CMO (Chief Marketing Officer)

Hvad betyder CMO?

CMO betyder Chief Marketing Officer. På dansk betyder CMO = Marketingchef eller marketingdirektør.

Hvad er, og hvad laver en CMO (Chief Marketing Officer)?

Som det ligger i stillingsbetegnelsen Chief Marketing Officer, så er en CMO den person i firmaet, som er ansvarlig for markedsføring af firmaets produkter og/eller ydelser. Herunder planlægning, udvikling, implementering og overvågning af den generelle marketingstrategi.

CMO’ens primære rolle er altså at sikre sig, at firmaets markedsføring sker med succes. Hvilke arbejdsopgaver dette konkret indebærer og mere præcist, hvad en CMO laver, afhænger i stor grad af, hvilket firma, du er CMO i.

Oftest indeholder marketingchefens rolle opgaver som:

  • Markedsundersøgelse
  • Udarbejdelse af marketingstrategi
  • Udarbejde af marketing målsætning og KPI’er
  • Koordinering af marketingindsats
  • Overvågning og optimering af marketingindsats (og måling på KPI’er)
  • Kontakt med evt. samarbejdspartnere til marketing
  • Afrapportering f.eks. til resten af ledelse og/eller bestyrelse
  • Prisfastsættelse af produkter

Alternativet til at hyre en CMO er oftest at bruge en samarbejdspartner, som er i fuld eller delvis kontrol over ens marketingstrategi og indsatser. Et marketingbureau kan også bruges som supplement til CMO’en og outsourcing af visse opgaver.

Det kan vi være behjælpelige med, hvis det ønskes. Ring eller skriv til os på kontakt@aspera-digital.dk eller tlf. 60 40 10 06 for at høre mere.

Hvad er en Chief Marketing Officers (CMO) kvalifikationer?

CMO’ens arbejdsopgaver og dermed tilhørende kvalifikationer afhænger i stor grad af det firma, man er marketingchef i. Herudover har forventningerne til marketingchefens rolle har ændret sig markant i moderne tid og med den digitale udvikling.

Som udgangspunkt besidder en moderne CMO nedenstående kvalifikationer:

  • Hands-on erfaring med marketing og flere relevante marketingkanaler
  • Kan forstå, læse og bruge data til at træffe beslutninger
  • Har et godt overblik, men samtidig sans for detaljen
  • Skarp til planlægning af marketingaktiviteter og styring af tid
  • Besidder ledelseskvalifikationer
  • Har en overordnet forståelse for foreninger og organisationer
  • Kan sætte sig i kundens sted og forstår at arbejde med kunderejsen og købsadfærd

CMO løn?

I gennemsnit tjener en CMO omkring (2020 data) 65.000 kroner om måneden. De, der tjener mindst, tjener mellem 35-40.000 kr. og de, der tjener mest, tjener over 100.000 kr. i måneden.

Herunder kan du se fordelingen af danske CMO’er månedsløn fra Jonbindex.dk:

Se den typiske løn ud fra område i Danmark, uddannelse, alder og erfaring, som matcher dig, på Jobindex lønberegner her: https://www.jobindex.dk/tjek-din-loen/cmo

Hvem er årets CMO?

Årets CMO bliver kåret af Dansk Markedsføring hvert år i forbindelse med: The M List. The M List er stedet, hvor Dansk Markedsføring år efter år fremhæver de dygtigste inden for marketing på tværs af brancher og markeder.

Du kan læse mere om The M List, hvem det er og hvordan årets CMO udvælges her: https://markedsforing.dk/s-dan-udv-lges-m-list-m-talents

Simon Nielsen
CCO & Partner
📱 + 45 60 40 10 04

Vil du høre mere? Bliv ringet op