CLV (Customer Lifetime Value)

Hvad er Customer Lifetime Value (CLV/CLTV)?

CLV (også kaldet CTLV) står for Customer Lifetime Value, som er et begreb for den værdi (i kroner og ører) en kunde giver dit firma. Altså hvor mange penge, du i tjener pr. kunde; fra første til sidste køb. Typisk benytter man sige af den gennemsnitlige CLV – altså hvor meget, man i gennemsnit tjener på en enkelt kunde.

Customer Lifetime Value er på dansk det vi kalder; kundeværdi eller kundelivstidsværdi.

Et eksempel på en kundes livstidsværdi er f.eks:

Et eksempel på en kundes Customer Lifetime Value:

  1. Kunde foretager første køb på 350 kr.
  2. Kunde foretager andet køb 2 måneder efter på 400 kr.
  3. Kunde køber sidste gang hos firmaet 6 måneder efter på 150 kr.

Avancen er 40%.

Kundens livstid er 8 måneder (tid fra første til sidste køb) og den samlede kundeværdi er dermed: (350+400+150)*0,4= 360 kr.

Men som sagt: Når man bruger Customer Lifetime Value i praksis som en målbar KPI, måler man på den gennemsnitlige kundeværdi – altså hvor mange penge, man i gennemsnit tjener på en kunde.

Hvorfor arbejde med kundeværdi?

Ved at beregne din CLV, ved du, hvor meget du reelt set tjener på en kunde – altså værdien af en kunde for dit firma.

Problemet ved blot at kigge på den enkelte konvertering som en enhed og udelukkende bruge KPI’er som CPA, CAC, ROAS mv. er, at du her kun ser på værdien af den enkelte konvertering og ikke den samlede værdi, som kunden vil give dit firma.

Dette kan risikere i kampagner, målgrupper eller annoncer fejlagtigt stoppes, fordi der ikke kigges på den egentlige værdi af en ny kunde men udelukkende den den kortsigtede ROI.

Når du ved, hvor meget en ny kunde egentlig er værd, kan du begynde og regne på, hvor meget du bør betale for en nye kunde.

Du bør derfor arbejde med din kundeværdi som KPI sammen med dine andre kritiske målbare nøgletal som CAC, ROI, CPA mv. for at få et helhedsindtryk og tilstrækkelig data at træffe beslutninger på og hvor lang tid, det tager at tjene det ind, som en ny kunde har kostet dig

Hvordan beregnes den gennemsnitlige Customer Lifetime Value (CLV)?

Der er flere forskellige måder hvorpå, du kan beregnes din gennemsnit CLV. I regnestykket skal følgende forhold nemlig tages med i beregningen:

  • Gennemsnitlige ordrestørrelse = Omsætning / Antal ordrer
  • Gennemsnitlige antal køb pr. kunde = Antal køb / Antal kunder
  • Gennemsnitlige avance i procent =  (Gns. salgspris- gns indkøbspris)/Gns. salgspris*100

Customer Lifetime Value (CLV) formel:

Når du først har beregnet ovenstående værdier, beregner du din Customer Lifetime Value således:

(Gns. ordrestørrelse * Gns. antal køb pr. kunde) * Avance = Gennemsnitlige CLV

Eksempel på beregning af gennemsnitlige kundeværdi (CLV)

Lad os sige, for eksemplets skyld, et firma har en gennemsnitlig ordrestørrelse på 400 kr., en kunde i gennemsnit køber hos firmaet 4 gange/ligger 4 betalinger og den gennemsnitlige avance er 40%. Den gennemsnitlige kundeværdi i firmaet bliver dermed:

(400 kr. * 4 antal køb) * 0,4 = 640 kr. er giver en kunde i gennemsnit til virksomheden.

Hvordan forøger jeg Customer Lifetime Value (CLV)?

Der er mange ting, der spiller ind på din gennemsnitlige Customer Lifetime Value.

Udover naturligvis dit produkt og dine type af kunder, som spiller en stor indflydelse på din gennemsnitlige kundeværdi, så er der en række andre ting, der spiller ind, som du kan dreje, optimere og justere på.

I bund og grund er der tre faktorer, som udover branche og din type af kunder, som ikke kan påvirkes, som du kan optimere på for at forøge din CLV:

  • Kundeloyalitet: hvor længe bliver dine kunder, og hvor tit køber de. Jo højere kundeloyalitet, jo højere CLV.
  • Ordrestørrelse: hvor meget køber dine kunder for. Jo større ordrestørrelse, jo højere CLV.
  • Avance: hvor meget tjener du pr. solgte produkt. Jo højere avance, jo højere CLV.

Som du hver især kan påvirke og forøge og dermed få mere ud af dine kunder og en højere CLV.

Avancen er naturligvis afhængig af salgs- og indkøbspris, så her er det kun disse to parametre, du kan justere på, hvor salgsprisen desuden vil påvirke efterspørgslen og dermed også spille ind på CLV på flere måder.

Her er 9 gode og konkrete tips til at forøge din Customer Lifetime Value:

  1.  Lav email marketing flows til at mindske “churn customers”
  2.  Lav email marketing flows til belønning af loyale kunder.
  3.  Lav email marketing flows til at opfordre genkøb.
  4. Sørg for, at dine kunder let og bekvemt kan få support, hvis det er nødvendigt.
  5. Arbejd med CRO på din hjemmeside og øg antal konverteringer.
  6. Arbejd aktivt med mersalg på din hjemmeside.
  7. Forbedre din onboarding proces af nye kunder.
  8. Giv kunderne en god oplevelse.
  9. Lav brugbart content til eksisterende kunder.

Læs mere om email marketing, marketing automation og content marketing her på hjemmesiden.

Vil du have konkrete råd til en højere kundeværdi?

Vi arbejder med forøgelse af CLV og de discipliner, der kan medvirke at øge dettepå tværs af brancher og markedet.

Vil du have konkrete råd og sparring ift. en højere Customer Lifetime Value? Udfyld formularen herunder, så hører du fra mig snarest.

Simon Nielsen
CCO & Partner
📱 + 45 60 40 10 04

Vil du høre mere? Bliv ringet op