Inbound marketing vs. Outbound marketing

Hvad er i grunden inbound og outbound marketing?

Inbound og outbound marketing er to forskellige former for markedsføring. Den ene handler om at trække kunder til sig, og den anden form går ud på at presse sit budskab ud til målgruppen. Det læner sig i bund og grund meget om op ad push og pull marketing, som du kan læse mere om her.

Inbound marketing

Inbound marketing går ud på at trække sine kunder til sig og være, hvor de opsøgende kunder er. Dette vil f.eks. være gennem kanaler og taktikker som:

  • Content Marketing: Relevant og værdifuldt indhold, som trækker din målgruppe til sig.
  • Søgemaskineoptimering: At være til stede i de organiske søgeresultater, hvor dine kunder og potentielle kunder søger at få deres behov dækket.
  • Søgemaskineannoncering: At være til stede vha. betalte annoncer, hvor dine potentielle kunder leder efter din service/dit produkt/din virksomhed.
  • Mund til mund markedsføring: Din målgruppe hører om dig gennem f.eks. venner, netværk eller familie og vælger derfor at kontakte dig.
  • Email marketing: Dine kunder vælger aktivt at vil modtage dine budskaber mv. på deres email.

Outbound marketing

Outbound marketing går modsat inbound marketing ud på at “presse” sit budskab ud til sin målgruppe, uden de aktivt har bedt om det. Det kan f.eks. være gennem kanaler og taktikker som:

  • Traditionel markedsføring: Markedsføring gennem relevante traditionelle medier som aviser, dagblade, TV, på busser, taxaer m.m.
  • SoMe marketing: Markedsføring på relevante sociale medier som Facebook, Instagram, LinkedIn, Youtube, SnapChat m.v.
  • Display Annoncering: Markedsføring vha. bannerannoncer på relevante hjemmesider.
  • Kold kanvas: Direkte kontakt f.eks. telefonisk eller via mail til relevante kunder.

Inbound vs. outbound marketing

Som med alt andet er der fordele og ulemper ved både inbound og outbound marketing. Den dag i dag ser vi typisk et skift fra outbound (og traditionel markedsføring og reklamer) til inbound marketing (og herunder værdifuldt content mv.) – specielt efterhånden som den digitale del har vundet frem og i kombination med, at ens målgruppe bliver “tæppebombet” med reklamer over det hele.

Herunder giver vi dig, i en grov sammenligning, hvem der oftest vinder på hvad ift. Inbound Marketing og Outbound marketing.

Vi ser dog også rigtig ofte, at de to metoder, fungerer specielt godt i synergi med hinanden. Altså at der både benyttes inbound og outbound metoder – og at de to metoder kobles sammen og på den måde få det bedste ud af hinanden og eliminerer hinandens ulemper.

Men hvad der fungerer bedst og giver det bedste resultater afhænger 100% af den enkelte case.

Kunne du tænke dig en uforpligtende snak og sparring ift. hvad der er den rette strategi for dit firma? Tøv ikke med at ringe til os på tlf. 60 40 10 06 eller udfylde formularen herunder for at blive ringet op!

Simon Nielsen
CCO & Partner
📱 + 45 60 40 10 04

Vil du høre mere? Bliv ringet op