Hvad er Linkbuilding? Ultimativ Guide til Linkbuilding (+19 taktikker)

Linkbuilding er af de vigtigste discipliner indenfor søgemaskineoptimering (SEO). De indgående links, du har til din hjemmeside, er nemlig med til at vise over for Google, at din side er værdifuld og ikke mindst relevant ift. de søgeord, du ønsker at rangere på.

Hos Aspera Digital arbejder vi strategisk og datadrevet med linkbuilding, og ethvert link, vi bygger til den enkelte hjemmeside, er med udgangspunkt i dybdegående analyse af og data om konkurrenter, søgeord og potentiale.

Vi giver dig her den ultimative guide til, hvordan du selv kan få succes med linkbuilding – både på et begynderniveau og ved brug af mere avancerede metoder!

Den ultimative guide til linkbuilding

Du finder her vores komplette, ultimative guide til at arbejde med linkbuilding.

I guiden finder du svar på alt fra hvad linkbuilding er og helt konkret, hvordan du selv kan få succes hermed og bruge linkbuilding til at skabe en øget top- og bundlinje.

I guiden vil vi komme ind på:

✔️ Hvad linkbuilding er

✔️ Hvorfor du bør arbejde aktivt og strategisk med linkbuilding

✔️ Forskellen på intern og ekstern linkbuilding

✔️ De forskellige typer af links: Follow, nofollow, UGC, sponsored og mentions

✔️ Hvor man laver linkbuilding helt lavpraktisk

✔️ Hvordan du vurderer et link

✔️ De 15 grundlæggende taktikker

✔️ Avancerede linkbuilding teknikker, tips og tricks

✔️ Linkbuilding værktøjer til dit linkbuilding-arbejde

Først skal vi have helt på plads, hvad linkbuilding egentlig er.

Hvad er linkbuilding?

Helt simpelt forklaret, så er linkbuilding en SEO taktik, som går ud på at få andre hjemmesider til at linke til din hjemmeside – med det formål at opnå bedre placeringer i søgemaskinerne.

TIP!

Linkbuilding er også kendt som; ekstern SEO, off-site SEO, off-page SEO og LB.

Søgemaskinerne ser nemlig links til en hjemmeside som en anbefaling af hjemmesiden, der linkes til.

Indenfor linkbuilding skelner vi mellem 3 primære linkbuilding taktikker, som hver især indeholder forskellige metoder.

De 3 grundlæggende linkbuilding taktikker:

  • Manuelle: at selv gøre noget aktivt for at få andre hjemmesider til at linke til din hjemmeside.
  • Købte: at betale andre hjemmesider for at linke til din hjemmeside
  • Automatisk: at andre hjemmesider linker til din hjemmeside, uden at du selv direkte gør noget for det.

Vi vil gå mere i dybden med de forskellige taktikker og metoder, og hvordan du kan bygge links og styrke dit domæne, under afsnittet “De 15 grundlæggende linkbuilding taktikker” og det efterfølgende: “Avancerede linkbuilding taktikker, tips og tricks”.

Linkbuilding: Love, regler og etik

Når man begynder at undersøge linkbuilding nærmere, hører mange ofte påstande som: “Linkbuilding er er ulovligt”, “Linkbuilding virker ikke længere, “Google tillader ikke Linkbuilding” og lignende.

For at slå det fast én gang for alle:

  • Linkbuilding er IKKE ulovligt.
  • Men linkbuilding KAN være i strid med Googles retningslinjer.

Er linkbuilding ulovligt?

Linkbuilding er IKKE ulovligt. Men. Der hvor linkbuilding kan komme i strid med loven er, hvis betalte links ikke er tydeligt markeret med, at de er betalte. F.eks. i form af et label eller tekst med “Sponsoreret”, “Betalt indhold”, “Annoncør betalt indhold” eller lignende.

Se f.eks. Jylland-Posten.dk’s markering af betalt indhold:

Hvis dette ikke er tilfældet, er linkbuildingen nemlig i strid med den danske markedsføringslov omkring skjult reklame.

FAKTA!

Bliv klogere på forbuddet om skjult reklame ved at læse Forbrugerombudsmandens orientering om skjult reklame ved linkbuilding her.

Er linkbuilding mod Googles retningslinjer?

Linkbuilding KAN være i strid med Googles retningslinjer, som er:

“Ethvert link, hvis formål er at manipulere PageRank eller et websites rangering i Googles søgeresultater, kan betragtes som en del af en linkordning og en overtrædelse af Googles retningslinjer for webmastere. Dette omfatter al adfærd, der manipulerer links til eller udgående links fra dit website.”

Og Google nævner selv følgende som eksempler på linkordninger, som er i strid med deres retningslinjer: Køb og salg af links, overdreven linkudveksling, automatiserede programmer eller tjenester, der opretter links, Advertorials mv.

Det er dog i mange tilfælde gråzone, når man arbejder med førnævnte og lignende teknikker indenfor linkbuilding. For Googles retningslinjer tillader i grove træk kun links, som kommer naturligt.

