CRM (Customer Relationship Management)

Hvad er et CRM system?

CRM står for Customer Relationship Management og betyder på dansk kunderelationsstyring. Et CRM system er altså et system, som indeholder relationer, informationer og transaktioner om kunder. Med andre ord er det i dit CRM, du holder styr på – og har – data om dine kunder.

Når personer typisk omtaler CRM , menes der altså ofte er værktøj, som hjælper dig med at holde styr på dine kontakter, salg, kunder, produktivitet og lignende data.

CRM systemet hjælper med andre ord din virksomhed med at organisere og holde styr på vigtige informationer og relationer; ofte uanset om det er en potentiel kunde, nuværende kunde, gammel kunde, samarbejdspartner eller noget helt andet. På den med strømliner det processer, giver dig et (nødvendigt) overblik og effektiviserer arbejde på tværs af organisationen.

Derfor er et CRM i langt de fleste værktøjer er en nødvendighed.

CRM System: Hvad kan det?

Hvad er CRM system helt præcist kan, afhænger af hvilket du vælger. Der findes f.eks. CRM systemer, som egner sig rigtig godt til B2B, hvor leadgernering, marketing, salg og support er i et samt systemer, som egner sig til B2C, hvor det er koblet op på din webshop og CRM.

Af CRM systemer er blandt andet at nævne følgende populære:

Populære CRM systemer:

  • Hubspot
  • Salesforce
  • Agile CRM
  • Drip

Og mange flere.

Uanset hvilket du vælger, kan CRM systemet typisk følgende, som er de primære funktionaliteter, af et CRM:

  • Indeholder kontaktinformationer som email, telefonnummer, adresse, hjemmeside mv.
  • Indeholder tidligere kommunikation.
  • Indeholder historik om tidligere transaktioner mv.
  • Indeholder noter
  • Giver dig et overblik over forskellige kunder mv.
  • Giver dig mulighed for at segmentere.
  • Giver dig mulighed for at notere vigtig information om den enkelte kunde.

TIP!

Når du skal vælge dit CRM, så kan du typisk hos den enkelte udbyder enten få en demo og/eller en gratis prøveperiode. Så udvælg et par stykker, der ud fra funktion, pris mv., virker til at være et match, og test så, hvilket af dem, der virker bedst i praksis for dig.

CRM: Hvorfor? 3 gode grunde til, du skal have et CRM

Herunder får du 3 gode grunde til, hvorfor du bør have et CRM:

  1. Almindelige excel ark eller lignende er svære og komplicerede at have et overblik over, holde opdateret og har manglende funktionlitet.
  2. Vigtig information og kunder og kontakter, bør ikke ligge gemt i indbakken.
  3. Noter bør ikke bliver smidt væk og glemt.
  4. Uden et samlet system, er det umuligt at strømline processer og få information til at flow igennem organisationen.

Og med et CRM system, sikrer du netop dette; at du har de rette informationer, de rette steder, og at de altid (og for alle) er tilgængelige.

Det er med til at skabe effektivitet, bedre overblik, bedre flow og bedre procedurer i virksomheden.

Simon Nielsen
CCO & Partner
📱 + 45 60 40 10 04

Vil du høre mere? Bliv ringet op