Den ultimative guide til Google My Business

Google My Business er en gratis og ofte negligeret mulighed, som kan styrke din organiske tilstedeværelse i den absolut vigtigste søgemaskine i Danmark og på verdensplan: Google. Google My Business giver dine potentielle kunder relevant info om din virksomhed direkte i søgeresultaterne, og det er det første, dine potentielle kunder ser, når de søger på dit brandnavn eller foretager lokale søgninger!

Derfor er ikke bare vigtigt, at du benytter dig af denne unikke mulighed, men også at du lægger den nødvendige tid og ressourcer i, så din virksomhedsprofil er optimeret til fulde og giver dig de bedst mulige resultater.

Og bare rolig; hvis du ikke er ekspert i Google My Business endnu, så er du det snart. Alt du skal vide ift. oprettelse, optimering, tips og trick til Google My Business finder du her i vores Ultimative Guide til Google My Business.

Nicklas Lindby
Chief Marketing Officer

📱 + 45 61 68 03 97

📧 nicklas@aspera-digital.dk

Nicklas er ansvarlig for firmaets egen såvel som vores kunders inbound marketing. Han arbejder primært med Content Marketing, SEO og Marketing automation. Både på et strategisk, taktisk og eksekverende niveau.

Hvad er en Google My Business-virksomhedsprofil?

En Google My Business-virksomhedsprofil (også kendt som en GMB-profil) er en profil, du som virksomhed har mulighed for at oprette i Googles gratis værktøj: Google My Business.

Google My Business er et katalog med praktiske informationer som adresse, kontaktoplysninger, billeder mv. over virksomheder i Google. Altså en slags “profil” i Google.

En profil og tilhørende praktisk information som vel og mærket vises direkte i Googles søgeresultater og i Google Maps og dermed er let tilgængelige og synlige for potentielle kunder og kunder:

Google My Business profil

Hvorfor du som virksomhed skal have en Google My Business

Som virksomhed skal du have en Google My Business, da det er noget af det første, mest synlige, relevante og mest benyttede på lokale søgninger (xx i “by”, xx nær mig og lignende) og brandsøgninger (dit firmanavn eller lignende).

Google My Business er hyper relevant for dig, hvis fysiske lokation (f.eks. butik), kontaktoplysninger (f.eks. tlf. nr. mv.), åbningstider og lignende er vigtige for dine potentielle kunder.

Med Google My Business kan dine potentielle kunder nemlig finde disse oplysninger direkte i søgeresultaterne og/eller på kortet (Google Maps), uden at skulle lede videre på din hjemmeside, Krak eller lignende.

På den måde gør det informationssøgningen lettere, forkorter afstanden mellem dine kunder og dig og øger sandsynligheden for, at dine potentielle kunder konverteres til købende kunder hos dig.

Sådan ser Google My Business ud i søgeresultaterne

Herunder ser du et eksempel på Google My Business vigtighed og synlighed i søgeresultaterne.

Her har vi foretaget en lokal søgning på “frisør århus”. Et søgeord med omkring 3.500 månedlige søgninger og altså et enormt potentiale for frisører i Århus at være synlige på.

Google My Business SERP

Det første, der vises for de søgende – og, ud fra søgeordet; tydeligvis købeklare mulige kunder – er et kort og en liste fra Google My Business med frisører i Århus, ift. hvor søgningen er foretaget fra.

Blandt disse resultater findes udelukkende virksomheder, som har oprettet en Google My Business profil og kun de 3 frisører, som er placeret øverst, vises direkte i søgeresultaterne med brandnavn, anmeldelser, telefonnummer og åbningstider mv.

Det illustrerer vigtigheden af:

  1. at have en Google My Business profil overhovedet.
  2. at lægge over sine konkurrenter med sin Google My Business profil
  3. at have rigtige oplysninger indtastet
  4. at have gode anmeldelser på sin Google My Business.

Da dette i den grad vil øge eksponeringen over for dine potentielle kunder samt konverteringsgraden af potentielle kunder til købende kunder.