Det er dog vigtigt at orientere sig om og være opmærksom på Googles retningslinjer ift. linkbuilding (lige så vel som lovgivningen på området om “skjult reklame”), så man har det rette grundlag at arbejde og træffe beslutninger ud fra.

For hvis man går imod Googles retningslinjer, har man mulighed for at blive straffet af Google i form af dårlige placeringer og i værste tilfælde få en Manual Penalty og blive fjernet fra søgeresultaterne.

TIP!

Læs mere om Black Hat SEO, og risikoen herved, samt White Hat SEO og Grey Hat SEO her.

Hvorfor arbejde med linkbuilding?

Selvom ingen, udover de ansatte selv, kender søgemaskinernes algoritmer 100%, er der en bred enighed blandt eksperter om, at linkbuilding spiller en afgørende rolle i en hjemmesides rangering. Det samme bekræfter mange undersøgelser, og endda Google selv.

Links er nemlig med til at styrke din hjemmesides EAT: Ekspertise, Autoritet og Troværdighed, som er de 3 parametre, som Google vægter i forbindelse med deres kvalitetstjek og rangering af en hjemmeside og dens indhold.

TIP!

Læs mere om Google E-A-T her.

Blandt andet derfor, og efter mange års arbejde og tests, er der en bred klar enighed om, at linkbuilding er blandt de 3 absolutte vigtigste SEO discipliner.

Samtidig siger mere en 40% af SEO eksperter, at linkbuilding er en af de sværeste SEO discipliner.

Heldigvis for dig, er det netop noget af dette, vi er eksperter i, og vi giver dig her, hvad du skal vide, for at komme igang!

To typer af linkbuilding

Selvom begrebet “linkbuilding” er blevet et synonym for at bygge eksterne links, der peger på ens hjemmeside, så er der i virkeligheden to typer af linkbuilding:

  • Intern linkbuilding: Et link fra en side på et domæne til en anden side på samme domæne.
  • Ekstern linkbuilding: Et link på en side på et domæne, som linker til en side på et andet domæne.

Vi vil herunder kort berøre de to typer af linkbuilding og ellers vil guiden her være fokuseret omkring ekstern linkbuilding, som er den, man primært taler om, når man snakker om “linkbuilding”.

Intern linkbuilding

Intern linkbuilding handler i bund og grund om at bygge links på din hjemmeside, som linker til andre relevante sider på din hjemmeside

TIP!

Du kan læse mere om interne links her.

Den primære grund til at arbejde med intern linkbuilding er, at de interne links er med til at sprede linkværdi ud på din hjemmeside og til sider efter lige præcis dit valg.

På den måde kan du kanalisere linkværdien af de eksterne links, der peger på din hjemmeside, til de vigtigste sider på din hjemmeside og med de rette ankerværdier efter eget valg.

Ankerværdier og denne specifikke strategi kommer vi tilbage til i afsnittene “”Manipulation” af fordeling af ankerværdier” og “Opbyg en link-pyramide” under de avancerede taktikker.

Herudover hjælper interne links dine potentielle kunder med at navigere på din hjemmeside og kan dermed være med til at øge konverteringsraten, når det gøres rigtigt.

Ekstern linkbuilding

Ekstern linkbuilding, det denne guide handler om, går ud på at bygge links til din hjemmeside på andre eksterne domæner. Det kan, som tidligere nævnt, både være ved at gøre det selv manuelt, købe sig til det eller ved at andre domæner automatisk linker til din hjemmeside, uden du “aktivt” gør noget for det.

TIP!

Læs mere om, hvad et backlink egentlig er, her.

Og når det kommer til links, så; jo mere relevant, autoritær og naturlige linksene er, jo bedre.

Mere præcist hvilke, hvad og hvordan du gør, vil resten af guiden her være centreret om.

Typer af links, du kan bygge

Et link er ikke bare et link. Indenfor links er der nemlig tre forskellige typer af “links”: Almindelige (do)follow links, nofollow links, sponsored links, UGC links og mentions (omtale, som ikke indeholder links).

Det er essentielt at vide, hvad de forskellige links er, og hvad de har af værdi, når du arbejder med linkbuilding.

Follow

Follow links (også kaldet dofollow links) er, hvad man kalder “almindelige” links. Det vil sige links, som søgemaskinerne følger og dermed videregiver maksimal værdi til siden, der linkes til.

Med andre ord er follow links ikke “kvalificeret” eller specificeret på nogen yderligere måde vha. en “rel” attribut i HTML-koden.

