Marketing automation

Dét at kunne nå de helt rette personer med det rette budskab, leveret på den helt rette måde og på det rette tidspunkt, er det ultimative mål med alt marketing. En-til-en marketing er den mest effektive form for marketing, og det er nu muligt med marketing automation.

Marketing automation giver dig nemlig mulighed for effektiv en-til-en personaliseret markedsføring ift. den enkelte kunde og deres kunderejse – og det virker, selv når du sover.

Men hvad er marketing automation egentlig, og er det noget, du bør bruge som en del af din marketingindsats? Og hvis ja; hvordan?

Hvad er marketing automation?

Marketing automation findes i flere størrelser og former, men det handler i bund og grund om at automatisere marketingaktiviteter vha. software, så det rette budskab, når den rette person, på den rette måde og på det rette tidspunkt. Med marketing automation kan du kommunikere til et stort antal af personer, målrettet og personligt uden at skulle gøre det manuelt.

Marketing automation afspejler sig blandt andet i form af automatisering af email marketing, annoncering på SoMe, søgemaskineannoncering og andre afgreninger af marketing.

Her er marketing automation ikke kun med til at automatisere og dermed spare tid og ressourcer, men også med til at gøre din marketing mere målrettet og personlig ift. dine kunder og deres kunderejse og dermed sætte din ROI på raketfart.

Et par konkrete eksempler på marketing automation er f.eks:

  • Automatisk udsendte emails
  • Personaliseret indhold i emails eller på hjemmeside
  • Retargeting
  • Similar audience/lookalike
  • Integration mellem hjemmeside, email og CRM (og automatisk overgang fra marketing til salg)
  • SMS/Chatbot marketing

Hvordan kan man bruge marketing automation?

Mange danske virksomheder bruger hver dag tusindvis af kroner og ressourcer på at finde den helt rette målgruppe, udforme det perfekte nyhedsbrev og sende den på det helt rette tidspunkt til de rette brugere og at ringe kold kanvas til mulige kunder. Men ofte uden held.

Hvorfor? Enten fordi målgruppen, timingen, budskabet eller leveringen heraf ikke rammer plet.

Og lige præcis dette, kan marketing automation hjælpe dig med – og så foregår det hele automatisk.

Et eksempel på, hvordan du kan bruge marketing automation er f.eks.:

Trin 1: En mulig kunde, der tidligere har givet tilladelse til, du må sende emails, har netop besøgt din hjemmeside og kigget på en bestemt produkttype uden at købe noget eller kontakte dig.

Trin 2: Den mulige kunde får nu vist annoncer på sociale medier for netop den produkttype, han har kigget på.

Trin 3: Du sender kort efter den mulige kunde en opfølgende email med info om netop den produkttype, han har kigget på.

Trin 4: Den mulige kunder læser mailen, besøger hjemmesiden igen og kigger priser og referencer fra folk, der har brugt produktet, på din hjemmeside.

Trin 5: Din salgsafdeling får besked om, at de skal kontakte den mulige kunde, da han kvalificeres som salgsklar.

Ikke nok med, at ovenstående ikke ville kunne lade sig gøre uden automatisering af manuelle processer og personalisering af budskaber, så forestil dig effekten af dette.

Kunden får information om præcis det, de er interesseret i og på det helt rette tidspunkt. Det er personaliseret, timet og leveret som skræddersyet til den enkelte kunde, hvordan de interagerer med dit firma, og hvor de er i kunderejsen. Det er fundamentet af marketing automation: At du kan give dine mulige kunder informationen, de skal bruge, når de skal bruge det og på den måde føre dem gennem kunderejsen fra fremmed til køb.

Og dette er blot et eksempel på, hvordan automatisering af processer og marketing automation generelt kan skabe omsætning og samtidig spare din forretning for tid og penge.

Hvor kan du bruge marketing automation i din forretning?

Marketing automation kan være flere størrelser alt afhængig af din forretning, dine kunder og dit nuværende digitale setup. Marketing automation kan fungere som alt fra et stærkt supplement til en digital strategi for e-commerces til det bærende element i en kompleks B2B inbound marketing strategi.

Hvordan og hvad der skal automatiseres afhænger af din forretning og dine kunder.

Vil du have konkret rådgivning, ift. hvordan du kan bruge marketing automation i din forretning? Skal det være et supplement til din digitale strategi eller som det bærende element i din inbound marketing strategi og skabe koblingen mellem salg og marketing?

Kontakt os, så tager vi en snak.