En søgning direkte i Google Maps på “frisør århus” bekræfter yderligere dette:

Google My Business - Maps

Og selvom lokale søgninger måske ikke er relevant for din virksomhed (hvis du udelukkende agerer online f.eks.), så bør en Google My Business og dets effekt ikke negligeres.

På søgninger på dit brand og/eller firmanavn er din Google My Business nemlig det første og letteste sted, for dine kunder, at finde praktiske informationer som f.eks. åbningstider, telefonnummer til kundesupport mv.

Få relevant data og rapporter om dine potentielle kunder

Ved at oprette dig som virksomhed i Google My Business får du udover en øget synlighed indsigt i effekten af din virksomhedsprofil og herunder rapporter, som fortæller dig:

  • Antal visninger af din profil (og fordeling af visninger (søgninger+Maps))
  • Antal klik til hjemmeside
  • Antal telefonopkald til dig
  • Antal rutevejledninger til din adresse

Altså hvordan din Google My Business performer, og hvordan dine potentielle kunder og kunder interagerer med denne.

Google My Business data

Styrk din overall-tilstedeværelse i søgemaskinerne med GMB

Udover vigtigheden og synligheden som din Google My Business listing giver dig i sig selv i både søgeresultaterne og Google Maps, så vil en profil på Google My Business også være med til at styrke til overall tilstedeværelse og synlighed søgemaskinerne.

Ift. SEO kan en Google My Business profil være en let, konkret og billig (koster kun lidt af din tid) vej til toppen af søgeresultaterne, når det er gjort rigtigt.

I forbindelse med Google Ads, kan din profil bruges som en adresseudvidelse, så dine Google Ads annoncer fylder mere og indeholder relevant information direkte i søgeresultaterne.

Og benytter du dig af alle tre veje til søgemaskinerne; SEO, Google Ads og Google My Business, har du mulighed for at være synlig tre forskellige steder på Googles side 1. På den måde får du altså det optimale ud af din indsats og øger din synlighed for potentielle kunder i søgeresultaterne og dermed også antallet af nye kunder.

Hvordan opretter jeg min Google My business-virksomhedsprofil?

Det er nok det spørgsmål, du sidder med lige nu.

Heldigvis for dig, er det let og lige til, og vi giver dig her i en 8 step-by-step guide til oprettelse og opsætning af din Google My Business-virksomhedsprofil.

8 Step-by-step guide til oprettelse og opsætning af Google My Business

Herunder er de nødvendige 8 steps til oprettelse af din GMB.

Hvis du allerede har oprettet opsat det basale og vigtigste af din profil, anbefaler vi du springer følgende 8 steps over og går direkte til optimering af din Google My Business og aspektet med anmeldelser på GMB.

Følg nedenstående 8 steps, som vi guider dig skridt for skridt igennem, så har du snart en virksomhedsprofil på Google My Business til din virksomhed og en bedre synlighed over for dine potentielle kunder:

  1. Gå ind på hjemmesiden
  2. Tilføj virksomhedsnavn
  3. Kategorisér din virksomhed
  4. Tilføj adresse
  5. Tilføj serviceområde
  6. Tilføj kontaktoplysninger
  7. Tilføj åbningstider
  8. Verificer
  9. Få indsigt i og data om din profil

Herunder er hvert enkelt step forklaret og illustreret.

#1 Gå ind på hjemmesiden

Først step er at gå ind på hjemmesiden, hvorpå du opretter din virksomhedsprofil.

Det gør du her: https://www.google.com/business/

Klik på “Administrer din profil nu” i højre side:

Google My Business oprettelse - Step 1

Hvis du ikke allerede er logget ind med din Google konto, bliver du bedt om at logge ind.

Husk at være logget ind på den Google Konto, som du ønsker, din virksomhedsprofil skal være knyttet til. Altså f.eks. din arbejdsmail eller en kontakt/info-mail.

#2 Tilføj virksomhedsnavn

Når du er logget ind, skal du tilføje dit virksomhedsnavn.

Skriv dit firmanavn ind, og hvis en anden allerede har tilføjet dig til Google My Business, vil dette komme frem.

