AIDA marketing

Hvad er AIDA, og hvad står det for?

AIDA står for: Awareness, Interest, Desire og Action og er en model, som bruges i forbindelse med flere forskellige ting. Blandt andet markedsføring, som du kan læse mere om her på siden.

AIDA beskriver i grove træk den klassiske marketing model, og beskriver hvordan en kundes købsrejse forholder sig i 4 grove træk. Modellen er typisk illustreret som en tragt, da mængden af mulige kunder bliver mindre efterhånden, som vi bevæger os ned gennem de forskellige faser

AIDA model

CTA eksempel

Herunder ser du et eksempel på en CTA til vores kontaktside:

Hvad betyder de 4 faser i AIDA?

De 4 faser i AIDA kan beskrives således:

  • Awareness: at skabe opmærksomhed og vække behovet for din virksomhed, brand og produkt
  • Interest: at skabe yderligere interesse for produktet og dets fordele, så de mulige kunder ønsker at researche yderligere
  • Desire: at få den potentielle kunde til at gå fra interesse til lyst til at købe.
  • Action: at få den potentielle kunde til at handle (oftest; købe).

Og en sidste, femte fase, som ikke indgår i AIDA-modellen er “Retention”. Det vil sige fastholdelse af kunder og herunder mersalg, at skabe kundeloyalitet og generelt forøge CLV.

Hvordan kan du bruge AIDA i din marketing?

Du kan bruge AIDA til flere ting i din markedsføring. Blandt andet til at vælge de rette marketingkanaler og strategier, ift. hvor dine kunder er i deres kunderejse og fasen i AIDA. Herunder ser du et typisk eksempel på, hvordan en marketingstrategi kan sættes ind i AIDA modellen:

 

AIDA digital markedsføring

Yderligere kan AIDA bruges i marketing til opbygning af dine landingssider, annoncer, videoer mv. F.eks. at videoen (eller andet) først skal fange opmærksomheden, skabe yderligere interesse, herefter give lyst til at købe og til sidste action med en tydelig CTA (call-to-action).

AIDA marketing eksempler

Herunder ser du nogle typisk måder, hvorpå du kan bruge AIDA i din marketing:

  • Opbygning af din marketingstrategi
  • Valg af marketingkanaler
  • Opbygning af annoncer og marketingkampagner
  • Opbygning af videoer til markedsføring
  • Opbygning af landingssider

Og meget andet.

Vil du blive klogere på og få sparring til, hvordan du kan bruge AIDA til at forbedre din marketing? Udfyld formularen herunder, og så ringer vi dig op til en uforpligtende snak!

Simon Nielsen
CCO & Partner
📱 + 45 60 40 10 04

Vil du høre mere? Bliv ringet op