Konverteringsrate

Hvad er konverteringsrate?

“Konverteringsrate” er en betegnelse for andelen af en specifik gruppe, der har foretaget en ønsket handling. Indenfor online marketing menes der i langt de fleste tilfælde andelen af besøgende, der har foretaget et køb på en hjemmeside.

Konverteringsrate kan dog f.eks. også dække over antallet af besøgende, der har foretaget en anden ønsket handling såsom tilmeldt sig et nyhedsbrev, klikket på en bestemt knap eller landet på en specifik side.

Hvordan udregnes konverteringsrate?

Formel til beregning af konverteringsrate:

Konverteringsrate udregnes ud fra følgende formel:

Antal konverteringer (F.eks. transaktioner) / Antal besøgende * 100.

Det vil sige, hvis du du f.eks. har haft 100 besøgende og 10 salg, så har du en konverteringsrate på 10/100*100 = 10 %.

Hvad er en god konverteringsrate?

Hvad en god konverteringsrate er vil altid være afhængig af, hvilken branche du befinder dig indenfor. Efter at have set konverteringsrater for tusindvis af webshops gennem årene, er det dog overordnet set vores erfaring, at en udmærket konverteringsrate ligger omkring 1,5% – 3%. Mens en høj konverteringsrate er derover og en lav derunder.

 

Det er dog meget vigtigt at understrege, at disse værdier er yderst vejledende, og at det som sagt afhænger meget af branche og andre faktorer, når det skal vurderes om en konverteringsrate er god eller ej.

Hvordan kan jeg måle min konverteringsrate for e-handel?

Typisk vil vi anbefale, at du benytter sporingsværktøjet Google Analytics til at udregne din konverteringsrate for e-handel. Faktisk viser værktøjet din konverteringsrate for dig. Dette kræver dog at der er opsat e-handelssporing i værktøjet.

 

Alternativt kan du udregne din konverteringsrate for e-handel via besøgstal for din webshop, fundet i dit CMS eller Analytics, og dividere antal transaktioner ud på dette, som vist i formlen i ovenstående afsnit.

Optimering af konverteringsrate

Hvordan kan du så optimere din konverteringsrate? Jo, faktisk har denne disciplin sit helt eget navn indenfor online markedsføring og kaldes konverteringsoptimering eller CRO (Conversion Rate Optimization).

Hvad dette helt præcist er, hvordan du kan arbejde med det mv. er en længere historie, som du kan læse mere om her, hvis det skulle have interesse.

Kort fortalt går det ud på at man nærstuderer sin hjemmeside og herunder dens brugervenlighed og eventuelle hæmsko for denne. Til dette findes der flere forskellige værktøjer såsom A/B splittesting, heatmaps, brugertests, recordings m.fl.

Konverteringsoptimering er altså en løbende process, der aldrig rigtigt har nogen afslutning, da der hele tiden er nye ting man kan teste på og undersøge via f.eks. A/B split testing.

Vi vil altid anbefale at man løbende investerer i CRO på sin hjemmeside, da man på denne måde kan få mere ud af de besøgende man i forvejen henter ind på sin hjemmeside.

Skal vi tage en snak om hvordan du kan optimere konverteringsraten på din hjemmeside, og hvordan du generelt set kan arbejde med CRO? Så ring på 60 40 10 06.

Simon Nielsen
CCO & Partner
📱 + 45 60 40 10 04

Vil du høre mere? Bliv ringet op