Husk på, det er vigtigt, du skriver dit præcise firmanavn, som du ønsker, det skal stå i Google. Altså med de rigtige store og små bogstaver mv.

Tryk herefter “Tilføj din virksomhed til Google”:

Google My Business oprettelse - Step 2

#3 Kategorisér din virksomhed

Herefter vil du blive bedt om at vælge den kategori, som din virksomhed, opererer i. Altså hvilken branche du er i/type virksomhed, du har.

Søg på din virksomhedskategori og vælg en af de muligheder, der kommer frem i menuen:

Google My Business oprettelse - Step 3

TIP: Hvis du er i tvivl om, hvordan du skal kategorisere din virksomhed, kan du tage et kig på dine nærmeste konkurrenters Google My Business profil og se, hvad de har valgt. Se f.eks.:

Google My Business - Konkurrenter kategorisering

Det er vigtigt, du vælger den rette kategori, da kategorien medvirker, at din profil vises på de relevante søgninger

#4 Tilføj adresse

Efter du har har kategoriseret din virksomhed, får du muligheden for at tilføje din fysiske adresse, hvis du ønsker dette.

Klik “Ja” for at tilføje din adresse:
Google My Business oprettelse - Step 4

Indtast din adresse og klik derefter “Næste”.

Google My Business oprettelse - Step 5

Sørg for at skrive den 100% præcise adresse, så dine kunder kan finde dig, og du ikke leverer fejlagtig information til de søgende:

#5 Tilføj serviceområde

Når du har tilføjet din adresse og  trykket “Næste” skal du svare på, om du betjener kunder i andre områder, end i det område, du har angivet som adresse.

F.eks. hvis du leverer dine varer, kører ud til dine kunder eller lignende.

Hvis det er tilfældet klikker du; “Ja, jeg betjener også kunder andre steder”

Og tilføjer de serviceområder, du servicerer. Hvis det ikke er begrænset til områder, trykker du bare “Næste”:

Google My Business oprettelse - Step 6

#6 Tilføj kontaktoplysninger

Nu skal du tilføje de kontaktoplysninger, du ønsker at vise din kunder og potetnielle kunder.

Tilføj det telefonnummer, du ønsker at blive kontaktet på og din hjemmeside i de to tomme felter:

Google My Business oprettelse - Step 7

#7 Tilføj åbningstider

Når du har tilføjet ovenstående oplysninger vil du nu kunne adminstrere din virksomhedsprofil på Google. Men du er ikke helt færdig med opsætningen endnu.

Vi anbefaler altid, du som minium tilføjer dine åbningstider til din profil. Det er yderst relevant information, som mange søgende vil efterspørge og derfor skal være let tilgængelige.

Du tilføjer dine åbningstider ved at klikke på “Oplysninger” i menuen til venstre

Google My Business oprettelse - Step 8

Herefter klikker du på “Tilføj åbningstider”:

Google My Business oprettelse - Step 9

Hvorfor er du i en pop-up får mulighed for at tilføje dine præcise åbningstider. Når du har gjort dette, trykker du “Anvend” højre side af bunden i vinduet.

Google My Business oprettelse - Step 10

#8 Verificer

Sidste step, før den basale opsætning af din virksomhedsprofil er færdig, er at verificere din profil og adresse.

Dette gøres the old-school way: med postkort.

Tilføj “Kontaktperson” i det tomme felt og tryk “Post

Google My Business oprettelse - Step 10

Google vil herefter sende dig et brev til adressen med en femcifrede bekræftelseskode, du skal angive for at verificere og have fuld kontrol over din Google My Business profil.

Når dette er gjort er du færdig med den basale oprettelse af din GMB. Der er dog en række ting, du kan gøre ekstra for at øge din synlighed, placering og dit udtryk ud ad til på din profil.

Det er det næste vi kigge på i “Hvordan du optimerer din Google My Business”, så læs med.

