Ankertekst

Hvad betyder ankertekst, og hvad er det?

Begrebet “ankertekst” dækker over det tekstindhold, der står i et hyperlink på en hjemmeside. Oftest laves en ankertekst således den er beskrivende i forhold til hvad man kan forvente at finde på siden der linkes over til.

Hvis vi kigger på det lidt mere teknisk ser et link således ud i HTML:

<a href=”https://google.com”>Google</a>

Denne HTML kode linker f.eks. over til google.com med ankerteksten “Google”.

Hvad betyder ankertekster for søgemaskiner og SEO?

Ankertekster har altid været en vigtig faktor i forbindelse med linkbuilding. Nogle år tilbage kunne man være meget aggressive med sine ankertekster ved konsekvent at linke over til den side, man gerne vil have til at rangere, med det søgeord man gerne ville rangere på og på den måde opnå bedre placeringer.

Ville man f.eks. gerne rangere på “Sko” kunne man oprette en masse links med ankerteksten “Sko” som pegede ind på https://enshjemmeside.dk/sko. Den dag i dag fungerer dette dog ikke mere.

I dag drejer det sig langt mere om kvalitet frem for kvantitet. Ens ankertekst fordeling skal helst være så naturlig som mulig, dog samtidig indeholde relevante søgeord som kan hjælpe med at forbedre ens placering.

Hvad en optimeret og naturlig ankertekst fordeling er altid afhænge af den specifikke case.

Er du i tvivl om din ankertekst fordeling er optimalt eller ej, så tøv ikke med at ring til os på 60 40 10 06 📞

Simon Nielsen
CCO & Partner
📱 + 45 60 40 10 04

Vil du høre mere? Bliv ringet op