Bing

Hvad er Bing?

Bing er en søgemaskine, der hjælper søgende på nettet med at finde relevante resultater for deres pågældende søgeforespørgsler. Det er den anden største søgemaskine i verden, målt på markedsandele, efter søgemaskinen som vi allesammen kender: Google.

Hvor mange bruger Bing?

Globalt har Bing en markedsandel på omkring 2,5%, som måske lyder noget beskedent. Men når man husker på, hvor mange daglige søgninger der bliver foretaget i hele verden, løber det alligevel op i en pæn mængde søgninger, der foretages hver dag på søgemaskinen Bing.

Ifølge Bing selv har søgemaskinen en markedsandel på 9% i Danmark, hvilket svarer til 13 millioner månedlige søgninger.

Hvem ejer Bing?

Bing er ejet af Microsoft, og blev lanceret i 2009, som en erstatning til Microsofts tidligere søgemaskine “Live search”.

Hvem bruger Bing?

Tidligere undersøgelser har vist, at det primært er folk over 35 år, der benytter sig af Bing, hvoraf størstedelen er i aldersgruppen 55 til 64 år.

Der er en generel tendens til, at det er mindre IT-kyndige personer, der benytter sig af Bing, da den er sat som standard søgemaskinen i Windows. For at benytte Google som sin standard søgemaskine kræver det derfor, at man aktivt går ind og sætter den som dette.

Dette er der nogle, som ikke gør, og derfor benytter Bing som deres søgemaskine. Man ser også i diverse organisationer og virksomheder hvor medarbejdere/medlemmer får udleveret computere, hvor det ikke er muligt at ændre standard søgemaskinen, at man her benytter Bing i stor stil.

Alternativ søgemaskine til Google

Langt størstedelen af os benytter Google som vores foretrukne søgemaskine og er formentlig fint tilfreds med dette. Men skulle du ønske at benytte en anden søgemaskine end Google, er Bing et rigtigt fint alternativ og formentlig det bedste alternativ på det danske marked.

Bing må ikke ignoreres i din SEO-indsats

Der er lidt en uheldig tendens til, at mange der arbejder med søgemaskineoptimering fuldstændigt ignorerer Bing, hvilket ikke er optimalt, grundet de mange millioner søgninger der hvert år foretages på søgemaskinen.

Det varierer selvfølgelig fra branche til branche, men vi har set eksempler på hjemmesider indenfor bestemte brancher, der har over 10% af deres organiske trafik fra Bing. Det er derfor bestemt ikke en søgemaskine, du må negligere i dit SEO-arbejde.

Hvis man arbejder indenfor en branche hvor en betydelig mængde af ens potentielle kunder benytter sig af Bing er det også oplagt at køre betalte ads på søgemaskinen, ligesom man kan på Google med “Google Ads”. Det kan du læse mere om her.

Simon Nielsen
CCO & Partner
📱 + 45 60 40 10 04

Vil du høre mere? Bliv ringet op