#9 Få indsigt i og data om din profil

Når din profil er oppe at køre, vil Google My Business automatisk begynde at indsamle data over, hvordan din profil performer, og hvordan de søgende (din kunder og potentielle kunder) interagerer med din profil.

Dette data kan give dig værdifuld og interessant indsigt i dine kunder, deres adfærd, og hvordan i generelt performer.

Du finder dette under punktet “Indsigt” i menuen til venstre:

Google My Business indsigt

Herinde kan du få tal på og et visuelt indblik i:

  • Antal visninger af profil
  • Antal klik
  • Antal telefonopkald
  • Antal rutevejledninger

Og mere.

Google My Business data

Hvordan du optimerer din Google My Business (7 simple tricks)

Du har nu opsat det basale af din Google My Business – og det er en start. Men det får dig ikke til tops i Google My Business resultaterne eller maksimerer din virksomheds synlighed i Google.

Til det har vi en række tips, tricks og gode råd.

En stor del af optimeringen af din Google My Business består i at gøre “Oplysning”-sektionen så komplet og fyldestgørende som mulig.

Så klik ind på “Oplysninger” og lad os komme igang!

Du redigerer de enkelte oplysninger ved at klikke på blyanten til højre:

Google My Business indsigtGoogle My Business optimering - step 1

#1 Skriv en virksomhedsbeskrivelse

Google My Business optimering - step 2

Første step til bedre synlighed og bedre placeringer blandt Google My Business resultaterne er at skrive en virksomhedsbeskrivelse.

Virksomhedsbeskrivelsen skal, som navnet antyder, beskrive din virksomhed – gerne kort og konkret. Inkluder gerne relevante søgeord, men undgå at keyword stuffe.

Virksomhedsbeskrivelsen skal være mellem 0 og 750 tegn.

#2 Tilføj højdepunkter/attributter

Google My Business optimering - step 3

I feltet “Højdepunkter” har du mulighed for at tilføje relevante “Attributter” alt afhængig af, hvad der er relevant for din industri.

Det kan f.eks være:

  • WiFi
  • Ledet af kvinder
  • Kørestolsvenligt

Og lignende.

De relevante højdepunkter, du ønsker, vil dermed blive synlige på din profil i søgeresultaterne og kan være med til at overbevise din potentielle kunder om, det er dig, de skal vælge.

#3 Tilføj produkter eller serviceydelser

Google My Business optimering - step 3

Under felterne: “Produkter” og “Serviceydelser” kan du tilføje yderligere information, om hvad din virksomhed tilbyder, i form af specifikke ydelser og produkter.

Som du kan se på ovenstående billede, har vi f.eks. tilføjet: Søgemaskineoptimering, Digital strategi m.m., som er relevante kerne serviceydelser for vores virksomhed.

Dette vil i den grad gøre din profil mere synlig og samtidig forbedre din profils rangering i Google My Business resultaterne.

Sådan tilføjer du produkter/services til din profil:

  1. Klik på “Tilføj eller rediger produkter”
  2. Udfyld felterne: Produktnavn, Kategori, Pris (hvis relevant), Produktbeskrivelse og en CTA-knap (Bestil online, Køb, Få mere at vide m.fl.)

Google My Business optimering - step 4

  1. Tilføj herudover et billede til produktet for øget synlighed.
  2. Klik “Gem”.
  3. Tilføj yderligere produkter

#4 Tilføj (gode) billeder

Google My Business - Tilføj billeder

Under feltet “Tilføj billeder” kan du tilføje billeder af din virksomhed til din profil.

Det er en vigtig del af optimeringen af din profil, da det øger din profils synlighed, forbedrer din virksomheds udtryk udadtil og giver dine mulige kunder og kunder en fornemmelse af din fysiske placering og dit brand.

Du kan tilføje billeder i følgende kategorier og skal desuden vælge et “forsidebillede” og et “logo”, som vil blive vist med din GMB profil:

Google My Business optimering - step 6

TIP: Vi anbefaler, du bruger den nødvendige tid og ressourcer på at få taget gode, professionelle billeder i høj kvalitet for det bedst mulige resultat og udseende udadtil.

