Duplicate content

Hvad er duplicate content?

“Duplicate content” er en betegnelse benyttet indenfor søgemaskineoptimering til at beskrive duplikeret indhold. Med andre ord, indhold der findes på mere end én URL på internettet.

Hvorfor er duplicate content et problem?

Problemet med duplicate content består i, at søgemaskinerne ser dette som spam og et forsøg på at snyde dem til at opnå højere placeringer.

Det er altså derfor, i forhold til ens SEO, skadeligt at have duplicate content på sin hjemmeside, og bør undgås. Kan det ikke undgås er der visse måder man SEO-mæssigt kan sørge for at håndtere dette.

Udover ovenstående har du ved duplicate content heller ikke kontrol over hvilken af URL’erne med det duplikerede indhold, som søgemaskinerne vælger at indeksere. Samtidig risikerer du, at indgående links til det pågældende indhold bliver spredt ud over flere URL’er, i stedet for at konsolideres på en enkelt adresse.

Typiske former for duplicate content

De mest gængse former for duplicate content vi støder på er bl.a. følgende:

  • Filter- og sorteringssider på webshops
  • Produktbeskrivelser for tæt på ens produkter, f.eks. i forskellige farver
  • Hjemmesider som både findes uden www og med www
  • Produktbeskrivelser direkte fra producenten benyttet på flere forskellige webshops
  • Både HTTP og HTTPS adresser er tilgængelige
  • Printvenlige sider
  • Generel genbrug af tekstindhold på flere forskellige URL’er

Hvordan du kan håndtere duplicate content

Der vil altid være brug for en individuel analyse af case og problemstilling, for at kunne komme med den bedste SEO-mæssige løsning på en duplicate content på et givent websted.

Nogle af de værktøjer man som hjemmeside ejer har til rådighed for at håndtere duplicate content overfor søgemaskinerne er:

  • Rel=”canonical” opmærkninger (Vil i langt de fleste tilfælde være den bedste løsning)
  • Nedlæggelse af duplicate content sider og 301-redirects
  • Noindex opmærkninger
  • Robots.txt blokeringer

Som nævnt i starten af afsnittet vil det altid kræve en individuel caseanalyse for at kunne komme med den bedste løsning til en given problemstilling.

Som udgangspunkt, vil det dog i langt de fleste tilfælde med duplicate content problemer, være den bedste SEO-mæssige løsning at lave rel=”canonical” opmærkninger i kildekoden som peger over på “master” adressen for de pågældende duplicate content sider.

Simon Nielsen
CCO & Partner
📱 + 45 60 40 10 04

Vil du høre mere? Bliv ringet op