Online Markedsføring Guide: Step-by-Step til Succes

Online markedsføring. Et forretningsområde man sjældent kan komme udenom som virksomhed i år 2020. Og det er uanset, om ens virksomhed er e-commerce, B2C, B2B, SaaS mv.

Er du ikke kommet i gang med online markedsføring endnu? Eller er du i tvivl om, hvad online markedsføring egentlig er? Og hvad med SEO, Google Ads, PPC, CRO og annoncering på de sociale medier? Eller måske er du bare ikke, hvor du ønsker at være på den digitale del.

Hos Aspera Digital lever og ånder vi for online marketing, og her får du den ultimative online marketing guide, hvor vi besvarer: Hvad, hvorfor og hvordan. Trin for trin.

Nicklas Lindby
Chief Marketing Officer

📱 + 45 61 68 03 97

📧 nicklas@aspera-digital.dk

Nicklas er ansvarlig for firmaets egen såvel som vores kunders inbound marketing. Han arbejder primært med Content Marketing, SEO og Marketing automation. Både på et strategisk, taktisk og eksekverende niveau.

Hvad er Online Markedsføring?

Online markedsføring er den del af markedsføring, hvor man bruger internettet og online-baserede teknologier til at markedsføre sit produkt, sin tjeneste og/eller virksomhed. Afsenderen når altså sin modtagere, målgruppen, på digitale enheder som computere, mobiltelefoner, tablets m.m.

TIP!

Online Markedsføring er også kendt som og kaldt: Online marketing, Digital Marketing, Digital Markedsføring m.m.

Med andre ord er online markedsføring altså det modsatte af offline markedsføring, som indebærer: Aviser, flyers, bannere, busreklamer, TV reklamer m.m.

De 8 primære områder/discipliner indenfor online marketing er:

  1. Søgemaskineoptimering (SEO)
  2. Search Engine Marketing (SEM)
  3. SoMe marketing (SMM)
  4. Pay-per-click markedsføring (PPC)
  5. Content marketing
  6. Affiliate marketing
  7. Email Marketing
  8. Influencer Marketing

Hvorfor arbejde med Online Marketing?

Den dag i dag er det sjældent en nødvendighed at skulle argumentere for, hvorfor det er vigtigt at arbejde med online marketing. Uanset om man er B2B eller B2C.

Men for god ordens skyld, så lad og få det på det rene.

Online marketing bør du arbejde med, fordi det stemmer overens med dine kunders købs- og kunderejser. Næsten alle kunderejser og købsbeslutninger inkluderer online. Og ofte i flere formater. En typisk kunderejse den dag i dag har mellem 5 og 10 digitale touch points online.

Det er blot hvorfor online markedsføring er et must. Herunder er 8 andre grunde til, hvorfor du bør arbejde med online marketing.

8 fordele ved at arbejde med online marketing:

  1. Det er i stor grad Performance marketing: Du betaler kun for resultater. F.eks. i form af betaling pr. kliks, besøgende, salg eller lignende.
  2. Det giver dig mulighed for at målrette din markedsføring meget nøjagtigt.
  3. Data: Du har adgang til tæt på alt den data, du kunne ønske dig, ift. dine kunder, deres adfærd mv., som gør din marketing endnu mere effektiv og let målbar.
  4. Det skaber et stærkere forhold til dine kunder. F.eks. ved hjælp af email marketing, de sociale medier m.m.
  5. Dine konkurrenter gør det.
  6. Det er omkostningseffektivt.
  7. Det er fleksibelt: Du kan skrue op og ned, som du vil.
  8. Du kan få det til at virke fra den ene dag til den anden: Du kan sende mulige kunder til din hjemmeside fra dag 1.

Hvad koster Online Markedsføring?

Et spørgsmål vi tit får: “Hvad koster Online Markedsføring?”

Men det er umuligt at sætte en pris på online markedsføring. For ikke to virksomhed, digitale set ups, udgangspunkter, målsætninger og kunderejser er ens.

Hvad online markedsføring koster afhænger med andre ord 100% af den enkelte virksomhed og deres målsætning.

Online markedsføring kan koste alt fra 0 kr. til +500.000 kroner om måneden.

Vil du have en pris på, hvad online markedsføring ville koste dig? Vi tager gerne et uforpligtende kig på dit setup og giver dig et bud på, hvad du bør bruge af kroner og ører på online markedsføring, og hvordan de nøjagtigt bør bruges for at afføde mest værdi i din forretning.

Kom i gang med Online Marketing: De 8 gyldne steps

Nu har du svaret på: Hvad og hvorfor. Nu får du hvordan.

Hvis du ikke allerede er igang med online marketing får du nemlig her de 8 gyldne steps til at komme i gang og ikke mindst få succes hermed.

