A/B testing

Hvad er A/B testing / splittesting?

En AB test, også kaldet en splittest, er en metode hvorigennem man tester to, eller flere, forskellige udgaver af en webside, for at få data på hvilken der performer bedst hos ens målgruppe.

Helt konkret udsætter man en kontrolgruppe for originalversionen af siden, mens man præsenterer en anden gruppe, variantgruppen, for en anden udgave af siden. Ofte vil man fordele sin trafik 50/50, således 50% får originalversionen af se, mens de resterende 50% får varianten at se.

Herefter lader man testen køre, mens den indsamler data omkring de besøgendes adfærd på de to udgaver af siden. Når man har nok data indsamlet kan man via statistiske modeller og analyser konkludere, hvilken af de to varianter der performer bedst for et givent konverteringsmål.

Alt afhængig af testens resultat implementerer man varianten på ens hjemmeside, eller lader vær hermed, hvis originalen har performet bedre.

Man kan også køre A/B tests inden for ens annoncering på f.eks Facebook og Google Ads. Her udsætter man ligeledes en kontrolgruppe for en variant af annoncen og en anden gruppe for varianten.

Hvorfor bør man lave A/B tests?

Ved at lave A/B splittests på nye tiltag på ens hjemmeside sikrer man sig, at man tager data-drevne beslutninger omkring ændringer på ens hjemmeside. Alt for ofte kan det gå hen og blive en mavefornemmelse og subjektiv vurdering af, hvad der ser bedst ud og bør implementeres på ens hjemmeside.

Men i sidste ende er det ens målgruppe og besøgende der “bestemmer” hvad der performer bedst, og i sidste ende derfor er det bedste for ens forretning. Netop dette kan A/B tests hjælpe dig med at finde ud af.

Konkret eksempel på en A/B test

Herunder ses et konkret eksempel på en A/B test vi har opsat.

I denne test ville vi undersøge hypotesen om at søgefeltet på den pågældende hjemmeside burde gøres større, for at få flere besøgende til at benytte sig af hjemmesidens glimrende søgefunktion, og derved have lettere ved at finde frem til deres ønskede produkt, og på den måde øge konverteringsraten i sidste ende.

Control

Variant

Hvordan laver man A/B tests?

Helt konkret opsætter man A/B tests igennem tredjepartsværktøjer, som integreres på ens hjemmeside. Typisk via et script i hjemmesidens <head> sektion.

Nogle af de mest kendte og populære værktøjer til A/B testing finder du oplistet herunder:

Hvis du vil læse mere om A/B testing og CRO generelt, så se evt. vores komplette CRO guide.

Hvis du vil have hjælp til at komme igang med at A/B teste på din hjemmeside, så tag kontakt til os i dag ⇒ Kontakt os

Simon Nielsen
CCO & Partner
📱 + 45 60 40 10 04

Vil du høre mere? Bliv ringet op