Den Ultimative Guide til Intern Linkbuilding

Interne links, sider som linker til andre sider på din hjemmeside, er ikke kun en nødvendighed, ift. at dine besøgende kan navigere på din hjemmeside, og at søgemaskinerne kan finde dine sider.

Det er også et effektivt værktøj til at lede trafikken – lige så vel som SEO- og linkværdien på din hjemmeside – de ønskede steder hen.

På den måde kan brugen af interne links og den rette interne linkbuilding strategi være med til at booste din hjemmesides SEO-indsats og værdi!

Nicklas Lindby
Chief Marketing Officer

📱 + 45 61 68 03 97

📧 nicklas@aspera-digital.dk

Nicklas er ansvarlig for firmaets egen såvel som vores kunders inbound marketing. Han arbejder primært med Content Marketing, SEO og Marketing automation. Både på et strategisk, taktisk og eksekverende niveau.

Hvad er interne links?

Interne links er hyperlinks, som peger på en side på den samme hjemmeside, som linket er placeret på.

Interne links er typisk med det formål at besøgende skal kunne navigere på hjemmesiden, men de spiller også en rolle, når det kommer til en hjemmesides SEO.

Hvad er et internt link (med eksempel)?

Et internt link er et hyperlink, som peger på en side på samme domæne, som linket er på.

Et eksempel på et internt link er hyperlinket her: Hvad er et internt link? som linker til vores side om netop dette her på domænet.

Et internt link laves, som eksterne links, med HTML kode:

<a href="samme-domæne.dk">Ankertekst</a>

Hvad er intern linkbuilding?

Intern linkbuilding er selve handlingen; at bygge interne links. Altså links som linker fra en side på dit domæne til en anden side på dit domæne.

Formålet med intern linkbuilding er:

  • At tillade og gøre det let for brugere at navigere på din hjemmeside.
  • At gør det muligt for søgemaskiner at indeksere siden, der linkes til.
  • At sprede linkværdi og ranking power på hjemmesiden (SEO).
  • At skabe et informationshierarki på hjemmesiden (SEO).

Og netop hvordan du bruger interne links med ovenstående formål, og så de har en forretningsmæssig effekt for din forretning, kommer vi tilbage til.

Interne links og SEO

Google og andre søgemaskiner bruger links, når de finder (crawler) og rangerer sider og hjemmesider. Og her følger søgemaskinerne både interne og eksterne links.

TIP!

Læs mere om, hvordan søgemaskiner fungerer, crawler og indekserer her.

En side på hjemmesiden uden nogen interne links, andre steder på hjemmesiden, eller nogen eksterne links på andre hjemmesider, vil derfor som udgangspunkt være umulige for søgemaskinerne at finde frem til. Dette er såkaldte “Orphan pages”.

På den måde er interne links altså i mange tilfælde en nødvendighed, når det kommer til, at siderne på din hjemmeside overhovedet skal kunne indekseres af søgemaskinerne og dermed være tilgængelige for søgende på søgemaskinerne.

Herudover spiller interne links en betydning ift. rangeringen af din hjemmeside i søgemaskinerne, da de bruger dem som signaler i denne forbindelse (altså som en ranking faktor)

I forbindelse med rangeringen af en hjemmeside spiller nedenstående elementer en rolle, når det kommer til interne links signaler:

  • Hvilken side der linkes fra: Herunder dens autoritet (linkværdi) og relevans (ift. siden der linkes til). Jo stærkere og mere relevant side linket kommer fra, jo mere værdifuldt internt link og dermed SEO-værdi til siden, der linkes til.
  • Hvilken ankertekst, der linkes med: Ankerteksten aflæses af søgemaskinerne og bruges til at danne en forståelse for linket, og siden der linkes til. Ved interne links anbefales det, at man benytter ankertekst indeholdende keyword / nøgleord, da disse sender de stærkeste signaler ift. sidens relevans på disse søgninger.
  • Hvor mange interne sider der linkes fra: Jo flere links, jo stærkere signaler til søgemaskinerne. Dette giver et signal om, at siden er vigtig og af høj værdi, som vil påvirke sidens SEO-værdi positivt.

TIP!

Læs mere om, hvordan du vurderer værdien af links, her.

Herudover spiller interne links selvfølgelig en stor rolle ift. dine besøgende. Både således at de kan (og det er let for dem) at navigere rundt på din hjemmeside, og ved at bruge interne links til at føre dine besøgende de ønskede steder hen. F.eks. mod en konvertering i form af køb, sign up eller lignende. Det kommer vi tilbage til.

4 effektive intern linkbuilding strategier

Interne links kan bruges på flere måder i en SEO-strategi alt efter din målsætning og nuværende indsatser.

Vi har samlet 4 effektive måder og strategier, hvorpå du kan bruge intern linkbuilding til at skabe en forretnings- og SEO-mæssig fordel for din forretning.

Brug dem sammen, hver for sig og med udgangspunkt i lige præcis din situation og nuværende SEO strategi.

Vil du have hjælp til valg af den rette strategi? Tøv ikke med at kontakte os for en uforpligtende snak.

#1 Tilføj relevante links i indholdet, du skriver

Den mindst strategiske og “nemmeste” tilgang til intern linkbuilding er at tilføje relevante interne links, i det indhold man skriver til sin hjemmeside.

Denne strategi udfører man rent lavpraktisk ved blot ved at have i mente, når man skriver tekst til sin hjemmeside, at indsætte relevante interne links til andre sider og indhold på ens hjemmeside. Alternativt kan man gennemgå sin tekst, efter man har skrevet den, og indsætte interne links herefter. Det kan både være i form af tekstlink, CTA’er mv.

