Indeksering

Hvad er indeksering og hvad betyder det?

Begrebet “Indeksering” dækker over den process, der finder sted umiddelbart efter, at søgemaskinerne har crawlet en given URL.

Det er i netop denne process hvor søgemaskinen vha. komplicerede algoritmer, og over 200 ranking signaler beslutter hvordan SERP’en skal se ud for forskellige søgeord.

Man kan også sige at det er denne process, som gør alt det online materiale Google’s crawlere har fundet frem til søgbart. I indekseringssprocessen bliver indhold af lav kvalitet nedprioriteret, identisk indhold muligvis fjernet helt, sider med robots=”noindex” opmærkninger bliver fjernet osv.

Ligesom crawling er indeksering en løbende process, som aldrig har en ende, da Googles crawlere hele tiden finder nyt indhold som skal crawles og dermed indekseres efterfølgende.

Se evt. nedenstående illustration som lidt bedre viser dette:

Hvordan kan jeg se hvilke af min sider der er indekseret?

For at se hvor mange af siderne på din hjemmeside der er indekseret har du et par muligheder, hvoraf vi dog generelt anbefaler den ene.

Google Search Console

Den ene mulighed for at se antallet af indekserede adresser for dit website er gennem Google Search Console. Hvis du begiver dig ind i dette værktøj og vælger “Dækning” i venstre side:

Efterfølgende bliver du til højre præsenteret med en masse statistik over Google’s dækning af dit website. Trykker du på “Gyldige”, vil du få vist de URL’er som Google pt. har indekseret.

Site: søgning

Den næste mulighed for at tjekke antallet af indekserede sider er ved hjælp af “site:” kommandoen i selve søgemaskinen, både Bing og Google understøtter denne kommando.

For at se de URL’er på din hjemmeside, som Google har i deres indeks, skriver du blot “site:ditdomæne.dk” i søgefeltet, og herefter vil alle søgeresultaterne udelukkende være resultater fra dit domæne.

Det er vores erfaring at disse to måder at tjekke antallet af indekserede sider for et givent domæne er de mest pålidelige.

Vi ser dog ret ofte at antallet af indekserede sider i Google Search Console varierer fra antallet af indekserede adresser i SERP’en når man foretager en “site:” søgning

Vi vil generelt anbefale at man stoler mere på antallet der er opgivet i Google Search Console, fremfor det der bliver opgivet i SERP’en, da dette tal ofte kan afhænge af enhed, Google konto og mange andre faktorer.

Dette skyldes selvfølgelig at Google generelt justerer deres søgeresultater efter rigtigt mange faktorer, og ikke er de samme fra enhed til enhed mv.

Dernæst står der også “ca.” i mængden af resultater ved en “site:” søgning, hvilket yderligere peger i retning af at Google tager forbehold for antallet af resultater for den pågældende søgning.

Simon Nielsen
CCO & Partner
📱 + 45 60 40 10 04

Vil du høre mere? Bliv ringet op