Modsat nedenstående typer af links, som er kvalificeret på følgende måder i sidens kode:

  • Nofollow: Links man ikke ønsker, søgemaskinerne skal følge (f.eks. fordi man ikke kan stå inde for indholdet eller lign.), bør markeres med den overordnede kvalificering (eller en af nedenstående) rel=”nofollow”
  • Sponsorerede: Links som er betalte bør markeres med rel=”sponsored”
  • UGC (User-generated content): Links som befinder sig i brugergeneret indhold (f.eks. kommentarer, forums eller lignende) bør markeres med rel=”ugc”

Vi vil nu kort zoome ind på de forskellige typer af links og omtale, du kan få, hvad der adskiller dem, og hvad de giver af værdi til din hjemmeside.

TIP!

Læs mere om Googles retningslinjer ift. kvalificering af links her.

Nofollow

Nofollow-værdien bruges, når du ikke ønsker, at søgemaskinerne associerer din hjemmeside med den linkende side. Nofollow link markeres med rel=”nofollow”.

Nofollow links videregiver dermed heller ikke fuld værdi videre til den linkende side, men Google bruger stadig linket som “hint” og det tillægges dermed nogen værdi. Præcis hvor meget, vides ikke med sikkerhed.

Sponsorerede

Sponsorerede links er en variant af nofollow, som bruges om links, som er betalte (såkaldte: købte links) og kvalificeres med attributten rel=”sponsored”.

Som med nofollows links, så viderfører “sponsored”-links ikke den fulde værdi til den linkende side, men Google bruger stadig linket som et “hint”, og det tillægges dermed nogen værdi.

UGC (user-generated content)

UGC står for user-generated content og er en variant af nofollow, som bruges om links, som er placeret i brugergenereret indhold. F.eks. i kommentarer, på sociale medier eller i forums. Disse links er kvalificeret med rel=”ugc”.

Ift. værdien af linket, så bruger Google UGC links som hints, som nofollow links. Og med god grund, for brugergeneret indhold på nettet kan være en form for anbefaling og bør dermed tildeles nogen værdi.

Mentions

Mentions er et begreb, som bruges om omtale på eksterne domæner, som ikke indeholder et link. Selvom mentions ikke direkte kan defineres som “linkbuilding”, da der ikke egentlig “bygges” et link, så har omtale på eksterne domæner værdi for din hjemmeside og er samtidig helt naturligt og bør dermed indgå, eller komme naturligt, i din linkbuilding strategi for maksimal værdi.

Hvordan laver man linkbuilding (helt lavpraktisk)?

Man laver linkbuilding ved at få nye links til at pege ind på ens hjemmeside.

Enten ved at 1. skaffe dem manuelt, f.eks. ved at få kunder, samarbejdspartnere eller lignende til at linke til ens hjemmeside, 2. købe sig til dem, f.eks. gennem samarbejdspartnere eller betale hjemmesider i bytte for et link eller 3. ved at få dem automatisk f.eks. ved at andre hjemmesider linker til din hjemmeside, fordi du har noget værdifuldt herpå, som er relevant for deres besøgende.

Sådan laver man linkbuilding helt lavpraktisk, men hvordan man får mest succes med linkbuilding afhænger 100% af det enkelte domæne og herunder søgeord, konkurrence mv. Det handler om at foretage dybdegående analysearbejde og kigge på data, som skal danne grundlag for en konkret linkbuilding strategi.

For ligesom der er forskel på de forskellige typer af links, er der også stor forskel på, hvilke sider og domæner, linksene kommer fra, hvilke ord der linkes med (ankertekster) og hvor mange og hvor tit, du får nye links.

Hvad er en linkbuilding strategi?

Linkbuilding strategien har til formål at klarlægge:

  • Volumen af links.
  • Hvor ofte, der skal bygges links.
  • Hvilke type af links, der skal bygges.
  • Hvad der skal linkes til.
  • Hvilke ankertekster, der skal bruges.
  • Hvilke domæner, der skal linkes fra.
  • Hvordan linksene skal bygges (taktikker mv.).

Som alt sammen fastlægges med udgangspunkt i en dybdegående analyse.

Vurdering af links: Hvad er et godt og et dårligt link?

Når du skal igang med at bygge links til din hjemmeside er det afgørende, du ved, hvad et link er værd, og at du kan vurdere værdien af et link. Og det er uanset, om du selv er ude at bygge dem eller køber dig til dem.

For selvom der ikke findes et direkte målbart tal på, hvor meget værdi et link vil give til din hjemmeside, så kan du, med den rette viden vurdere et link ud fra nogle forskellige parametre. Vi vil kort beskrive, hvordan du kan adskille et godt link fra et dårligt link.

TIP!

De forskellige SEO værktøjer som Ahrefs, SEMrush, Moz mv. har ofte en form for link-score, som kan hjælpe dig med at vurdere linkværdi. 

Læs mere om de forskellige SEO værktøjer her.

“Gode” links 

Jo mere relevant og autoritær det linkende domæne og den specifikke side herpå, der linkes fra; jo bedre et link.

