Lokal SEO

Lokal SEO er vejen til at blive fundet på lokale søgninger. Lokale søgninger er nogle af de mest værdifulde og høj-konverterende søgninger for virksomheder, hvor geografi spiller en stor rolle. Disse tæller restauranter, frisører, håndværkere, fysisk butikker, servicevirksomheder og mange andre.

Vil du til tops på relevante lokale søgninger i dine lokalområder? Her får du alt, du skal vide om lokal SEO og step-by-step, hvordan du får succes hermed!

Hvad er Lokal SEO?

Lokal SEO dækker over processen at optimere sin tilstedeværelse på relevante lokale søgninger på søgemaskiner som Google, Bing, Yahoo m.fl. Topplaceringer på relevante søgeord er nemlig lig med eksponeringer overfor ens potentielle kunder og dermed flere kunder i “butikken”.

Lokal SEO: Et eksempel

Et eksempel på relevante lokale søgninger er f.eks søgningen “frisør århus” med mere end 3.500 søgninger. En yderst relevant og lukrativt søgning, for frisører, som er placeret i Århus.

Hvorfor arbejde med Lokal SEO?

Lokale søgninger som “*søgeord* + by/område” eller “*søgeord* nær mig” har aldrig lige så mange søgninger, som bare det brede søgeord i sig selv. Det siger sig selv; efterspørgslen er mindre, når du tager geografien med. Så hvorfor så bruge tid og ressourcer på at arbejde med lokal SEO?

Jo; søgningen er mere målrettet, bærer præg af at ligge sent i kunderejsen, hvor kunden leder efter en udbyder og er købeklar, og sidst men ikke mindst: så er konkurrencen på lokale søgninger lavere. Meget lavere.

Dette giver tilsammen en unik mulighed for at få relevant og høj-konverterende trafik – uden at skulle konkurrere i lige så stor grad om det, som er tilfældet med ikke-lokale søgninger. Vel og mærket uden at trafikken koster en krone – en af de mange goder ved din SEO-indsats.

Er du klar til at komme i gang med at overtage #1 på dine relevante lokale søgninger? Du får her trin for trin, hvordan du lykkes!

Step-by-step: 6 trin til at få succes med Lokal SEO

Lokal SEO er i princippet søgemaskineoptimering, som du kender det. Bare med fokus på de lokale søgninger og en lidt anderledes SERP (søgeresultater), som spiller ind, ift. hvor dit arbejde bedst prioriteres.

Se f.eks. herunder, hvor meget Google My Business (GMB) og tilhørende map fylder ved søgningen “kaffe nær mig”. Direkte efterfulgt af de organiske søgeresultater.

Vi har forsøgt at koge processen ned til 6 konkrete trin til at få mest mulig tilstedeværelse på lokale søgninger.

#1 Søgeordsanalyse: Find de rette lokale søgefraser 

Første step er analysearbejdet: At finde de rette lokale søgninger, som er relevante for din forretning.

Hvis du tilbyder catering i København kan dette f.eks. være søgninger som:

  • “catering københavn”
  • “københavn catering”
  • “mad ud af huset københavn”
  • “buffet københavn”
  • “mad til fest københavn”
  • “hvor kan man bestille mad ud af huset københavn”

Og mange lignende.

Søgeordsanalysen er en bærende del af SEO-arbejdet – uanset om det er lokalt eller ej –  og kan gøres på mange forskellige måder. Det handler om at finde søgeord, der søges på, og som er relevante for din forretning.

Herunder finder du 5 steps til at finde frem til de rette søgeord for din forretning:

  1. Definer dine serviceområder/geografisk afgrænsning. Hvilke områder er relevante?
  2. Brainstorm de mulige søgninger, der bruges til at finde din service.
  3. Kombiner de forskellige services med områder og tjek, hvis muligt, gennem det søgeordsværktøj, du benytter dig af, volumen på de forskellige søgeord.
  4. Brug Googles “autocomplete” ved at søge på dit primære søgeord og få ideér.
  5. Se hvilke søgeord, dine konkurrenter rangerer på (f.eks. gennem et SEO værktøj).

Vil du blive klogere på søgeordsanalyse-delen? Læs mere om det her eller kontakt os på tlf. 60 40 10 06.

#2 Listing af din virksomhed i søgemaskinerne

56% af lokale forhandlere har ikke taget ejerskab over deres Google My Business profil:

Og hvis du husker tilbage fra tidligere her i indlægget, så er Google My Business netop det første, der vises ved rigtig mange lokale søgninger. Ligger du øverst her, er du det første, dine potentielle kunder ser. Herudover styrker de forskellige listings din overordnede digitale tilstedeværelse.

Det er derfor et must, du får oprettet dig på diverse listings som Google My Business, Bing Places, Apple Maps og evt. lignende. Som minimum på Google My Business, da dette er den langt mest benyttede søgemaskine med +90% markedsandel i Danmark.

En lavthængende frugt der er gratis, yderst effektivt og let at komme i gang med.

Vi har lavet en komplet guide til, hvordan du opretter en Google My Business og får det maksimale ud af den her: Ultimative Guide til Google My Business.

Alternativt er det blot at følge den enkelte udbyders instruktioner.

