Henvisningsekskludering

Hvad er en henvisningsekskludering?

En henvisningsekskludering er en funktion i sporingsværktøjet Google Analytics. Ved at opsætte henvisningsekskluderinger har du mulighed for at ekskludere domæner fra dine henvisnings rapporter i Google Analytics.

Med andre ord; de rapporter, hvor du kan se fra hvilke hjemmesider, besøgende har tilgået dit domæne.

Hvorfor skal man opsætte henvisningsekskluderinger?

I 9 ud af 10 tilfælde skal du opsætte henvisningsekskluderinger for at få ekskluderet betalings gateways fra dine henvisning rapporter.

Har du ikke opsat henvisningsekskluderinger på dine betalingsgateways risikerer du, at de tager æren for en konvertering, som i realiteten burde være tilskrevet en anden kilde/domæne.

Årsagen til dette er, at visse betalingsgateways sender brugerne over på et andet domæne ved betaling, for derefter at sende brugeren tilbage til din hjemmeside. Når dette sker vil Google Analytics tro at brugeren har fundet din hjemmeside igennem betalingsgatewayen, og tilskrive købet domænet for betalingsgatewayen.

Konkret eksempel på hvordan manglende henvisningsekskluderinger kan ødelægge dine data

Et typisk eksempel på en kunderejse, hvor manglende henvisningsekskluderinger kan ødelægge dine data kunne se ud som følgende:

  1. En bruger tilgår din hjemmeside igennem en af dine Google Ads annoncer.
  2. Brugeren kigger rundt på din hjemmeside, finder det produkt de ønsker og går til kurven for at foretage et køb.
  3. Brugeren vælger mobilepay som betalingsmetode og bliver for at betale videresendt til domænet “public.mobilepay.dk”.
  4. Efter endt betaling bliver brugeren sendt tilbage til dit domæne på din “Tak for ordren” side.
  5. Google Analytics tilskriver “public.mobilepay.dk” som trafikkilde til købet.

I ovenstående tilfælde vil dette købe altså fejlagtigt blive tilskrevet henvisningstrafik for domænet “public.mobilepay.dk”, på trods af at det i realiteten var en af dine Google Ads annoncer, der skabte købet.

Hvordan opsætter man henvisningskskluderinger?

For at opsætte henvisningsekskluderinger i din Google Analytics konto ser processen ud som følger:

1. Find ud af hvilke domæner der skal ekskluderes

Først og fremmest skal du finde ud af, hvilke domæner der skal opsættes henvisningsekskluderinger for i din Google Analytics konto. Disse varierer nemlig, alt efter hvilke betalingsgateways du benytter på din webshop.

Dette kan du finde frem til ved at gå ind i Google Analytics og vælge “Henvisninger” under “Anskaffelse” -> “Al trafik”:

Herefter bliver du på højre side præsenteret for Google Analytics rapporten over referral trafik til din hjemmeside:

Her skal du kigge under kolonnen “Kilde” efter domæner der ser ud til at være betalingsgateways. På ovenstående eksempel er dette f.eks. domænerne “public.mobilepay.dk” og “ssl.ditonlinebetalingssystem.dk”.

Disse skriver du ned på en liste, f.eks. i Word eller Notepad og gemmer.

2. Tilføj domænerne til dine henvisningsekskluderinger

Efter du har fastlagt hvilke domæner, der skal henvisningsekskluderes, skal du have tilføjet disse domæner til dine henvisningsekskluderinger. Dette foregår ligeledes i Google Analytics under “Indstillinger” -> “Sporingsoplysninger” -> “Liste over ekskluderede henvisningsadresser”:

Her klikker du på den røde knap med ordlyden “Tilføj ekskludering af henvisningswebadresse”:

I det input felt der herefter kommer frem tilføjer du første domæne på din liste og trykker på “opret”.

Det samme gør du for de resterende domæner på din liste, og wupti, du har nu opsat henvisningsekskluderinger, og begynder hermed at få vist mere korrekte data i dine Google Analytics rapporter. 👏

Det er vigtigt at nævne, at dine nyopsatte henvisningsekskluderinger desværre ikke virker bagudrettet, og at du derfor fortsat vil se betalingsgateways i rapporter med data fra før du opsatte henvisningsekskluderinger.

Simon Nielsen
CCO & Partner
📱 + 45 60 40 10 04

Vil du høre mere? Bliv ringet op