Hvad kendetegner så gode links? Du kan kende gode links på følgende:

7 kendetegn ved gode links:

  1. Links fra hjemmesider med en stærk linkprofil.
  2. Links fra hjemmesider med gode placeringer på relevante søgeord ift. din hjemmeside.
  3. Links fra sider med relevant indhold ift. din hjemmeside.
  4. Ankertekst som er relevant for linket.
  5. Links som er naturlige.
  6. Links som evt. generer referral trafik til din side.
  7. Links fra sider, som er så synlige som mulige på hjemmesiden (jo færre kliks fra forsiden til den linkende side, jo bedre)

Jo flere af ovenstående kendetegn, der er opfyldt, jo bedre link – alt andet lige.

“Dårlige” links

Dårlige links er kendetegnet ved at være fra ikke-autoritære og irrelevante domæner og sider. Jo mindre autoritet og relevans, jo mindre linkværdi.

8 kendetegn ved dårlige links:

  1. Links fra hjemmesider med en svag linkprofil og/eller ingen indgående links.
  2. Links fra hjemmesider med få eller ingen placeringer eller relevante placeringer ift. din hjemmeside.
  3. Links fra sider med irrelevant indhold ift. din hjemmeside.
  4. Links fra sider med indhold, som du ikke vil associeres med.
  5. Ankertekst som er irrelevant ift. linket.
  6. Links som er unaturlige.
  7. Links fra sider, som er tæt på usynlige på hjemmesiden (jo flere kliks fra forsiden til den linkede side, jo værre)
  8. Links som redirecter eller er broken.

Jo flere af ovenstående kendetegn, der gør sig gældende, jo dårligere et link – alt andet lige.

De 15 grundlæggende linkbuilding taktikker

Der findes et væld af forskellige måder, hvorpå du kan arbejde med linkbuilding og “skaffe” backlinks til din hjemmeside. Vi vil her gennemgå og beskrive de 15 mest basale og grundlæggende teknikker, du selv kan gå i gang med, med det samme. Herefter går vi i dybden med nogle af de mere avancerede teknikker indenfor linkbuilding.

#1 Link bait (Content, værktøjer, stats mv.)

Link baiting er en taktik indenfor linkbuilding, som går ud på at få andre hjemmesider til at linke til din hjemmeside af egen fri vilje. Dette gør man ved at lave content, som personer har lyst til at linke til for at give deres eget content mere værdi. En form for “link fælde”.

Det kan f.eks. være fyldestgørende blogindlæg, originale undersøgelser, brugbare værktøjer. statistikker, infographics, videoer og lignende. Med andre ord: Content som får personer til at bide på krogen og linke til din hjemmeside.

Kendetegnende for link bait er, at indholdet er; Unikt, originalt, relevant og værdifuldt.

TIP!

Kombiner “link bait” taktikken med “manuel outreach linkbuilding” (teknik #4) og ræk ud til relevante hjemmesider og gør dem opmærksomme på dit content, og hvordan det kan bidrage til deres hjemmeside (og besøgende) at linke hertil.

Herunder er et par konkrete eksempler på succesfuld link bait:

#2 Nyhedsmedier (PR)

Public Relations (PR) i form af omtale på nyhedsmedier – lokale som store internationale – er en disciplin, som spiller tæt sammen med linkbuilding. Omtale på og især links fra nyhedsmedier kan nemlig tilføre din hjemmeside stor værdi i søgemaskinerne.

Medier som f.eks. Jyllands-posten.dk, Børsen.dk, Finans.dk, Avisen.dk mv. er nemlig stærke og autoritære domæner med kvalitetsindhold og en stærk linkprofil, som kan videregive meget værdi.

Og jo mere relevante og autoritære domæner, du får og omtale links fra pga. din PR-indsats, jo bedre.

Læs mere om Public Relations, og hvordan du får succes hermed, her.

#3 Betalte advertorials på medier

En anden måde at få links og omtale på medierne er “advertorials”. Advertorials er betalt reklame på medier i forklædning af en artikel.

Formålene med advertorials er: 1. at sælge dit produkt ved at folk læser om det på medierne og direkte heraf køber dit produkt, 2. at skabe en øget kendskabs- og præferencegrad og 3. at tilføre din hjemmeside linkværdi.

Som med PR, så kan omtale på og links fra autoritære medier, betalt eller ej, nemlig videreføre stor SEO-værdi til din hjemmeside.

Vil du igang med advertorials? Tøv ikke med at kontakte os.

#4 Outreach linkbuilding

Outreach linkbuilding er en teknik indenfor linkbuilding, som går ud på at “række” ud til andre hjemmesider med henblik på at få dem til at linke til ens hjemmeside.

Helt lavpraktisk så foregår outreach linkbuilding på den måde, at du rækker ud til relevante hjemmesider f.eks. via email, på sociale medier eller lignende og beder dem linke til din hjemmeside.

Men som du nok kan gætte, linker personer ikke bare til din hjemmeside, fordi du beder dem om det. Det er derfor en nødvendighed, at modtageren har en form for gevinst ved at indsætte et link til din hjemmeside.

