Ahrefs

Hvad er Ahrefs?

Ahrefs er et all-in-one SEO værktøj og er det mest udbredte på verdensplan og i Danmark. Ahrefs indeholder funktioner som: Site explorer, Keywords Explorer, Site Audit, Rank Tracker, Content explorer m.fl. og Ahrefs kan dermed bruges til flere aspekter af ens SEO-arbejde.

Ahrefs har desuden sin egen bot og indeks, som med længder er den største kommercielle bot efter søgemaskinerne.

Herudover har Ahrefs en blog: Ahrefs blog, som er læst af mange indenfor SEO-branchen og kendt for sine brugbare og let håndgribelige guides og blogindlæg.

Hvad bruges Ahrefs til?

Ahrefs bruges til flere aspekter af SEO-arbejde. Det kan også bruges til PPC, men her er dets funktioner begrænset til et minimum.

Ahrefs forskellige funktioner kan blandt andet bruges ifm. med følgende SEO-indsatser:

  • Site explorer: Dybdegående linkanalyse, konkurrentanalyse, data om trafik og rangering, Paid search-indsats m.m.
  • Keywords explorer: Søgeordsanalyse, Content marketing, data om søgeord, konkurrenceintensitet på søgeord
  • Site audit: Dybdegående hjemmesideanalyse, Teknisk SEO, sundhedstjek
  • Rank tracker: Placeringstræk, følge udvikling i SEO-arbejde
  • Content explorer: Markedsanalyse, Content marketing, brand mentions

Og har herudover andre relevante værktøjer, som kan styrke dit SEO-arbejde. Herunder er en kort introduktionsvideo til, hvordan Ahrefs kan bidrage til din søgeordsanalyse:

Vil du blive klogere på andre muligheder indenfor SEO-værktøjer, så se vores liste med de bedste SEO værktøjer på markedet.

Hvad koster Ahrefs?

Ahrefs har 4 forskellige prispakker, hvoraf den billigste koster 99$/700 DKK i måneden og den dyreste koster 999$/7000 DKK i måneden og egner sig til digitale bureauer.

Den billigste løsning, Lite til 99$/700 DKK, vil dog være tilstrækkelig i langt de fleste virksomheder.

Ahrefs priser

Hvad betyder Ahrefs metrics?

Ahrefs benytter sig af en række forskellige metrics/måleenheder til at forstå, bruge og sammenligne forskellig data.
Her er hvad de vigtigste af Ahrefs metrics betyder:

    • Domain Rating (DR): Ahrefs vurdering fra 0-100 af en hjemmesides linkprofils styrke.
    • URL Rating (UR): Ahrefs vurdering fra 0-100 af en URL’s linkprofils styrke.
    • Ahrefs Rank (AR): Ahrefs vurdering af en hjemmesides rangering er målt på styrken af ens linkprofil, hvis man samler alle hjemmesider i verden.
    • Keyword difficulty (KD): Ahrefs vurdering af sværheden ved at rangere på et givent søgeord (ift. linkprofil) fra 0-100.
    • Organic Keywords: Ahrefs estimering af antal af søgeord, som en given hjemmeside rangerer i top 100 af
    • Keyword Search Volume: Ahrefs estimering af antallet af månedlige søgninger på et givent søgeord.
    • Organic Traffic: Ahrefs vurdering af, hvor meget trafik, en given side får summeret eller fordelt på enkelte sider og/eller søgeord.
    • Traffic Value: Ahrefs vurdering af, hvad denne trafik vil koste, hvis den skulle betales gennem Google Ads (PPC).

Vær meget OBS på, at alle disse metrics er Ahrefs vurdering og metrics, som er et tredjeparts værktøj, og ikke derfor altid er korrekte og/eller stemmer overens med søgemaskinernes vurderinger.

Du kan læse mere om de forskellige Ahrefs metrics her.

Simon Nielsen
CCO & Partner
📱 + 45 60 40 10 04

Vil du høre mere? Bliv ringet op