Åbningsrate

Hvad er åbningsrate?

Åbningsrate er et begreb ofte brugt i forbindelse med email marketing, som beskriver den procentvise mængde af modtagere, som åbner din email ift. hvor mange, der har modtaget den.

Hvis du har en gennemsnitlig åbningsrate på 40% betyder dette altså, at det i gennemsnit er 40% af dine modtagere, som åbner dine emails.

Hvordan beregner man sin åbningsrate?

Åbningsraten står typisk udregnet i den email marketing software, du benytter dig af. F.eks. i en form for rapporter, dashboard eller lignende. Her vil du typisk kunne se både din gennemsnitlige åbningsrate overall, på kampagneniveau og ned på de specifikke email.

Hvis du selv ønsker at beregne din åbningsrate manuelt, kan du benytte dig af nedenstående simple formel:

Formel til beregning af åbningsrate:

Åbningsrate i procent = Antal åbnede emails / (Antal sendte emails – Antal bounces) * 100

Et eksempel kunne være, du har 30 åbnede emails ud af 140 sendte emails og heraf 10 bounces:

30 / (150-10) * 100 = 20% åbningsrate.

Årsagen til at du trækker bounces fra er, at disse aldrig ender i modtagerens indbakke af den ene eller anden grund. Dermed har den tiltænkte modtager ikke en chance for at åbne din email og bør derfor ikke medregnes i din åbningsrate, da dette ville være misvisende.

Hvad er en høj og en gennemsnitlig åbningsrate på nyhedsbreve?

Hvad en høj og gennemsnitlig åbningsrate på nyhedsbreve er afhænger i stor grad af den enkelte case og herunder:

  • Branche
  • Hvem dine modtagere er
  • Hvor mange modtagere du har

Og lignende.

Den gennemsnitlige åbningsrate på tværs af industrier er omkring 30%.

En høj åbningsrate ligger på 40-50% over derover.

Vi kan hjælpe dig med din åbningsrate og email marketing

Vil du have hjælp til at øge din åbningsrate, CTR og generelt forbedre din email marketing? Bliv klogere i vores komplette guide til email marketing eller ring til os på tlf. 60 40 10 06 så tager vi en uforpligtende snak!

Simon Nielsen
CCO & Partner
📱 + 45 60 40 10 04

Vil du høre mere? Bliv ringet op