List din virksomhed i Google/Bing/Apple Maps:

  • List din virksomhed i Google My Business ⇒ Start her
  • List din virksomhed i Bing Places ⇒ Start her
  • List din virksomhed i Apple Maps ⇒ Start her

#3 NAP: Tilføj din virksomhed på relevante sider

På mange danske hjemmesider er det muligt at tilføje sin virksomheds: Navn, Adresse, Phone (telefonnummer) heraf navnet NAP. Ofte kan URL også tilføjes, som yderligere giver værdien af at have et link fra siden af.

TIP: 3 hurtige eksempler på NAT-citations i Danmark:

Dette kalder man NAP-citations, og de er en væsentlig ranking-faktor, når det kommer til lokale søgninger. Både i forbindelse med rangering i “snack packen” og i de organiske søgeresultater.

Arbejdet med NAP-citation består i grove træk i 3 trin:

#1. Find (også løbende) relevante sider, du kan tilføje dig på ved at brainstorme, kigge på konkurrenter, Google eller med hjælp fra eksperter.

#2 Tilføj dine oplysninger.

#3 Sørg altid for, at dine citations er korrekt og ens alle steder for maksimal værdi.

#4 Onsite: SEO: Optimering af din hjemmeside

Når du har fundet de relevante søgeord, skal du søgemaskineoptimere din hjemmeside med henblik på at rangere på disse.

I mange tilfælde indebærer dette oprettelse af landingssider til hver af de relevante lokalområder og evt. typer af produkter og/eller services. F.eks.:

  • hjemmeside.dk/service1/by1
  • hjemmeside.dk/serivce1/by2
  • hjemmeside.dk/service2/by1
  • hjemmeside.dk/service2/by2

Og så at optimere hver enkelt landingsside ift. SEO best-practices. Men det afhænger af den enkelte case, hvad der er den rette løsning for at kunne rangere.

5 tips til onsite SEO:

  1. Inkluder søgeord i H1.
  2. Inkluder søgeord i URL, som skal være kort og konkret
  3. Inkluder søgeord i fængende og konkret title tag og meta beskrivelse.
  4. Inkluder søgeord i en passende mængde i tekstindholdet på siden.
  5. Inkluder relevante søgeord

Og så glem selvfølgelig ikke at have klare og tydelige CTA’er, så dine besøgende konverteres til leads og kunder!

Du kan læse mere om, hvordan du søgemaskineoptimerer din hjemmeside her. Alternativt tager vi gerne et uforpligtende og gratis kig på dit setup. Kontakt os på tlf. 60 40 10 06 for interesse.

#5 Off site SEO: Omtale og links fra relevante lokale sider

Links er stadig den dag i dag en af de vigtigste faktorer, når det kommer til ens hjemmesides rangering i søgemaskinerne. Det samme gør sig gældende, når det kommer til de lokale søgninger.

Næste step, når fundamentet er på plads og onsite optimeret til fulde, er derfor at skabe omtale og højkvalitets links fra relevante (og allerhelst) lokale medier. Til dette er der mange forskellige tilgange og metoder. Herunder finder du nogle generelle tips til at få mere omtale og links fra relevante sider:

5 tips til din Lokal SEO-linkuilding strategi:

  1. Lav værdifuldt content, som tiltrækker links.
  2. Promover dit content
  3. Lav gæsteblogindlæg på relevante sider.
  4. Få links ved din samarbejdspartnere (f.eks. sponsorater, leverandører m.m.)
  5. Opbyg samarbejder med relevante, lokale influencers.

Linkbuilding er en af de mest krævende og komplekse discipliner indenfor søgemaskineoptimering, og vi vil derfor ikke gå for meget i dybden med det her. Hvis du vil, kan du læse mere om det her.

#6 Overvåg, optimér og vedligehold dine tilstedeværelse i søgemaskinerne

SEO er ikke og vil aldrig være et quick fix, som virker fra den ene dag til den anden.

Det er den konstante og vedvarende indsats, der sikrer succesen på den organiske del af søgemaskinerne. Hvis du vil have trafik nu og her, skal du søge til den betalte del af Google: Google Ads.

Det vil sige, selvom du er gået ovenstående igennem trin for trin, så er arbejdet ikke færdigt endnu. Fundamentet og det hårde benarbejde er på plads, og den løbende proces består nu i at overvåge fremgangen og resultaterne, måle på relevante KPI’er og udfra dette vedligeholde og optimere din organiske placeringer.

Dette består blandt andet i nedenstående.

4 fokuspunkter til fastholdelse og vinding af bedre placeringer på lokale søgninger:

  • Besvar anmeldelser på GMB m.m.
  • Skriv og promover løbende nyt content
  • Linkbuilding: Anskaf nye relevante links.
  • NAP citations: Find nye og sørg for at opdatere dine nuværende.

Hvad er næste step i din Lokal SEO-strategi?

Du ved nu, hvad der skal til for at overtage top-placeringerne på de relevante lokale søgninger for din virksomhed! Og følger du ovenstående step for step, så kan vi garantere dig bedre placeringer og tilstedeværelse på de lokale søgninger.

En tilstedeværelse, som vil tiltrække nye besøgende og kunder til din virksomhed – uden det koster dig en krone.

Vil du have sparring eller hjælp ift. lokal SEO og at tiltrække nye kunder til din virksomhed? Klik på knappen herunder og udfyld formularen, så ringer jeg dig op til en uforpligtende snak!

Psst. glem nu ikke at sørge for, at din hjemmeside er konverteringsoptimeret, så dine besøgende konverteres til leads og kunder.

Du kan læse mere om konverteringsoptimering her.