Fordelene ved marketing automation

Hvis fordelene ved marketing automation ikke allerede står lysende klart efter ovenstående, finder du herunder de fordele, marketing automation kan give din marketing:

  • Automatisering
  • Ramme de rette personer
  • Mere personligt budskab
  • Leveret på det rette tidspunkt
  • Leveret på den rette måde

Ikke nok med, at marketing automation sparer dig for tid og ressourcer, så effektiviserer den også din marketing og derved forøger dit udbytte.

Man kan sammenligne marketing automation med automatgear i en bil: Du skal ikke røre en finger, og gearskiftet er bedre, end du selv kunne gøre det.

Man kan sammenligne marketing automation med automatgear i en bil: Du skal ikke røre en finger, og gearskiftet er bedre, end du selv kunne gøre det.

Hvad kan marketing automation konkret betyde for din forretning?

Ovenstående fordele ved at benytte sig af marketing automation vil smitte af på din forretning og vil helt konkret medvirke til følgende:

Højere konverteringsrate
Højere CLV
Mere effektiv lead generering

Som overordnet set vil give din marketing en højere ROI og dermed styrke din forretnings både top- og bundlinje – når det gøres med succes.

I hvilken grad og hvordan det vil rykke din forretning afhænger af, hvordan du benytter dig af marketing automation og til hvad.

Marketing automation softwaren: Hjertet i din marketing automation

Man kan ikke tale om marketing automation, uden at tale om marketing automation software. Det er nemlig systemet, der gør det hele muligt. Det er hjertet i din marketing automation.

Marketing automation er systemet, hvori du holder styr på dine leads, deres informationer, automatiserede aktiviteter, email flows, formularer, lead scoring m.m. Og som med alt andet software, er der et væld af muligheder og udbydere indenfor marketing automation software på markedet.

Der findes alt lige fra simple systemer, som har de vigtigste og mest basale informationer til automatisering af emails og email kampagner til komplette all in one marketing platforme, som både kan fungere som marketing automation, CRM, rapporteringsværktøj m.m.- og alt der imellem.

De forskellige marketing automation softwares adskiller sig blandt andet i form af:

  • Funktionalitet
  • Interface
  • CRM
  • Rapporteringsværktøj
  • Priser (fra tæt på gratis til mange hundrede dollars)

Det er helt individuelt, hvilket software der er det rette for dig. En er ikke bedre end de andre, da det afhænger af dit behov og din målsætning med marketing automation. Blandt de mest kendte marketing automation systemer finder du blandt andet:

Og mange flere.

TIP!

Udvælg et par softwares, som udfra dine behov, præferencer og ønsker er det bedste match og prøv herefter en gratis prøveperiode, som de fleste udbydere tilbyder, så du kan finde ud af hvilke af systemerne, der bedst passer dit behov i praksis.

Vil du have konkret og personlig rådgivning ift. valg af marketing automation software? Klik dig videre herunder. 

Marketing automation: 4 must do’s

Der er et utal af gode råd, tips og guides til, hvordan du kan, bør og ikke bør bruge marketing automation. Det kan være en jungle at finde rundt i.

Vi har derfor her udvalgt de 4 must do’s, når du arbejder med marketing automation. Uafhængig af din målgruppe, branche og marked bør du altså gøre nedenstående!

#1 Lever målrettet og personaliseret content til en indsnævret målgruppe

Marketing automation giver dig muligheden for at levere personaliseret og målrettet content og budskaber til hver enkelt kunde. Det er et must, du benytter dig af denne unikke mulighed og ikke skyder med spredehagl og sender generisk indhold til en bred, u-segmenteret mængde af modtagere.

For at få succes med din marketing automation skal du segmentere i dine modtagere og tilpasse og time dit indhold ift. hvem de er, og hvor de er i kunderejsen.

FAKTA:

Mere end 55% siger, at personalisering influerer deres købsbeslutning.

Dette gør du ved at benytte dig af følgende i dit arbejde med marketing automation:

  • Lifecycle stage
  • Lead Scoring
  • Tracking på adfærd (som udløser triggers)
  • De oplysninger du har af kunden
  • Segmentering

Som alt sammen giver dig nogle muligheder for at personalisere og målrette dit indhold, så dit budskab leveres på bedste vis og tidspunkt ift. den enkelte kunde, og hvor denne kunde er i kunderejsen.

#2 Integrer dit marketing automation software med dit CRM

Når du benytter dig af marketing automation, er det essentielt, du integrerer dit marketing automation software med dit CRM og på den måde binder og skaber synergi på tværs af de enkelte dele af dit firma.

Denne integration sikrer dig, du altid har den rette og nyeste information om hver enkelt bruger, hver enkelt afdeling understøttes bedst muligt, og de enkelte afdelinger arbejder bedst muligt sammen. Men denne synergieffekt bliver 1+1 mere end 2.