Eksempel

Det kan f.eks. være at man på en tøj-webshop skriver et blogindlæg om: “Hvordan man vælger det rette sommeroutfit” og heri linker til kategorisider og produktsider med relevante produkter ift. indlægget.

Har du allerede en masse indhold på din hjemmeside, hvori du ikke har tilføjet interne links ved implementeringen af disse, kan du med fordel på bagkant gennemgå dit indhold og tilføje relevante, interne links vha. denne metode.

TIP!

Find relevante interne linkmuligheder ved at lave en “site:” søgning i Google på det primære (og evt. sekundære) søgeord til den side, du ønsker at linke til.

Site søgningen laves i Google ved følgende “formel”: site:domæne.dk “søgeord”.

Det kan f.eks. være: site:tøjwebshoppen.dk “sommeroutfit” i ovenstående eksempel.

#2 Opbyg topic clusters

Opbygning af såkaldte “topic clusters” er en effektiv måde at strategisk løfte sider på brede søgeord med høj konkurrence.

Strategien handler i bund og grund om at identificere og udvælge “pillar content”, som er indhold, som er lavet, med henblik på at rangere på brede søgeord med høj volumen og konkurrence.

For at løfte disse sider / dette indhold opbygges der så relevante “klynger” (heraf det engelsk ord: cluster) indeholdende supporterende indhold og sider, der linker til ens “pillar content”.

Opbygning af topic clusters illustreret grafisk:

Pillar content: Et substantiv og informativt stykke content målrettet et bredt og overordnet emne.

Cluster Content:
Supporterende indhold målrettet mere long tail søgeord relateret til det pillar content, der linkes til.

Og så indikerer pilene selvfølgelig de interne links mellem siderne.

Pillar content kan f.eks. for et regnskabsprograms hjemmeside være et bredt søgeord som “Regnskabsprogram”, hvor cluster content er rettet mod mere long tail søgeord som “årsregnskab”, “fakturaer”, “fradrag”, “selskabsform” m.m.

På den måde giver disse klynger af indhold relevans omkring det primære indhold og domænet generelt og er med til at både trække trafik i sig selv, samt videregive værdi til ens “pillar content”.

Eksempel

Et eksempel på at opbygge og bruge topic clusters som en intern linkbuilding strategi, kan være vores eget omkring emnet: “SEO”

Her er vores pillar content, som gerne skal rangere på det helt brede søgeord: “SEO” landingssiden: https://aspera-digital.dk/seo/

Til b.la. at støtte denne side, har vi en masse relevant cluster content, som alle indeholder interne links til siden – oftest med relevante ankerværdier indeholdende søgeordet “SEO”. Disse er blandt andet vores sider om: Teknisk SEO, søgeordsanalyse, linkbuilding, lokal SEO, søgemaskiner m.fl.

#3 Byg interne links strategisk mhp. at løfte udvalgte sider

En tredje tilgang til intern linkbuilding er at arbejde baglæns (ift. den første strategi) og bygge interne links med det formål at løfte udvalgte sider på deres organiske placeringer.

Det kan f.eks. være ud sider valgt ud fra, at de er faldet i placeringer, ikke performer, eller at de har højt potentiale.

Herefter bygges der så interne links til disse sider. F.eks. både fra relevante sider og fra sider med høj autoritet og mange indgående links.

I denne strategi udvælger man altså først siderne, der skal linkes til, og finder herefter siderne, der skal linkes fra.

TIP!

Brug Google Search Console værktøjets funktion: “Links” til at finde sider på din hjemmeside med høj autoritet (interne og eksterne links), som du kan linke fra og dermed vil videregive meget værdi.

#4 Før dine besøgende mod ønskede handlinger

En anden måde at bruge interne links på er at bruge dem som en måde at føre dine besøgende på hjemmesiden mod ønskede handlinger. Det vil oftest sige mod en ønsket konvertering.

Hvad du skal linke til afhænger naturligvis af din virksomhed, ligesåvel som siden der linkes fra, og hvad der giver mening i denne forbindelse, og hvornår siden besøges i dine kunders kunderejse.

Et internt links vil oftest i denne forbindelse være i form af almindelige tekstlinks og CTA’er, som fanger læserens opmærksomhed.

Eksempel

Et eksempel kan være, du driver trafik til din webshop med hårde hvidevarer med et blogindlæg om “Hvordan man vælger den rette vaskemaskine i år 2021”.

I dette blogindlæg linker du så internt til relevante kategorisider og produktsider med hårde hvidevarer på din hjemmeside i relation til blogindlæggets handling.

Både med det formål at hjælpe den besøgende og med et mål om at føre trafikken (den besøgende) mod en konvertering. En konvertering som i dette tilfælde er et køb af en af vaskemaskine.

Få succes med intern linkbuilding

Du har nu en stor del af den viden, der skal til, for at begynde din indsats med intern linkbuilding, og vi håber dette indlæg kan hjælpe og inspirere dig til at komme igang.

Når intern linkbuilding gøres rigtigt og med succes, kan det nemlig være et effektivt, lille værktøj i den rette SEO strategi.

Dog kan intern linkbuilding ikke stå alene, men bør inkorporeres i en samlet SEO-strategi, som skal sikre virksomhedens organiske tilstedeværelse, og herunder både tiltag på on-site og off-site delen.

Læs mere om, hvordan du strikker en succesfuld SEO strategi sammen, her.

Og tøv desuden ikke med at kontakte os på tlf. 60 40 10 06 for en uforpligtende snak om din SEO indsats og strategi – så giver dig et par tips med på vejen.