Canonical

Hvad er canonical?

Når professionelle SEO-folk snakker om “canonical” er der tale om en HTML opmærkning der laves i kildekoden på en side.

Et canonical tag ser således ud:

<link rel="canonical" href="https://www.google.dk/"/>

Ved at lave en canonical opmærkning fortæller man søgemaskinerne, at den pågældende side, opmærkningen er lavet på, er en kopi af en anden side, som opmærkningen peger over på. Disse opmærkninger bør typisk laves på sider, der blot er varianter af en “masterside”, som f.eks. sorterings- og filtreringsadresser på kategorisider på webshops.

Ved at lave korrekte canonical opmærkninger på ens hjemmeside, kan man undgå problemer med duplicate content og tyndt indhold hos søgemaskinerne.

Samtidig vil en canonical opmærkning også overføre eventuel indgående linkværdi fra den side, hvor opmærkningen er lavet, over til den side der peges på.

Hvordan laver man canonical opmærkninger?

I de fleste gængse shopsystemer kan du lave dine canonical tags igennem systemets backend. Nogle systemer håndterer automatisk hjemmesidens canonical opmærkninger, mens andre systemer kræver, at man individuelt definerer den på sidebasis.

I visse systemer kan det dog være nødvendigt at lave canonical opmærkningerne direkte i hjemmesidens template filer. Hvis du ikke har den store tekniske forståelse for dette, vil vi anbefale, at du tager fat i en professionel udvikler i tilfælde af, at du skal have lavet canonical opmærkninger på din hjemmeside.

På hvilke sider bør man lave canonical opmærkninger?

Man bør, som nævnt tidligere i artiklen, lave canonical opmærkninger på sider, der er varianter af en anden adresse og dermed næsten har identisk indhold. Et godt eksempel på dette er filtrerings- og sorteringssider på kategorisider på webshops.

En adresse som https://webshop-eksempel.dk/kategori/sko/?filterparameter1=værdiY&sorteringsparameter1=Z bør i de fleste tilfælde have et canonical tag der peger på adressen https://webshop-eksempel.dk/kategori/sko/.

Herigennem fortælles Google, at siden med sorterings- og filtreringsparametre blot er en variant af den primære kategoriadresse. Man undgår hermed problemer med duplicate content og tyndt indhold på domænet, da denne adresse højst sandsynligt har samme tekstindhold som den primære kategoriadresse. Derudover vil eventuel indgående linkværdi til filter- og sorteringssider blive konsolideret på den primære kategori URL.

Det vil dog altid variere fra hjemmeside til hjemmeside, hvilke canonical tags der bør laves for at optimere hjemmesidens SEO.

Er du i tvivl om, om du har styr på dine canonical opmærkninger så tag fat os i dag ⇒ 60 40 10 06

Simon Nielsen
CCO & Partner
📱 + 45 60 40 10 04

Vil du høre mere? Bliv ringet op