  1. Forstå udgangspunktet: Hvor er I nu? 👀
  2. Analyse af markedet og konkurrenter: Hvad er situationen? 🛍
  3. Fastlæggelse af mål og KPI’er: Hvor ønsker I at komme hen? 🎯 
  4. Forstå jeres primære målgruppe: Hvem er jeres ideelle kunde egentlig? 🧍
  5. Læg af en online markedsføring strategi: Hvordan kommer I fra hvor I er nu til, hvor I ønsker at være? 🔑
  6. Fastlæg en konkret plan: Hvem, hvad og hvornår? 📅
  7. Eksekver! 🚀
  8. Data, overvåg og fortsæt: Hvordan kommer I steppet videre? 📈

Kunne du tænke dig et professionelt syn på dit nuværende setup og få konkrete råd og tips til din digitale strategi og indsats? Vi tilbyder lige nu en skræddersyet gratis video gennemgang af dit digitale setup!

#1 Forstå udgangspunktet: Hvor er I nu? 👀

Før du begynder din online marketing indsats og lægger en strategi herfor, skal du have helt styr på dit udgangspunkt. Med andre ord: Hvor er I lige nu? Du skal vide, hvor du kommer fra, når du skal lægge en strategi, plan og målsætning for din marketing.

Dette betyder blandt andet at tage et nærmere kig på nedenstående:

  • Hvor stor betydning har online-delen for virksomheden lige nu.
  • Nuværende antal eksponeringer.
  • Nuværende antal besøgende på hjemmeside.
  • Nuværende månedlige/årlige omsætning fra online.

Og generelt at have en overordnet forståelse for, hvor man er lige nu og ift. sine konkurrenter og markedet generelt (se step #2). Dette er essentielt at forstå for at kunne tage steppet videre.

TIP!

Se data og få et indblik i din hjemmesides performance i Google Analytics.

Psst. tøv ikke med at kontakte os, hvis du har brug for hjælp hertil.

#2 Analyse af markedet og konkurrenter: Hvad er situationen? 🛍

Du kender dit udgangspunkt, og ved hvor du selv er på markedet. Du skal nu have analyseret markedet og konkurrenterne på dit marked, eller det du ønsker at trænge ind på. Med andre ord; hvad er konkurrencesituationen.

Er der overhovedet nogen konkurrenter? Mange? Små eller store? Hvad gør de i deres online markedsføring og digitale tilstedeværelse?

4 tips til din markedsanalyse:

  1. Brug et værktøj som Ahrefs, Similar Web eller SEMRush for at få indblik i markedet og dine konkurrenters online indsatser.
  2. Se dine konkurrenters annoncer på Facebook ved at søge på deres konto i Facebook Annoncebibliotek.
  3. Brug simple Google-søgninger til at se, hvem der er af konkurrenter.
  4. Brug Google i kombination med et søgeordsværktøj som Ahrefs, Google Søgeordsværktøj, Google Trends mv. til at få et indblik i dine konkurrenters indsatser og markedet generelt.

Dan dig et overordnet overblik over markedet, som det ser ud lige nu. Denne viden skal du bruge, når du skal definere din målsætning ift. hvad der er realistisk og din strategi for at komme hertil.

#3 Fastlæggelse af mål og KPI’er: Hvor ønsker I at komme hen? 🎯

For at få succes med din online markedsføring, skal du have defineret, hvad succes er. Med andre ord, skal I have helt på plads, hvad den overordnede målsætning er med jeres online markedsføring indsats og kommende strategi.

Det kan f.eks. være:

  • At den digitale del skal spille en større rolle i virksomheden.
  • At tiltrække nye kunder.
  • At trænge ind på et nyt marked.
  • At få et større kendskabsgrad og nå sin målgruppe.
  • Bedre at kunne fastholde og informere sine nuværende kunder.
  • Eller noget helt sjette.

Eller måske en kombination heraf? Det er det ofte.

Når du har den overordnede målsætning på plads, skal du have knyttet 1-3 high-level KPI’er hertil. Altså målbare tal, som vil være indikatorer for, hvordan du løbende klarer dig ift. målsætningen. Det kan f.eks. være salg/omsætning fra online, henvendelser fra online m.v.

TIP!

Bliv klogere på KPI’er og hvordan du vælger de helt rette i vores indlæg om KPI’er (inkl. konkrete idéer).

#4 Forstå jeres primære målgruppe: Hvem er jeres ideelle kunde egentlig? 🧍

Når du skal have succes online, er tricket ikke blot at kende sin ideelle kunde og målgruppe. Det er at forstå dem.

Hvem er de, hvad kendetegner dem, hvordan agerer de, på hvilke medier er de, og hvordan er deres kunderejse? Har de allerede et behov, eller skal dette først vækkes? Søger de på Google eller skal budskabet pushes ud på deres favorit-sociale medie? Og hvordan ønsker de at blive “talt” til?

Dette er nøglen at forstå for kunne få en succesfuld online marketing strategi.

Med andre ord, skal din marketing strategi og indsatser tilrettelægges på baggrund af dine kunder og deres kunderejse.

Derfor er det vigtigt, at du nu gør følgende:

  • Definerer din primære målgruppe ud fra relevante segmenteringskriterier som:
    • Demografi: Køn, alder, indkomst, uddannelse, religion mv.
    • Geografi: By, land, område mv.
    • Psykografisk: Social status, præferencer, loyalitet mv.
  • Fastlægger og visualiserer din målgruppes typiske kunderejse. Hvordan de går  fra at være fremmed til at være en loyal kunde.