Det kan f.eks. være følgende:

  • Dit content vil give deres læsere værdi.
  • De har et nuværende links, som er dødt, som dit link kan erstatte (se taktik #14 “broken linkbuilding”).

Dit materiale indeholder relevante statistikker, data eller lignende, personer ønsker at linke til.

TIP!

Læs mere om Outreach Linkbuilding, og hvordan du får succes hermed, her.

#5 PBN

PBN står for Private Blog Network. Et Private Blog Network er et “netværk” af hjemmesider, som er skabt med det formål at lave linkbuilding til andre hjemmesider med henblik på at løfte deres organiske placeringer.

Du kan ofte kende et PBN, og et PBN site, på følgende måder:

  • Simpelt, ensartet hjemmesidedesign.
  • Hosting på samme IP.
  • Mange udgående links.
  • Udgående links i alle eller tæt på alle indlæg/tekster på hjemmesiderne.

Links på PBN’s opnås ofte ved enten; at købe sig til links på andres PBNs eller at bygge sit eget PBN (altså sit eget netværk af hjemmesider med henblik på linkbuilding).

#6 Forums

Links fra og omtale på relevante, autoritets forummer indikerer til søgemaskinerne, at personer snakker (og måske endda anbefaler) din hjemmeside til andre. Herudover har forums ofte mange indgående links og meget autoritet i søgemaskinernes øjne.

Derfor kan links fra forums tilføre din hjemmeside værdi i søgemaskinerne – også selvom de ofte er markeret med “nofollow” eller “UGC” (User-generated content).

Og ved linkbuilding på forums, gør det sig naturligvis igen gældende; Jo højere autoritet domænet har, og jo mere relevant det er, jo bedre.

#7 Sociale profiler

Tilstedeværelse, omtale og herunder links på de sociale medier som Facebook, Instagram, Pinterest mv. kan have en positiv indvirkning på din hjemmesides rangering i søgemaskinerne. Det kan de, fordi de signalerer til Google, at din hjemmeside har en tilstedeværelse på sociale profiler og evt. er populær.

En måde at bygge links og skabe autoritet omkring ens hjemmeside er at benytte sig af mulighederne på de forskellige sociale medier og som minimum at oprette sig herpå og have et link til sin hjemmeside.

TIP!

Populære sociale profiler, du kan oprette til din hjemmeside:

Og mange flere.

#8 Kommentarer

Kommentarer på andre relevante hjemmesider, som blogs, medier, indlæg mv., som omtaler og linker til din hjemmeside, kan have værdi for din hjemmesides rangering i søgemaskinerne, da det sender eksterne signaler til Google om, at din hjemmeside anbefales og omtales.

Og det er selvom, at linksene oftest vil være markeret med “nofollow” eller “UGC” (User-generated content).

Kommentar-links kan sammenlignes lidt med forum-links, når man kigger på værdi, og at begge er brugergeneret indhold.

Jo mere autoritære domæner og stærkere linkprofil og jo mere relevant hjemmeside ift. din hjemmeside – jo mere mulig værdi.

#9 Linkkataloger

Linkkataloger er hjemmesider, hvor man som bruger med få kliks kan tilføje et link til en valgfri hjemmeside. Typisk er det eneste krav, at man har en bruger. Og det kan man oprette på få minutter.

Selvom linkkataloger ikke er kendt for at tilføre en stor mængde af linkværdi, kan de stadig, i kombination den rette linkbuilding strategi, have en positiv effekt og give værdi – vel og mærket med en minimal indsats.

At benytte sig af linkkataloger til linkbuilding en en mulighed, som er relevant for især nyere domæner, med få eller ingen eksterne signaler overhovedet, og for domæner med henblik på at skabe en divercifiseret linkprofil.

Populære linkkataloger, du kan lave links på til din hjemmeside:

#10 Samarbejdspartnere (leverandørere, partnere, kunder)

En oplagt, og muligvis meget værdifuld, link mulighed er at få links på dine samarbejdspartneres hjemmesider. Det kan f.eks. være din leverandører, brands du forhandler, kunder (forhandlere f.eks.) eller andre former for partnere, som er tilknyttet dit firma.

Dine samarbejdspartnere kan i mange tilfælde have optjent meget autoritet hos søgemaskinerne og har ligeledes ofte en høj relevans ift. din hjemmeside. Hvorfor links herfra kan være af stor værdi.

Så hvis du ikke allerede har gjort det, så undersøg mulighederne for at få et link hos dine samarbejdspartnere.

Eksempler på samarbejdspartnere, du måske kan få et link ved:

  • Brands du forhandler
  • Leverandører
  • Samarbejdspartnere
  • Kunder (B2B)

#11 Mærkeordninger

For hjemmesider findes der en en lang række “mærkeordninger”, man kan tilmelde sig. Især for webshops, men der er mærkeordninger for alle typer af hjemmesider.

