Lead magnet

Hvad er en lead magnet?

En lead magnet er et (eller flere) stykker værdifuldt og relevant content, som tilbydes gratis til ens målgruppe i bytte for kontaktoplysninger og herunder f.eks. email, navn telefonnummer, virksomhedsnavn.

Formålet med en lead magnet er typisk at konvertere målgruppen til leads, hvorpå man kan lave permission marketing (email marketing) og dermed konvertere dem til kunder.

Eksempler på lead magnets er f.eks.:

  • White papers
  • Tjeklister
  • Værktøjer
  • E bøger
  • Templates

Helt præcist hvad en god lead magnet er, afhænger af, hvad der er relevant, værdifuldt og vil trække dine potentielle kunder.

Hvordan laver man en lead magnet? 6 steps

At lave og markedsføre en lead magnet er i bund og grund at lave content marketing. Hvilken leadmanget, du skal lave, afhænger af, hvad der tiltrækker dine potentielle kunder, giver dem værdi og samtidig kan konvertere dem til kunder (hvis ikke med det samme, så på sigt).

Herunder finder du vores step-by-step guide til at lave din lead magnet og få succes hermed:

  1. Definer målet med din lead magnet.
  2. Fastlæg din målgruppe.
  3. Analyse af målgruppe, efterspørgsel mv
  4. Fastlæg type, format og vinkel på lead magneten.
  5. Lav din lead magnet.
  6. Markedsfør din lead magnet til din målgruppe.

Læs mere om lead magnets og content marketing generelt i vores ultimative guide til at få succes med content marketing her.

Kom i gang med at arbejde med lead magnets i dag! + 5 tips

Lead magnets er et effektivt værktøj til leadgenerering, uddannelse af kunder og styrkelse af dit brand.

Derfor spiller lead magnets også en stor rolle specielt hos B2B virksomheder, men også af og til hos B2C virksomheder, og i deres inbound marketing og content marketing strategi.

Vil du også opleve de fordele, arbejdet med lead magnets vil give din virksomhed? Brug vores ovenstående step-by-step guide og her får du desuden 5 tips med på vej til dit arbejde med lead magnets:

5 tips til dit arbejde med lead magnets:

  1. Lav original content.
  2. Hav fokus på værdien for modtageren, men glem ikke formålet.
  3. Hav tydelige CTA’er.
  4. Målret din lead magnet klart og tydeligt til din målgruppe.
  5. Sørg altid for en tårnhøj kvalitet.

Vil du have personlig rådgivning og sparring til dit arbejde med lead magnets? Udfyld formularen herunder, så hører du fra os.

Simon Nielsen
CCO & Partner
📱 + 45 60 40 10 04

Vil du høre mere? Bliv ringet op