subject lines på omkring 35-40 tegn (ca. 7 ord), da disse performer bedst og ikke bliver cuttet af på hverken mobil eller computer.

Vores tip er derfor altid at bruge den nødvendige tid på at skrive gode emnefelter, som sikrer dine emails en så høj åbningsrate som muligt. Med gode emnelinjer menes der emnefelter, der er sigende for mailens indhold, fængende og klikbare (man skal have lyst til at klikke på dem!).

Herudover er der her et par konkrete ideer og tips til, hvordan du kan skrive gode, klikbare subjects lines på dine emails:

  • Hold dem korte, simple og konkrete.
  • Gør dem gerne personlige (f.eks. ved at bruge modtagernes navn).
  • Brug tal i emnefeltet.
  • Skriv i et aktivt sprog.
  • Skriv dem gerne som et spørgsmål for at vække interesse.
  • Hav fokus på at vække interessen hos modtageren (giv lidt, men ikke for meget).

#4 Hav en tydelig CTA

Enhver email bør have en tydelig CTA (call to action); altså en opfordring til, hvad kundens næste handling(er) bør være. Modtageren skal ikke være i tvivl om, hvad næste step skal være, når de modtager dine emails. Jo mere bekvemmeligt, jo højere konverteringsrate. Det er i hvert fald ikke det, der skal gøre, dine potentielle kunder, ikke bliver kunder hos dig.

Det betyder det åbenlyse: at når du sender emails ud om det nyeste gode tilbud, skal det være det letteste i verden at købe og gøre brug af disse tilbud. Når du sender en triggered email med et whitepaper, skal der ikke herske tvivl om, hvor, hvilket og hvordan modtageren downloader dit whitepaper. Og når du foreslår et møde, skal modtageren ikke være i tvivl om, hvad de skal gøre for at få sådan et møde (booke gennem CRM, ringe til dig, skrive til dig eller lignende)

Herudover betyder det også, at det i de emails, hvor CTA’en ikke er lige åbenlys, skal gøres klart, hvad CTA’en er. Sender du f.eks. en email med viden, tips eller tricks, så tænk over; hvad er det næste, kunden skal foretage sig? Er det et link, de skal besøge, til yderligere tips og tricks, som relaterer sig til det, du har sendt, eller er det næste step, de booker et møde eller ringer dig op, og I tager en konkret snak om, hvordan I kan hjælpe kunden?

Fastlæg hvad modtagerens næste step er og gør denne CTA så tydelig og let som overhovedet mulig for kunden at gøre brug af. Det kan du konkret f.eks. gøre ved at:

  • Lave en tydeligt og farverig knap med sigende tekst (eksempel: “Ja tak, kontakt mig”)
  • Gøre billeder klikbare (eksempel: klikbare billeder (med links) af tilbudsprodukter)
  • Indsætte relevante links som klikbare hyperlinks i anden farve (eksempel: Bliv klogere på vores blog om digital markedsføring ved at klikke her.)
  • Sørg for at dine skrevne CTA skiller sig ud og er tydelig blandt andet tekst (f.eks. ved at lave fed skrift, at den står for sig selv med linjeafstand og lignende)

#5 Skriv modtagerorienteret indhold

Sørg altid for, at indholdet i dine emails er skrevet med modtageren i fokus. I stedet for at fokusere på, hvad du får ud af dine mails, nyhedsbreve og lignende, så fokusér på, hvad dine modtagere får ud af det.

Selvom der er et kommercielt incitament bag dine emails, så skal de give værdi for modtageren. For hvis kunden ikke får noget ud af dine email, og det kun er dig, der gør det, hvorfor skulle de så læse og overhovedet gide læse dine emails? Det er de mails, der giver værdi, der giver kunder.

Før og når du skriver dine emails, så tænk over: Hvad får kunden ud af denne mail? Og så få dette til at skinne igennem. Hvis kunden ikke får noget ud af mailen, så undlad hellere at sende den.

Nogle konkrete råd til, hvordan du sørger for, at dit indhold og dine emails er modtagerorienteret og giver værdi til dine modtager er:

  • Definér før du skriver, hvad modtageren skal få ud af din email.
  • Vinkel dit indhold, så det er modtagerens behov, der er i fokus og ikke dit.
  • I stedet for at fokusere på egenskaber og at beskrive dit produkt/din service eller lign., så fokuser på at fremhæve, hvilke fordele det vil give modtageren.
  • Sprogligt: skriv direkte til modtageren (du, jer og lign.) og med den rette tone of voice.

#6 …men glem ikke formålet med dine emails

Selvom dine mails skal skrives med modtageren i fokus, så glem ikke, at hele formålet med din email marketing er, som alt andet forretning; at tjene penge og herunder at opnå de mål, du har sat (se første tip): Hvad end det er en højere ROI, CLV, kendskabsgrad eller flere leads.

