e-bog

Hvad er en e-bog, og hvordan virker det?

I grove træk, så er en e-bog en digital/elektronisk udgave af en bog. En e-bog er altså en dokumentfil og er ikke en fysisk, printet bog, som du kender den. En e-bog virker typisk på den måde, at du køber den online eller henter den/får den tilsendt i bytte for f.eks. dine kontaktoplysninger (alt afhængig af hvilken type, der er tale om), og herefter kan læse den på din computer, tablet eller telefon (dette er kaldet en såkaldt lead magnet).

Ligesom med alle andre bøger, så kan du finde e-bøger indenfor alle områder – alt lige fra det, du arbejder med, uanset om det er salg, marketing eller ledelse til det, du interesserer dig for, uanset om det er træning, fodbold eller at læse.

E-bog formater

En e-bog findes ligeledes i mange forskellige formater, heriblandt de typiske er:

  • En form for guide
  • En præsentation af et bestemt emne
  • En fiktiv fortælling

Og mange andre.

Ligeledes kan en e-bog variere i længden. Typisk er en elektronisk bog mellem 30 og 500 sider. Det afhænger meget af formålet, målgruppen mv.

TIP: Hvad er forskellen på en e-bog og et whitepaper?

E-bog og whitepaper er to begereber, som bruges i flæng. Og selvom de to ting minder meget om hinanden, er det ikke helt det samme.

En e-bog afdækker typisk et overordnet emne og er længere, hvor et whitepaper typisk går i dybden med en del af et emne og er lidt kortere end en e-bog.

Hvorfor lave en e-bog? 5 gode grunde

Efterhånden som e-bogen er blevet en mere og mere populær form for indhold, bruges formatet også i højere og højere grad af virksomheder som en form for lead magnet i deres content marketing strategi. Altså at man som modtagere, skal afgive sine kontaktoplysninger og hermed bliver et “lead” hos den pågældende virksomheder, som herefter typisk vha. marketing salg, vil forsøge at konvertere dig til en købende kunde.

Eksempler på virksomheder, der laves e-bøger

Det kan f.eks. være:

  • Et marketingbureau, som os, der udarbejder og distribuerer en e-bog om marketing.
  • En email marketing platform, som tilbyder en e-bog om email marketing.
  • En udbyder af et regnskabs software, som udbyder en e-bog om regnskab og at bruge software til dette.

Dette er dog typisk noget, man ser på B2B-markedet. Fordi kunderejsen og beslutningsprocessen er længere og mere kompleks her, og at prisen for en anskaffelsen af en ny kunde også ligeledes typisk er højere.

Så hvorfor lave en e-bog som virksomhed? Det får du herunder 5 gode grunde til!

5 gode grunde til, at din virksomhed bør lave en e-bog:

  1. Det giver din virksomhed autoritet og troværdighed.
  2. Det øger din virksomheds kendskabs- og præferencegrad.
  3. E-bøger tiltrækker ny leads og kunder.
  4. Det fastholder dine nuværende kunder.
  5. Det kan være med til at skabe en top-of-mind placering hos din målgruppe

Hvordan laver, skriver og udgiver man en e-bog?

Dét at lave, skrive og udgive sin en bog består blot i at finde på den gode idé, skrive denne og dernæst at distribuere den til sin målgruppe. Det er i høj grad arbejdet før, men også efter, udarbejdelsen af en e-bog, der dikterer hvorvidt, man som firma får succes og et positivt afkast på at lave en e-bog.

For først og fremmest, skal der fastlægges om det at lave en e-bog stemmer overens med den digitale strategi. Herefter skal der researches, skrives, redigeres og hernæst skal den distribueres og markedsføres til den rette målgruppe ift. hvem de er, og hvor de er i deres kunderejse. Og sidst men ikke mindst, skal man sørge for at få det maksimale ud af de download og leads, man får.

Herunder får du i grove træk, hvordan man laver en e-bog step-by-step.

Step-by-step: Sådan laver man en e-bog

  1. Fastlæg målet med din e-bog, og hvordan dette spiller sammen med din nuværende strategi
  2. Fastlæg din målgruppe.
  3. Analyser markedet ift valg af format, type og vinkel e-bog.
  4. Udarbejd relevant og værdifuld e-bog til din målgruppe.
  5. Distribuer og markedsfør din e-bog gennem relevante kanaler.
  6. VIGTIGT: Arbejd med de leads, du får ind og få mest mulig ud af disse og konverter så mange som muligt til kunder vha. discipliner som email marketing, marketing automation, din digitale strategi generelt, salg m.m.

Du kan læse mere om Content Marketing, en vigtig disciplinen, som e-bøger er en form for, lige her.

Hvad er næste step?

Vil du have inputs, sparring, rådgivning og hjælp til eksekvering til at bruge e-bøger som en del af din marketingindsats? Vi er eksperter indenfor dette!

Tøv derfor ikke med at ringe til os på tlf. 60 40 10 06, hvis du kunne tænke dig en uforpligtende snak om din content marketing strategi, og hvordan du kan bruger e-bøger og leadmagnets i din markedsføring!

Simon Nielsen
CCO & Partner
📱 + 45 60 40 10 04

Vil du høre mere? Bliv ringet op