Linkbuilding

Linkbuilding er en væsentlig del af den værdi, der tillægges din hjemmeside i Googles øjne. De indgående links du har til din hjemmeside er nemlig med til at vise over for Google, at din side er værdifuld og ikke mindst relevant ift. de søgeord, du ønsker at rangere på.

Grundtanken omkring et indgående link er netop, at din side er så interessant, at andre på Internettet finder det relevante at linke direkte ind til din hjemmeside. Derfor foretager vi hos Aspera også altid en dybdegående analyse af din linkprofil, hvor vi også afsøger relevante sider i din branche, hvor det vil give mening at få links fra. Vi sammensætter en klar strategi for din linkprofil, der skal sikre dig bedre placeringer på relevante søgninger fir din hjemmeside.

Linkbuilding er stadig den stærkeste faktor mod side 1 på Google

Der er lavet flere studier og undersøgelser omkring virkningen af linkbuilding, og hvor stor værdi Google tillægger dette. Svaret er imidlertid fortsat utvetydigt – skal du have en side 1 placering på Google, er linkbuilding den stærkeste faktor.

Der kommer løbende postulater fra folk i branchen, der mener, at dét at købe sig til linkbuilding hos samarbejdspatnere, vil have en negativ effekt på ens placeringer, da Google anser det som at manipulere med deres algoritmer. Det er der en vis sandhed i, da Google ønsker at fremvise de “ægte” bedste sider til deres brugere. Det er dog stadig stadfæstet, at linkbuilding fungerer – og yderst godt – da Google har interesse i, at der bliver kapitaliseret på deres søgemaskine, da det unægteligt driver endnu mere forretning til dem.

Hvordan laver man linkbuilding?

Der er forskellige måder at tilgå linkbuilding på. En måde er at skabe så relevant indhold, at folk deler det og linker ind til din side. Det er altså links man skal gøre sig fortjent til, og dermed kan det være en tidskrævende proces; kontinuerligt at skabe så relevant og interessant content, at personer ikke kan undlade at dele det med andre. Dette kaldes også ‘earned-links’.

En anden måde er den mere direkte måde, hvor du kan kontakte relevante bloggere, samarbejdspartnere, sponsorater, certifikater og andet, hvor man selv er med til direkte at fremskaffe disse links. Dette kaldes også ‘achieved-links’.

Det vigtigste omkring linkbuilding er, at det skal virke naturligt. Efter at Google lancerede deres Penguin opdatering i 2012, hvor de nedprioriterer eller direkte straffer sider, der har en unaturlig linkprofil, er dette kommet mere i fokus.

Hvordan får man så en naturlig linkprofil? Det handler om, at der skal være en jævn fordeling af forskellige former for linktyper (do-follow, no-follow, billede, tekst osv.), linkkilder (nyhedssites, blogs, kommentarspor, sociale medier, forums osv.), ankertekster (hovedsageligt primær og brandede, men også exact/partial match) og linkdestinationer (til forside og dybe links).

Ydermere er det vigtigt, at der forekommer en kontinuerlig og jævn tilgang af links, og at der dermed ikke er store udsving i antallet af links der kommer.

Der er ingen kendte brands eller sider med flere topplaceringer, der kun har én slags links. Det skal virke naturligt på den måde, at din side er så interessant, at der er en grund til at omtale den, og at denne omtale spreder sig som ringe i vandet online.

Er det på tide for dig at få lavet et tjek af og styrket din linkprofil? Kontakt os i dag, og lad os tage en snak om mulighederne.