Ordningerne fungerer på den måde, at man som hjemmeside-ejer; 1. tilmelder sig ordningen (hvis man lever op til kravene), hvilket for nogle ordninger kræver betaling, 2. tilføjer et givent element på sin hjemmeside (typisk en form for “mærke” eller andet indhold) og 3. bliver krediteret med et link, samt selvfølgelig mærket på sin hjemmeside.

Det kan f.eks. være en certificering indenfor miljø, cookies, sikker e-handel eller lignende, hvor mærket illustrerer overfor ens besøgende og eventuelle kunder, at virksomheden tager hensyn til miljøet, overholder cookie-regler, er en sikker webshop eller lignende.

Herudover kan linket, som opnås, være af høj værdi, da mærke-hjemmesiderne ofte har høj autoritet og en stærk linkprofil.

Herunder ser du et eksempel på mærkeordninger på hjemmesider:

#12 Sponsorater og medlemsskaber

Sponsorer du den lokale fodboldklub, cykelhold eller en anden god sag? Eller er du medlem af en forening eller lignende? Udover at det selvfølgelig styrker dit brand overfor dine kunder og potentielle kunder, så har du i forbindelse med dine sponsorater og diverse medlemsskaber en oplagt mulighed for at få et indgående link fra samarbejdspartnerens hjemmeside.

Og i mange tilfælde kan det være et link af høj værdi grundet høj autoritet og relevans for dit domæne.

Og så er det lige til højrebenet og kræver det ikke det stor; Det er blot at høre dem ad!

#13 Gæsteindlæg

Gæsteindlæg, også bedre kendt i branchen ved det engelske begreb “guest blogging/guest posting”, giver mulighed for omtale og links på relevante, autoritære domæner ift. din hjemmeside.

Gæsteindlæg fungerer på den måde, at du laver et indlæg, ofte i form af et blogindlæg, på en andens hjemmeside, med det formål at give deres målgruppe værdi, ved at bidrage med relevant info, som hjemmesiden måske ikke selv kunne levere. Andre gange laver de to forskellige hjemmesider et indlæg på hinandens hjemmesider for begge at opnå gevinst.

Hvor kan man lave gæsteindlæg?

Hjemmesider du kan lave aftaler omkring gæsteindlæg på, kan f.eks. være:

  • Udbyder af komplementære produkter ift. dit produkt
  • Medier i branchen.
  • Foreninger i branchen.
  • Kollegers hjemmesider.

Det handler om at finde de rette hjemmesider og række ud til disse.

#14 Broken linkbuilding

Broken linkbuilding kan være en effektiv form for linkbuilding, som kan hjælpe dig med at bygge links fra relevante og autoritære domæner til din hjemmeside.

Det fungerer på den måde, at du finder frem til indhold på hjemmesider, som indeholder “broken links” til indhold, du kan erstatte. Broken links er også kendt som døde links. Det vil sige links, som lander på en 404 side. Oftest grundet at indholdet, der linkes til, er blevet flyttet eller helt fjernet, uden linket er blevet tilrettet.

Linket kan både være til din egen side, til dine konkurrenters hjemmeside eller noget helt tredje. Det handler om at finde døde links, du kan erstatte med andet indhold.

Hvordan finder man relevante broken links?

Du finder frem til de døde links, igennem et af de mange mulige SEO værktøjer på markedet.

Bruger du Ahrefs, finder du relevante broken links således:

Site explorer -> Domæne: Konkurrents eller dit eget -> Pages -> Best by links -> Filtrer efter 404

Læs mere om de forskellige SEO værktøjer længere nede i dette indlæg.

Når du har identificeret relevante broken link muligheder, gør du en af følgende ting (alt afhængig af, om linket er til din egen eller en konkurrents (eller lignendes) hjemmeside):

  • Hvis det er et dødt link til din egen hjemmeside: Informér den linkende hjemmeside herom og send et nyt link.
  • Hvis det er et dødt links til en anden hjemmeside: Lav nyt indhold eller find link til eksisterende indhold, der kan erstatte det døde links indhold, og ræk ud til den linkende hjemmeside og anbefal at erstatte det døde link med dit link.

#15 Mentions til links

En anden måde at få links på, er at lave mentions om til links. For selvom mentions har værdi, så har et link, alt andet lige, mere værdi.

Strategien “mentions til links” går derfor ud på at finde hjemmesider, hvorpå din hjemmeside er omtalt (har mention), uden der er indsat et link.

Hvordan finder man mentions, hvor man ikke har links?

Du finder frem til mentions, hvori du ikke har links, igennem et af de mange SEO værktøjer på markedet.

Bruger du Ahrefs, finder du mentions, uden links, således:

Content Explorer -> Enter topic: *brand navn*, *ejer navn*, “hjemmeside navn” -> Highlight unlinked domains: *domæne*

Læs mere om de forskellige SEO værktøjer længere nede i dette indlæg.

Når du har identificeret link mulighederne er næste step at række ud til dem med det mål at få hjemmesiden til at tilføje et link i indholdet; med andre ord, at lave mentions om til links.