Dine Google My Business billeder skal overholde følgende guidelines:

  • Format: PNG eller JPG
  • Størrelse: 10KB til 5MB
  • Opløsning: Minimum 720x720px
  • Kvalitet: Tydeligt og fokuseret og afspejle virkeligheden så godt som muligt. Allerhelst taget af en professionel.

Herudover så bør de billeder, du uploader, være søgemaskineoptimeret ved at have et velvalgt og sigende navn.

Brug f.eks. “kontor-seo-afdelingen” frem for “IMG2020_08-04”

#5 Ekstra tilføjelser ift. din branche

I flere brancher har du mulighed for at lave ekstra tilføjelser. F.eks. menukort, direkte links til booking, kontakt eller lign. alt afhængig af, hvad der er relevant i branchen.

Se f.eks. på vores Google My Business profil, hvor vi har indsat et link til vores kontaktside, som er her, kunden skal klikke, hvis de ønsker at lave en aftale/starte et samarbejde med os:

Hvis du har muligheden, og det er er relevant for din virksomhed, er det uden tvivl en mulighed, du bør udnytte, da det kan øge din konverteringsgrad fra søgende til købende kunder.

#6 Aktivér Google My Business Beskeder

I menuen til venstre, finder du funktionen “Beskeder”.

Her kan du aktivere beskeder på din Google My Business, så dine kunder kan kontakte dig direkte.

Når den er aktiveret, vil den være tilgængelig for søgende på mobil.

Læs Googles retningslinjer til brug af “Beskeder” på Google My Business for virksomhedsejere her.

#7 Lav opslag på din Google My Business

I menuen til venstre under fanen “Opslag” har du mulighed for at gøre din profil endnu mere synlig og unik ved at tilføje opslag (kaldet Google Posts) til din profil.

Du kan tilføje opslag indenfor følgende emner:

Bemærk f.eks. her, at COVID-19 er lavet som en mulighed, da netop dette er relevant for mange virksomheder at gøre deres kunder opmærksomme på lige nu.

Fordelene ved at lave opslag på din Google My Business profil er flere.

Blandt andet vil det signalere over for, personer der ser din profil, at du er aktiv og poster relevant indhold indenfor din branche.

Herudover belønner Google aktive profiler. Så; jo mere aktiv du er, jo bedre placeringer og mere synlighed.

#8 Download den officielle Google My Business App, så du opdateres live

Sidste gode tip til at få det maksimale ud af din Google My Business profil, er at downloade den officielle Google My Business app.

På den måde kan du let følge med i din profil, effekten heraf, anmeldelser, beskeder fra potentielle kunder mv. og altid være opdateret!

Du kan download appen på følgende links:

Google My Business anmeldelser

På Google kan man anmelde virksomheder gennem anmeldelses-funktionen i Google My Business.

Og dem skal du samle på (i hvert fald de gode af dem) og være aktiv på denne front.

Google anmeldelser medvirker nemlig til bedre placeringer og øger din konverteringsrate!

Du finder anmeldelser i menuen til venstre ved at klikke på “Anmeldelser”:

Sådan får du reviews på din Google My Business

Som med alle andre steder, hvor du kan få reviews, så skal du oftest selv gøre noget aktivt for at indsamle de gode reviews.

De dårlige anmeldelser kommer (desværre) oftest af sig selv.

Så; opfordre dine “gode” kunder til at lægge en anmeldelse af din virksomhed på Google.

Det kan du gøre f.eks. ved følgende metoder:

  • Send dine kunder en mail med link til at anmelde dig efter køb.
  • Bed dine kunder fysisk om at anmelde dig. F.eks. når de kommer hjem.
  • Gør det let at anmelde dig ved at gøre anmeldelser synlig på din hjemmeside.
  • Svar på dine anmeldelser (som er næste punkt)

Svar på dine anmeldelser

Når dine kunder, kan se, du er aktiv og svarer på de anmeldelser, du får på din profil, får de også mere lyst til at anmelde dig.

