Betalt annoncering

Hvad er betalt annoncering?

Betalt annoncering er et vidt begreb inden for marketing, som dækker over alle annoncer, som koster penge at annoncere ud og få resultater og salg med.

Modsat f.eks. SEO, organiske opslag på SoMe, Email marketing mv., som ikke er direkte forbundet med variable omkostninger, betaler du ved betalt annoncering for de resultater, du får. Det kan f.eks. være ved betaling pr. klik (CPC), betaling. pr. køb (CPS og CPA) og lignende.

Hvad dækker betalt annoncering over?

Som du nok kan gætte på ovenstående, dækker betalt annoncering over et bredt spænd af annonceringsmuligheder.

Under betalt annoncering hører sig blandt andet:

  • Søgemaskineannoncering
  • Annoncering på Youtube
  • Annoncering på sociale medier
  • Amazon Ads
  • Affiliate marketing
  • Influencer marketing
  • Traditionelle marketingkanaler (avis, TV mv.)

Hvor de ikke-betalte annonceringsmuligheder, som derimod er “gratis”, b.la. dækker over:

  • Søgemaskineoptimering (Google, Bing mv.)
  • PR
  • Mund til mund omtale
  • Organiske opslag på SoMe
  • Email Marketing
  • Marketing automation
  • Amazon SEO

Hvilke og hvordan de enkelte kanaler af betalt annoncering bør bruges, for at der er det rette, afhænger af, din forretning, og hvor din målgruppe befinder sig.

Hvad koster betalt annoncering?

Prisen på betalt annoncering afhænger af branche, medie og konkurrence, som alt sammen bunder i udbud og efterspørgsel.

Ved de traditionelle medier (TV, avis mv.) betaler du oftest pr. annonce, hvor du ved de digitale annonceringskanaler, oftest kun betaler for de resultater, du rent faktisk får. Her betaler du altså ikke et aftalt fast beløb som ved de traditionelle medier.

Betaling på de digitale medier kan f.eks. være ved betalingsformer som CPC, CPS, CPM m.fl.

Dette gør det desuden let for dig at måle din ROI på de betalte annoncer, så du altid ved, om du gør en rentabel forretning på din marketing.

Hvad kan man bruge betalt annoncering til?

Betalt annoncering har og vil nok altid være et af de meste effektive måder til anskaffelsen af nye kunder. I nyere tid er specielt de førstnævnte betalte annoncerings-muligheder yderst effektive, hvor man har adgang til en enorm bred befolkning af mennesker og yderligere kan målrette sig meget specifikt.

Det anbefales altid, at man benytter sig af både betalt og gratis annoncering, da de fungerer godt i sammenspil, kan skabe synergi og give dig en konkurrencemæssig fordel i branchen.

Simon Nielsen
CCO & Partner
📱 + 45 60 40 10 04

Vil du høre mere? Bliv ringet op