Integrationen mellem dit marketing automation og CRM gør, du kan levere salgsklare leads direkte fra marketing til salg, og at salg og marketing generelt kan arbejde bedre sammen.

Det sætter fokus på kerneværdien i din marketing: At levere salgsklare leads til salgsafdelingen.

Det sætter fokus på kerneværdien af din marketing: At levere salgsklare leads til salgsafdelingen.

TIP!

Af ovenstående grund fungerer flere marketing automation softwares som kombineret CRM og marketing automation system. Der er derfor fordel i at vælge et af disse systemer, hvis det giver mening for dig.

Alternativt skal dit CRM og dit marketing automation software kobles sammen med en API.

#3 Husk dine nuværende kunder

Selvom marketing automation er et effektivt værktøj til leadgenerering, uddannelse og nurturing af nye kunder, så glem ikke dine nuværende kunder.

FAKTA:

7 ud af 10 virksomheder rapporterer, det er lettere og billigere at fastholde nuværende kunder end at anskaffe nye kunder.

Marketing automation kan hjælpe dig med at fastholde din nuværende kunder og fremme genkøbsraten – altså generelt forhøje din gennemsnitlige CLV.

Det kan du gøre ved at bruge de oplysninger, du har, tracke på dine kunders adfærd og bruge de indikatorer, det giver dig, samt at opfordre til genkøb og belønne dine nuværende kunder.

Herunder finder du 7 tips til, hvordan du kan bruge marketing automation til arbejdet med dine nuværende kunder og forhøje din gennemsnitlige CLV.

7 tips til at bruge marketing automation til at fremme fastholdelse og genkøb hos nuværende kunder:

  1. Opsæt et abandoned cart flow, som triggers når en kunde forlader en fyldt kurv.
  2. Giv besked om relevante tilbud ift. kundens interesser mv.
  3. Frist med gode tilbud f.eks. ved mærkedage, fødselsdage, generelle tilbud mv.
  4. Opfordrer automatisk til genkøb f.eks. X antal dage efter køb af X, når det er tid til genkøb.
  5. Opsæt et “churn customer flow”, som gør, du ved og kan reagere, når den nuværende kunde er på vej væk.
  6. Beløn loyale kunder med tilbud eller lignende.
  7. Automatisér follow-up emails efter køb af produkt. Er alt som det skal være?
  8. Bed om feedback automatiske. Hvad synes dine kunder, er der noget, du kan gøre bedre?

#4 Brug det data, du får ind, test og optimér konstant!

Som med alt andet marketing, så er det data, du får ind, guld værd. Data baner vejen for din succes, og guider dig ift. hvor og hvordan, du skal lægge din indsats. Samtidig kan du vha. data sikre dig, du er på rette spor – eller endnu vigtigere: på det forkerte spor.

Vi anbefaler derfor, du opsætter, måler på og optimerer ift. relevante KPI’er på din marketing automation indsats generelt, samt de enkelte kampagner, emails, aktiviteter mv.

Relevante KPI’er til at måle og optimere ift. din marketing automation:

  • Antal leads
  • Antal salgskvalificerede leads (SQL)
  • Antal marketingkvalificerede leads (MQL)
  • Antal nye kunder fra marketing automation
  • Konverteringsrate
  • Genereret indkomst
  • Åbningsrate
  • Gennemsnitlig leadscore
  • Gennemsnitlig CLV
  • Genkøbsrate
  • Marketing automation ROI (overordnet)

Og mange flere. Vælg de KPI’er som er relevante og sigende for din marketing automation indsats og målsætning.

Så brug det data, du får ind, bliv ved med at forbedre, test og optimere.

Skal vi være din samarbejds- og sparringspartner til marketing automation?

Marketing automation er en krævende disciplin, som stiller stor krav til din viden og indsigt i flere forskellige marketingdiscipliner, et godt fugle overblik og generelt en stærk strategisk forståelse. Men det er samtidig et yderst effektivt værktøj, som i den grad vil kunne ses og mærkes på din bundlinje, når det gøres med succes.

Heldigvis for dig er vi hos Aspera Digital specialister med mange års erfaring indenfor marketing automation, dets mange aspekter og alle de forskellige marketingdiscipliner, som indgår. Og vi hjælper med alt lige fra rådgivning og strategi til eksekvering og optimering.

Ønsker du, vi skal være din samarbejds- og sparringspartner til marketing automation?

Ring til os på tlf. 60 40 10 06 📞, så tager vi en uforpligtende snak!