Avancerede linkbuilding taktikker, tips og tricks

Det var til de basale linkbuilding taktikker. Nu til de mere avancerede teknikker, tips og tricks indenfor linkbuilding.

#1 Stjæl dine konkurrenters links

Den første avancerede linkbuilding taktik er at stjæle din konkurrenters links. Med andre ord; at identificere links, som dine konkurrenter har, og at bygge links herfra.

Taktikken er specielt relevant at bruge på konkurrenter, som rangerer over dig i søgeresultaterne på dine primære søgeord. For ved at bygge nogle af de samme typer af links som dem og fra de samme domæner, kan du bevæge dig op på deres eller over deres niveau og vinde placeringer.

Sådan finder link muligheder blandt dine konkurrenters indgående links:

Hvis du benytter dig af Ahrefs, gør du følgende:

  1. Vælg værktøjet: “Link Intersect”
  2. “Show me who is linking to these domains or URLs”: Tilføj konkurrenters hjemmesider.
  3. “But doesn’t link to (optional)”: Tilføj din hjemmeside
  4. Sorter evt. Ahrefs Domain Rating eller lignende relevant parameter ift. at identificere værdifulde links.
  5. Udvælg relevante, stærke link muligheder.
  6. Byg links vha. førnævnte teknikker.

Taktikken kræver en del manuelt arbejde, da man efter identificering af links, manuelt skal finde og udvælge domæner og link muligheder, hvor man; 1. har mulighed for selv at bygge et links og 2. er relevante og har høj værdi.

Dernæst skal man forsøge at bygge hver enkelt link. Dette vil ofte være vha. af en eller flere af de førnævnte, grundlæggende teknikker. Som “Outreach”, “Mærkeordninger”, “Gæsteindlæg” mv.

#2 Tier linkbuilding

Tier linkbuilding er metode indenfor linkbuilding, som går ud på at styrke den værdi andre indgående links, tilfører din hjemmeside.

Med andre ord er tier linkbuilding; at bygge links til links, som linker til din hjemmeside. Med det formål at “booste” værdien af linksene til din hjemmeside. Tier linkbuilding gør altså, at du får mere ud af det enkelte link, der linker til din hjemmeside.

Tier linkbuilding kan illustreres således grafik:

Tier linkbuilding

Som det også ses ovenfor, er der flere lag af tier linkbuilding. Det første lag af links er de links, der peger direkte ind på din hjemmeside. Disse kaldes tier 1.

De links der peger ind på disse links, kaldes tier 2. For at styrke det “oprindelige” link yderligere, kan der bygges links til tier 2 linksene. Disse hedder tier 3.

Jo længere væk/jo flere lag, vi kommer fra det oprindelige link, jo højere “tier”-værdi.

4 Tips til Tier Linkbuilding:

Når du begynder at arbejde med tier linkbuilding, er der en række ting, du bør have i mente, for at få mest mulig værdi ud af din indsats:

#1 Hvis du ikke har arbejdet med tier linkbuilding før, så start med at “booste” værdien af nuværende stærke tier 1 links, der peger på din hjemmeside, med 1-3 tier 2 links.

#2 I og med tier links ikke peger direkte ind på din hjemmeside, kan du, når du arbejder med tier linkbuilding, i højere grad bruge søgeord, som ankerværdi – for at sende så tydelige signaler som muligt.

#3 Jo højere “tier”/jo længere væk fra det primære domæne, jo lavere kvalitets links bør der bygges, når det kommer til input ift. output.

#4 Byg som udgangspunkt ikke tier links til alle tier 1 links, der peger på din hjemmeside. Byg til de bedste af dine indgående links ift. relevans og autoritet. Igen er det vigtigste at det ser så naturligt ud som muligt, overfor søgemaskinerne.

#3 “Manipulation” af fordelingen af ankerværdier

Ankerværdier, også kaldet ankertekster, er de ord, der bruges til at linke til din hjemmeside. F.eks. er ankerværdien her på et internt link til vores forside: “Aspera Digital” Aspera Digital.

Google bruger ankerværdierne, der linker til din hjemmeside, til at danne en forståelse for linket, og hvad der linkes til.

Linkes der eksempelvis med ordet “børnesko” som ankerværdi til en side indeholdende “børnesko” fortæller dette Google, at siden, der linkes til, omhandler “børnesko”. På den måde er “børnesko” mest mulig relevant ift. siden, der indeholder børnesko, og dermed sidens rangering i søgemaskinerne på dette søgeord.

Typer af ankerværdier:

Vi skelner i grove træk mellem nedenstående typer af ankertekster:

  • Søgeord eksakt match (eks. “børnesko”)
  • Søgeord delvist match (eks. “køb børnesko her”)
  • Generisk ord (eks. “lige her”)
  • Brand (eks. “ECOO”)

Den samlede mængde af de ankerværdier, der bruges til at linke til din hjemmeside, og fordelingen heraf, spiller derfor en stor rolle i en hjemmesides linkprofil og hvordan den vil rangere.

