Falsk markedsføring

Hvad er falsk og vildledende markedsføring?

Falsk markedsføring, også kendt som vildledende markedsføring, er brug af information i markedsføring om produkter, virksomheder eller lignende, som ikke er sandt. Brugen af usande informationer i markedsføring bruges ofte med det formål at få produktet og virksomheden til at fremstå mere attraktiv og dermed skabe øget salg.

Falsk markedsføring er strafbart, og Forbrugerombudsmanden håndterer klager fra forbrugere om virksomheders adfærd som f.eks. kan være nedenstående eksempler.

Vildledende og falsk markedsføring: Eksempler

Vildledende markedsføring kan være mange ting og det er en subjektiv ting, hvornår det finder sted. Et eksempel på vildledende markedsføring, som fandt sted for nylig, er Bruger Shack, en dansk burgerkæde, som fik en bøde for vildledende markedsføring. Det kan du læse mere om her.

Eksempler på falsk markedsføring:

  • Vildledende tilbud og reklamer.
  • Usande produktinformationer.
  • Mangelfulde oplysninger på hjemmeside, i butik eller lignende.
  • Ulovlige reklamer for tobaksprodukter eller omtale af alkohol til mindreårige.

Læs mere på her på siden på forbrugerombudsmanden.dk.

Et mere konkret eksempel på falsk og vildledende markedsføring kan f.eks. være at skrive, at et produkt har specielle sundhedsmæssige virkninger og fordele, som de faktisk ikke har.

Simon Nielsen
CCO & Partner
📱 + 45 60 40 10 04

Vil du høre mere? Bliv ringet op