CTR (Click Through Rate)

Hvad er CTR?

CTR er en forkortelse for Click Through Rate (klikrate på dansk). CTR er ofte angivet i procent og angiver den procentvise mængde, som klikker ift. antal eksponeringer/visninger i alt.

CTR/klikraten er et generisk term, som benyttes og er relevant indenfor flere afgreninger af digital markedsføring og bruges specielt i forbindelse med at måle på effektiviteten i forbindelse med:

  • SEO: CTR; hvor mange af de, der ser dit søgeresultat klikker på det i SERPEN?
  • Email marketing: CTR; hvor mange af de, der modtager dine emails, klikker i dem (f.eks. på en CTA eller lignende).
  • SoMe: CTR; hvor mange af de, der ser din annonce, klikker på den?
  • Google Ads: CTR; hvor mange af de, der ser din annonce i søgeresultaterne, klikker på den?
  • CRO: CTR; hvor mange af de, der ser denne CTA knap, widget, købsknap eller lignende, klikker på den?

Hvordan beregnes CTR?

CTR’en er ofte angivet i procent i de værktøjer, du bruger til annoncering og markedsføring på de forskellige kanaler.

Hvis du selv ønsker at beregne din CTR manuelt, kan du benytte dig af nedenstående simple formel:

CTR/klikrate i procent = Antal kliks / Eksponeringer * 100

Et eksempel kan f.eks. være, du har 1500 annoncevisninger på din Facebook kampagne, 15 af de 1500 har klikket på din annonce. Dette giver en klikrate på 1%:

15 / 1500 * 100 = 1% CTR

Hvor kan jeg se min CTR?

Din CTR kan du se i diverse analyseværktøjer, du benytter dig af til de enkelte marketingkanaler.

Herunder finder du en liste over, hvor og hvordan du kan se din CTR på de typiske marketingkanaler:

Herudover kan du naturligvis altid benytte dig af tidligere nævnte formel ud fra det data, du har til rådighed fra de enkelte platforme og kanaler og beregne din Click Through Rate

Hvad er en god CTR?

Det er umuligt at give et entydigt svar på, hvad en god CTR er, da det afhænger af flere forskellige ting. Blandt andet hvilken branche, du opererer indenfor, hvilken type annonce og marketing, det drejer sig om, formålet med din marketingkampagne m.m.

Det er f.eks. stor forskel på, hvad en god CTR er på bannerannoncer kontra Google Ads. På et banner er en CTR på omkring 1% meget almindeligt, hvor en CTR på Google Ads på 1% ikke er særlig godt. Her oplever man typisk en CTR på +20%, hvis kampagnerne er sat godt op og segmenteret ligeledes.

Ligeledes er din CTR på organiske søgeresultater (SEO) meget afhængig af din placering i søgeresultaterne. Der er stor forskel på, hvad en god CTR er ift. om du ligger nr. 1 eller nr. 30.

Vil du have en højere CTR?

Vi har udover vores store erfaring med at give virksomheder mere og bedre eksponering også stor erfaring med at løfte CTR på tværs af de digitale kanaler.

Herudover kan vi hjælpe dig med at få en bedre fornemmelse af, om lige præcis din CTR er god eller kan forbedres på hver enkelt kanal, kampagne osv. Vi har nemlig set tusindvis af klikrater på tværs af brancher og kanaler.

Ring til os på tlf.  60 40 10 06, så tager vi en uforpligtende snak.

Simon Nielsen
CCO & Partner
📱 + 45 60 40 10 04

Vil du høre mere? Bliv ringet op