Kunsten i email marketing og tricket til at få succes hermed ligger i at balancere det kommercielle med værdien for modtageren.

Dine mails skal både være værdiskabende og sælgende. Nogle tricks til at opnå denne balance er:

  • Hav en CTA, som fører modtageren (den potentielle kunde) videre i kunderejsen (f.eks. salgsorienteret)
  • Gør det altid let for modtageren at blive kunde. Der skal ikke være tvivl om, hvad de skal gøre, hvis det er det, de ønsker – uanset hvor i kunderejsen, de er.
  • Track på dine potentielle kunders adfærd og opsæt leadscoring, så du ved, hvor i kunderejsen, modtageren er, hvor tæt på modtageren er at være kunde, og dermed hvornår du evt. skal slå til og gå efter salget.

#7 Automatisér, automatisér, automatisér

Som tidligere nævnt er email marketing ikke længere lig med manuelt udsendte nyhedsbreve. Automatisk udsendte emails er ikke kun mere effektivt, det er også mere tidsbesparende og gør dit arbejde lettere.

Derfor bør du automatisere så meget af din email marketing som muligt. Hvis noget kan sendes automatisk, skal det sendes automatisk.

Automatisk udsendte emails på baggrund af f.eks. triggers har en højere åbningsrate , CTR og giver dermed generel bedre resultater i din email marketing. Herudover kan du også let med automatiserede emails personliggøre dine emails indhold udfra dine modtagers adfærd, kontaktoplysninger mv.

På den måde sikrer du dig med automatiserede emails og flows af emails, at dine emails rammer den rette modtager, med det rette budskab, på det rette tidspunkt og leveret på den rette på.

Automatisk udsendte emails kan f.eks. sendes på baggrund af:

  • Adfærd: X antal besøg på Y side, udfyldt X formular, klikket/ikke klikket på X i Y mail.
  • Kontaktoplysninger: X indgår i titel, X-felt er udfyldt i formular.
  • Leadscoring: rammer X i leadscore.
  • Dage/dato: X dage siden åbnet mail Y, person har fødselsdag, mærkedage.

Og meget andet. Hvilke og hvordan din email marketing kan automatiseres afhænger af, hvad der giver mening i din forretning og i dit nuværende setup. Klik herunder og bliv klogere på marketing automation. Du er også velkommen til at ringe til os på tlf.  60 40 10 06, så kan vi tage en uforpligtende snak om, hvad der giver mening at automatisere i din email marketing.

#8 Brug det data, du får ind

Som alt andet marketing, så er arbejdet med email marketing noget, man kan blive ved med  at forbedre, teste på og få bedre resultater med. I den forbindelse er det data du får ind – gennem din email marketing software og Google Analytics – guld værd. Her kan du se, hvilke emails, flows, kampagner og din email marketing generelt performer.

Denne data kan du bruge til din opsatte KPI’er og sørge for, din email marketingindsats bevæger sig i den rigtige retning, samt til at optimere de enkelte emails, deres indhold, emnefelter og dine opsatte flows. Herudover kan du vha. A/B split tests (som mange email marketing softwares tilbyder) se, hvad der bedst fungerer i dine emails.

Herunder er et par ideer til, hvordan du kan bruge det data, du får ind, når du løbende skal optimere din email marketing:

  • Opnår ikke dine KPI’er: Overvej om der er noget strategisk eller overordnet, der bør laves om.
  • Lav leveringsrate (mål: 100%): Ryd op i dine mailliste og sikrer dig, dine emails ikke ender i spam.
  • Lav åbningsrate (tommelfingerregel: 40-50%): Optimer dine emnefelter og evt. afsenderfelt.
  • Lav CTR (afhænger af dit mål): Genovervej budskaberne i de enkelte emails, om indholdet lever op til emnefeltet, og om din CTA kan optimeres.
  • Høj unsubscribe-rate (mål: 0%): Sikrer dig, dine emails giver værdi for modtageren og overvej, om dit indhold lever op til modtagerens forventninger.

Vil du have konkret rådgivning til din email marketing?

Vil du have konkrete inputs, sparring, rådgivning og hjælp til eksekvering af din email marketing? Vi har mange års erfaring med email marketing – både komplekse B2B løsninger og til helt almindelige webshops – og vi hjælper også gerne dig med at få succes med din email marketing.

Vi hjælper og rådgiver indenfor alt lige fra planlægning og opsætning til eksekvering og optimering af dine email marketingindsats.

Klik herunder og kontakt os; så tager vi en uforpligtende snak. Vi glæder os til at høre fra dig.