Dette vil nemlig danne grundlaget for: hvilke medier, du skal være på, hvad dit budskab skal være, hvordan det skal leveres, hvem målgruppen er, hvornår og hvordan du bedst konvererter dine muliger kunder til kunde

Man kan sige, at din målgruppe og deres kunderejse er kompasset i din marketing-værktøjskasse.

“Man kan sige, at din målgruppe og deres kunderejse er kompasset i din marketing-værktøjskasse.“

#5 Læg af en online markedsføring strategi: Hvordan kommer I fra udgangspunktet til det ønskede? 🔑

Hvis du kan tikke nedenstående af, er du klar til den egentlige online marketing strategi: Hvordan kommer I fra, hvor I er nu, til hvor hvor I ønsker at være.

  • Du forstår dit udgangspunktet ✅
  • Du kender markedet og dine konkurrenter ✅
  • Du har en klar målsætning og high-level KPI’er ✅
  • Du ikke bare kender din målgruppe, du forstår den ✅

Du skal nu have lagt den overordnede strategi for din online marketing – med udgangspunkt i ovenstående og herunder især dine kunder og deres kunderejse. Denne digitale strategi er dermed også 100% unik for hver enkelt firma.

Den digitale strategi indeholder som minimum nedenstående:

  • Den overordnede målsætning
  • KPI’er
  • Kanalmix (søgemaskine, SoMe, email m.m.)
  • Budskaber
  • Eventuelle taktikker

Hvis du kunne tænke dig uforpligtende sparring med eksperter, ift. hvordan din online marketing strategi skal tilrettelægges og udføres, så tøv ikke med at kontakte os.

#6 Fastlæg en konkret plan: Hvem, hvad, hvor og hvornår? 📅

Du har nu det overordnede, forkromede overblik over, hvad der skal til for at få dig i mål. Næste step er at lægge en plan for, hvordan strategien realiseres.

Med andre ord skal du have planlagt:

  • Hvad? Hvad skal der helt konkret laves?
  • Hvor? Hvor skal det laves/til hvilken kanal?
  • Hvem? Hvem laver det?
  • Hvornår? Hvornår skal det laves og være klar til?

Dette indebærer, at der skal besluttes, om du eller en ansat skal have en forøgelse i arbejdsmængden, der skal ansættes en (ekstra) marketingmedarbejder, eller om I skal have ekstern hjælp til jeres online marketing. 

TIP!

Brug fælles kalendere eller jeres favorit project/task management tool som Trello (gratis) for at holde styr på planen og de forskellige arbejdsopgaver på tværs af kanaler m.m.

Herudover anbefaler vi, at der til hver afdeling, kanal og/eller kampagne fastsættes 1-5 low-level KPI’er, som understøtter den primære målsætning og de primære KPI’er.

Det kan læse mere om KPI’er og at vælge de rette her (inkl. eksempler).

#7 Eksekver! 🚀

Planen er lagt og det hele tilrettelagt. Du er nu klar til det absolut vigtigste i: At gøre planen til virkelig og eksekvere på din online marketing.

Med det sagt, skal du være forberedt på, at du kan blive nødt til at justere til, når den digital strategi søsættes. For efterhånden som du eksekverer og foretager yderligere dybdegående analyser indenfor de forskellige områder, kan du få øje på nye, bedre muligheder og rette strategien til. Til det bedre.

Dette fører os videre til næste step.

#8 Data, overvåg og fortsæt: Hvordan kommer I steppet videre? 📈

Selvom planen nu er søsat, og der bliver eksekveret som planlagt på de rette tidspunkter og af de rette personer, så husk at holde overblikket, stoppe op, analysere og overvåge det data og de resultater, du får ind. Det er guld værd.

Hold dataen og de løbende resultater op imod din overordnede KPI’er, sikre dig, I er på rette kurs – og juster til hvis ikke og brug det til konstant at optimere og forbedre din indsats.

Online marketing er ikke blot et punkt på to-do listen, der kan krydses af og glemmes. Så forsøg ikke at gøre det til det. Den er en konstant og iterativ proces, hvor der løbende skal finjusteres efterhånden, som I får data, markedet ændrer sig, og dine konkurrenter agerer.

Lær at bruge de forskellige datakilder og værktøjer 🧰

Bliv klogere på de forskellige værktøjer, analyseværktøjer og datakilder herunder:

Har du brug for sparring eller en hjælpende hånd?

Vi håber guiden her har givet dig svar på: Hvad, hvorfor og hvordan ift. online marketing, og at det kan hjælpe dig på vej til at tage det næste step. For man kommer sjældent uden om online marketing som en del af en marketing- og forretningsstrategi i år 2020.

Hos Aspera Digital er vi et performance-drevet marketing bureau, og vi hjælper alt fra små til store virksomheder med deres digitale marketing og herunder alt fra strategi og rådgivning til eksekvering på de forskellige kanaler.

Vi hjælper også gerne dig.

Tøv ikke med at ringe til os på tlf. 60 40 10 06 for en uforpligtende, gratis snak om din online markedsføring strategi, og hvad der er de næste rigtige steps for dig.