Copywriting

Hvad er Copywriting?

Copywriting er en salgstekst. At skrive tekster med henblik på at reklamere og markedsføre en virksomhed eller et produkt. Med andre ord; at overtale en person eller gruppe af personer (virksomhedens målgruppe) til at foretage en bestemt handling. F.eks. at købe et produkt eller lignende.

Copywriting betydning på dansk

Copywriting betyder på dansk: at skrive en tekst, som har til formål at reklamere eller andre formål for markedsføring. Det er ofte kaldet en salgskopi på dansk.

Copywriting kan altså være mange ting og på mange forskellige platforme. Så snart formålet med teksten er at skabe salg eller markedsføring, er der tale om copywriting.

Her er nogle typiske eksempler på copywriting:

  • Kategoritekster på en webshop
  • Produkttekster på produkter
  • Tekstindhold på landingssider
  • Nyhedsbreve
  • Tekst i annoncer på sociale medier
  • Tekst i annoncer på Google Ads
  • Tekst i annoncer i avisen
  • Tekst ifm. traditionel markedsføring som på busser, i TV mv.

Hvad er, og hvad laver en Copywriter?

En copywriter skriver reklametekster. Altså copywriting. I grove træk. Men en copywriters job kan bestå af flere ting, og det kommer i sidste ende ned til, hvor copywriteren er ansat.

En copywriter har typisk nogle af følgende opgaver:

  • research til tekster
  • analysearbejde (f.eks. søgeordsanalyser )
  • skriv af tekster til forskellige platforme
  • optimering og korrektur på tekster
  • overvågning og måling af effekt på tekster og optimering herudfra

Hvad er god Copywriting? 7 tips

God copywriting er tekst, som formår at brænde igennem til læseren og opfylde tekstens formål; f.eks. at sælge et produkt, tilmelde nyhedsbrev eller lignende.

Og hvordan skriver man så, så man formår det? Det afhænger af, hvad du skal skrive. Herunder finder du de 7 vigtigste tips til, når du skal lave god og effektiv copywriting:

7 tips til copywriting, som virker!

  1. Fastlæg formålet og målet med din tekst.
  2. Hav 100% styr på din målgruppe og modtager.
  3. Skriv klare og fængende overskrifter.
  4. Skab struktur og gør teksten skimme-venlig.
  5. Skriv i et fængende, klart og fejlfrit sprog.
  6. Husk klare og tydelige CTA’er: Hvad er næste step?
  7. Inkluder EFU-modellen i dit arbejde

Vil du have personlige tips og rådgivning ift. din copywriting, og hvordan du lykkes hermed? Vi arbejder med content marketing og copywriting på tværs af markeder og brancher og hjælper også gerne dig.

Udfyld formularen herunder, så ringer vi dig op til en uforpligtende snak.

Simon Nielsen
CCO & Partner
📱 + 45 60 40 10 04

Vil du høre mere? Bliv ringet op