Backlink

Hvad er backlinks?

Backlinks er links, der peger “tilbage” på en given side. Linkes der f.eks. fra tv2.dk til google.dk, så har Google et backlink fra tv2.dk.

Hvilke backlinks er gode?

De bedste backlinks, du kan få, opfølger minimum et af følgende kriterier og gerne flere:

  • Linket er naturligt
  • Linket er relevant for din branche
  • Linket kommer fra et domæne med høj autoritet

Først og fremmest er det vigtigt for et godt backlink, at det er naturligt. Dette kriterium vil dog oftest være opfyldt, hvis et backlink kommer fra en side/indhold som er relevant for lige netop din branche.

Med naturligt menes der et backlink som, hvis du selv havde indsat et link på din hjemmeside, også kunne have været opstået organisk og altså dermed naturligt.

Det kunne f.eks. være hvis du har en webshop, hvor du sælger boliginteriør. Hvis vi så forestiller os, at du får et link fra en artikel på et boligmagasin, som f.eks. boliga.dk. Dette link vil være naturligt og relevant, da det kommer fra en relevant side/indhold samt en side, hvor det ikke er utænkeligt, at du kunne have fået det organisk.

Med “et domæne med høj autoritet” menes der et domæne, som har autoriets i søgemaskinernes øjne – blandt andet i form af en stærk linkprofil. Hvis du ikke er så stærk indenfor SEO og linkbuilding kan det være svært at vurdere, om et givent domæne har en stærk linkprofil. Her kan tredjepartsværktøjer som f.eks. Ahrefs og Moz, som hver især har deres metrics, som angiver et givent domænes linkprofil, være behjælpelige

For Ahrefs er det “DR”-scoren som står for “Domain rating”. I Moz værktøjet hedder tilsvarende score “DA” og står for “Domain authority”. Disse scorer kan ofte give et fint fingerpeg i retning af, hvor stærkt et domæne er.

Det er dog vigtigt at holde sig for øje, at disse metrics er værktøjernes egne, og altså ikke har noget med Google’s vurdering af et givent domæne at gøre. Men ikke desto mindre kan de oftest give et fint billede af, hvor stærkt Google ser et domæne.

Hvilke backlinks skal jeg have?

Først og fremmest bør det overordnede mål med din linkprofil være, at den skal se så naturlig ud som mulig samtidig med, at den er så stærk som mulig.

Du bør derfor have en bred vifte af diverse links i din linkprofil, såsom stærke links fra autoritære domæner, profillinks, forumlinks, links fra sociale medier mv. Derudover bør der være en god fordeling af nofollow og dofollow links i din linkprofil, da dette ligeledes vil være med til at få den til at se så naturlig ud som mulig.

Sidst men ikke mindst spiller fordelingen af ankerværdier, der bruges til at linke til din hjemmeside, ind ift. at have en naturlig og stræk linkprofil.

Hvis du vil læse mere om hele kunsten bag at opbygge en stærk linkprofil kan du læse mere om linkbuilding her.

Simon Nielsen
CCO & Partner
📱 + 45 60 40 10 04

Vil du høre mere? Bliv ringet op