Herudover er det at svare på anmeldelser med til at øge loyaliteten blandt dine kunder, øge muligheden for, at de foretager et/flere genkøb hos dig og øge sandsynligheden for, at de husker dig og anbefaler dig (mund til mund markedsføring).

Så: svar på dine anmeldelser! Gode som dårlige:

  • De gode anmeldelser: Svar, vær personlig og skriv tak!
  • De dårlige anmeldelser: Svar venligt og professionelt og forsøge at “løse problemet” og beholde dit image så godt som muligt ud ad til.

Aldrig (og vi mener; aldrig) svar igen og svar uprofessionelt på en dårlig anmeldelse og start en “krig”. Det ender aldrig godt og kan ende ud i en shit storm for din virksomhed. Det er det sidste, du ønsker.

Hvordan fjerner jeg dårlige anmeldelser på Google My Business?

Du kan ikke fjerne dårlige anmeldelser på Google My Business, bare fordi de er dårlige.

Dit bedste kort på hånden, når du får en dårlig anmeldelse, er derfor at svare så godt som muligt på anmeldelsen og på den måde “får det bedste ud af det”.

Du har dog mulighed for at rapportere anmeldelser i Google My Business, hvis anmeldelsen er falsk.

Sådan rapportér du anmeldelser i Google My Business

Sådan rapporterer du falske anmeldelser i Google My Business:

  1. Sikre dig, anmeldelsen, du ønsker, at rapportere, overtræder Googles politikker (læs mere her).
  2. Vær på din Google My Business-virksomhedsprofil.
  3. Klik på “Anmeldelser”.
  4. Find anmeldelsen, du vil rapportere.
  5. Hold markøren over stjernebedømmelsen.
  6. Klik “Rapportér som upassende” og forklar, hvilken type overtrædelse, der er tale om.
  7. Nu skal du bare vente. Der kan gå flere dage og måske uger, før anmeldelsen bliver vurderet.

Du kan læse mere om, hvordan du rapporterer en anmeldelse i Googles egen retningslinjer for netop dette her.

Husk dog på, der er ingen garanti for, din rapportering bliver godkendt og efterfulgt.

Lad ikke din Google My Business stå alene

Så har du din Google My Business sat op og optimeret. Nu er det kun den løbende vedligeholdelse og optimering i form af ændringer i oplysninger, åbningstider og lignende samt svare på anmeldelser og evt. at skrive opslag, der skal foretages.

Men læn dig ikke tilbage i stolen og vent på telefonopkald fra dine kunder helt endnu.

Din Google My Business profil er nemlig sjældent nok i sig selv og bør ikke stå alene i søgeresultaterne.

Google My Business resultaterne er nemlig kun 1 ud af minimum 3 forskellige elementer og steder, du kan være synlig, i Googles søgeresultaterne. Herudover er der som minimum også de betalte søgeresultater (Google Ads) og de organiske resultater (SEO).

Se f.eks. eksemplet fra tidligere; søgeresultaterne ved en søgning på “frisør århus”:

Her er de frisører, der arbejder både med Google My Business, Google Ads og Søgemaskineoptimering, de, der har den bedste eksponering over for deres potentielle kunder. Og det samme gør sig gældende i alle andre brancher.

Det er derfor tydeligt, hvorfor det er vigtigt, du ikke lader din Google My Business alene, men arbejder med alle aspekter af markedsføring på søgemaskinerne – og på tværs heraf – for at få de bedste muliger resultater.

Skal vi sammen styrke din tilstedeværelse i søgemaskinerne?

Sidder du stadig inde med spørgsmål ift. din Google My Business-virksomhedsprofil eller søger du andre råd til, hvordan du kan styrke din tilstedeværelse i søgemaskinerne?

Tøv ikke med at kontakte os, så tager vi en uforpligtende snak. Vi arbejder med alle aspekter af online markedsføring og herunder synlighed i søgemaskinerne på tværs af brancher og markeder og har stor succes hermed.

Du er altid velkommen til at ringe til os på tlf.  60 40 10 06 eller skriv en mail på kontakt@aspera-digital.dk.