CDP (Customer Data Platform)

Hvad er en Customer Data Platform (CDP)?

CDP er en forkortelse for en Customer Data Platform, som er en software i form af en platform, som giver et samlet overblik over data om ens kunder på tværs af digitale kanaler. Det er ikke at forveksle med et CRM, hvor man som udgangspunkt tilføjer oplysningerne manuelt.

Den dag i dag flyder data rundt på forskellige platforme og i siloer på internettet. Det besværliggører at have en kunderejse-drevet omnichannel marketing strategi. For dataen er jo spredt over det hele og på flere platforme, værktøjer mv..Og det er netop dette en Customer Data Platform er løsningen på.

Dermed er en CDP et yderst effektivt, og for især større virksomheder et must-have, værktøj for marketing, salgs og serviceafdelingen.

Hvordan fungerer en Customer Data Platform (CDP)

En Customer Data Platform fungerer på den måde, at du tilslutter dine ønskede datakilder og/eller pixels på din side til softwaren. På den måde samler CDP softwaren nu data fra de forskellige datakilder ind i en enkelt database, som ligeledes kan connectes med andre marketing systemer, så du kan bruge dataen om den enkelte kunde – på tværs af kanaler – her.

Hvorfor benytte en CDP?

Fordelene ved at benytte en CDP er flere. Helt overordnet forbedrer en CDP din organisation og herunder især din marketing- og salgsafdeling. Du får herunder nogle af de primære fordele ved at benytte sig af en CDP, og hvorfor du bør overveje det.

3 gode grunde til at bruge en CDP

  1. Bryder data-siloerne og giver dig et samlet overblik.
  2. Du får et bedre indblik i hvem dine kunder er, og hvordan de agerer. 
  3. Fremmer kunderejse-drevet marketing.

Som alt sammen alt andet lige gerne skulle afspejle sig i en bedre ROI i form af bedre, mere præcis og mere effektiv marketing og salg.

Med andre ord, hjælper en Customer Data Platform dig med at tage din marketing til det næste niveau!

Hvilke Customer Data Platforme findes der?

Som med alle andre softwares, finder der et væld af udbydere inden for CDP’er. Blandt de mest populære er nedenstående:

Det handler om at vælge den, der er den rette til ens behov ift. funktionalitet, pris m.m.

TIP!

Se G2’s samling over de bedste brugeranmeldte Customer Data Platforme for små virksomheder her.

Vil du har personlig rådgivning og sparring ift. den kunderejse-drevet marketing, CDP’s og data generelt? Tøv ikke med at udfylde formularen herunder. Så ringer vi dig op til en uforpligtende snak om din forretning.

Simon Nielsen
CCO & Partner
📱 + 45 60 40 10 04

Vil du høre mere? Bliv ringet op