Herunder ser du f.eks. tv2.dk’s fordeling af ankerværdier, som primært består af “Brand” og “Generiske” ankertekster:

At begynde at arbejde med den overordnede fordeling af ankertekster, og selvfølgelig de enkelte ankertekster til de links, der bygges, kan derfor have en stor effekt på din hjemmesides rangering i søgemaskinerne.

3 Tips til at arbejde med din fordeling af ankertekster:

Når du begynder at arbejde med din fordeling af ankerværdier, er der en række ting, du bør have i mente, for at få mest mulig værdi:

#1 Fordeling af ankerværdier bør være naturlig, og kan ikke kun bestå af søgeord, men bør bestå af både søgeord (delvist og eksakt match), generiske ord og brand.

#2 Pas generelt på med en for høj del af søgeords-ankerværdier, da det kan syne unaturligt og have negativ indvirkning på dine hjemmesides rangeringer.

#3 For at få en fornemmelse af den optimale fordeling af ankerværdier, så tag inspiration hos de domæner, der rangerer højest på dine søgeord.

Hvad den rette fordeling af ankerværdier er, afhænger med andre ord 100% af din hjemmeside.

Hvis du vil have et uforpligtende ekspertsyn på din linkprofil og fordeling af ankerværdier, samt konkrete råd og sparring ift. din linkbuilding og SEO indsats generelt, så få en gratis videogennemgang af vores eksperter her:

#4 Opbyg en link-pyramide

En link-pyramide er en taktik indenfor linkbuilding, hvor man bruger interne links til at føre linkværdi hen til de sider, man specielt gerne vil rangere på.

For som tidligere nævnt, så bruges interne links til at føre linkværdi gennem hjemmesiden.

Det kan f.eks. være ved at have eller bygge en masse stærke links til noget værdifuldt og relevant indhold på sin hjemmeside. F.eks. en statistik, et blogindlæg eller lignende – noget som tiltrækker links (se taktikken “Link bait” øverst i indlægget for mere info herom).

På siden med de mange indgående links bygges så strategisk interne links, med relevante ankerværdier, til de sider, man i virkeligheden gerne vil rangere på. Med det formål at videregive linkværdi og dermed bedre placeringer på ens såkaldte “money pages”. Altså de sider, som giver omsætning og salg. Det kan f.eks. være udvalgte kategorisider eller produktsider, som man ønsker at rangere.

Opbygningen af en link-pyramide, som ovenstående, kan illustreres således grafik:

Linkbuilding pyramide

Linkbuilding værktøjer

Linkbuilding værktøjer er essentielle ift. at få succes med ens arbejde med linkbuilding.

Hvorfor?

Fordi de kan:

  • Give dig et indblik i og overblik over hvilke domæner og sider, der linker til din hjemmeside.
  • Se dine konkurrenters links og linkprofil.
  • Et fornemmelse af, hvor meget værdi et link er værd.
  • Hjælpe dig med at identificere nye link muligheder
  • Finde broken backlinks og redirect
  • Og meget, meget mere.

Med andre ord; at minimere inputtet og maksimere outputtet af dit arbejde med linkbuilding.

Vi anbefaler værktøjet Ahrefs til linkbuilding og generelt dit SEO-arbejde, men der findes mange andre på markedet. Få et overblik og indblik i de forskellige SEO værktøjer og linkbuilding værktøjer her.

TIP!

I Google Search Console (Google eget gratis værktøj) kan du se, hvilke sider, der linker til din hjemmeside:

Google Search Console > Links > Eksterne links

Hvad er næste step i din linkbuilding strategi?

Du er nu forhåbentligt blevet klogere på linkbuilding, og herunder:

  • ✔️ Hvad linkbuilding er
  • ✔️ Hvorfor du bør arbejde aktivt og strategisk med linkbuilding
  • ✔️ Forskellen på intern og ekstern linkbuilding
  • ✔️ De forskellige typer af links: follow, nofollow, UGC, sponsored og mentions
  • ✔️ Hvor man laver linkbuilding helt lavpraktisk
  • ✔️ Hvordan du vurderer et link
  • ✔️ De 15 grundlæggende taktikker
  • ✔️ Avancerede linkbuilding teknikker, tips og tricks
  • ✔️ Linkbuilding værktøjer til dit linkbuilding-arbejde

Så; hvad er næste step i din linkbuilding strategi? Skal du igang med analysearbejde og lægge en strategi, der skal sikre succesen, eller skal den nuværende strategi revideres og optimeres?

Hvis du kunne tænke dig et ekspertsyn på din linkprofil, og hvad der vil være den rette strategi for jer, så tøv ikke med at kontakte os på tlf. 60 40 10 06.

Vi tager gerne et uforpligtende kig på din hjemmeside og kommer med konkrete råd og tiltag til din SEO og linkbuilding strategi.