Leadgenerering
Hvad er Leadgenerering?
Leadgenerering er en disciplin indenfor markedsføring og salg, som vil sige at indsamle kontaktoplysninger på en mulig kunde (kaldet et lead), som har udvist en form for interesse.
Det kan f.eks. være ved at den mulige kunde tilmelder sig et nyhedsbrev, ønsker at blive kontaktet af en sælger, ønsker at få tilsendt noget materiale og dermed afgiver sine kontaktoplysninger og går til at være et lead. Dermed er et lead generet.
Hvilke oplysninger har man om sine leads?
Hvilke kontaktoplysninger man har på et lead, afhænger af den enkelte case; virksomhedstype, formål, kunde, CTA mv. Der er dog typisk som minimum personens e-mail man er på udkig efter, for at kunne sende personaliseret en-til-en markedsføring via denne kanal. Det kan dog også være telefonnummer, virksomhedsnavn, virksomhedsstørrelse mv., som skal bruges til en sælger/salgsafdeling.
Hvornår bør man bruge Leadgenerering i sin marketing?
Leadgenerering bruges typisk inden for B2B virksomheder, men det kan også være en del af en marketingstrategi for B2C virksomheder og e-commerces.
Man kan og bør nemlig bruge leadgenerering i sin marketing, når formålet er noget af nedenstående:
Leadgenerering: Hvordan? 3 simple tips til at generere leads
Leadgenerering er typisk en byttehandel; kunden afgiver sine kontaktoplysninger og får noget igen for dem. Ellers er der intet incitament for kunden til at afgive sine oplysninger og blive et lead.
Typisk er dette en såkaldt lead magnet; noget, som tiltrækker dine muligheder kunder og konverterer dem til kunder.
Step 1: Hvordan får du kontaktoplysningerne?
Derfor er første step at finde ud af, hvordan du får din målgruppe til at afgive deres kontaktoplysninger:
Det kan f.eks. være følgende:
- White papers
- Tjeklister
- Værktøjer
- E bøger
- Templates
- Tilmelding til konkurrence/raffle
- Og meget andet.
Det handler om at finde noget, som tiltrækker den rette målgruppe og konverterer dem til kunder.
Du kan læse mere om lead magnet, og hvordan du kan bruge disse, her.
Step 2: Hvor samler du leadet op?
Distributionen af denne lead magnet kan både være på de sociale medier vha. Lead Ads, på hjemmesiden gennem forms, pop ups, organisk på sociale medier mv.
Det handler om at vælge den rette kanal ift. dine kunder og din digitale strategi. De typiske kanaler til leadgenerering er:
- Hjemmesiden (vha. pop ups, gated content, widgets mv.)
- LinkedIn (især B2B)
Step 3: Hvad så når leadet er opsamlet?
Når leadet er opsamlet er strategien typisk at konvertere dette lead til en købende (og senere hen: loyal) kunde. Dette vil ofte være vha. følgende:
- Email marketing
- Marketing automation
- Personligt salg
Og herunder taktikker som leadscoring, lifecycles m.m
Hvad er dit næste step til flere leads?
Leadgerneringer er et yderst effektivt værktøj – specielt indenfor B2B, hvor det kan være den bærende del af en inbound marketing strategi, men også som stærkt supplement til en B2C eller e-commerce marketing strategi. Det handler blot om at gøre det rigtigt.
Kunne du tænke dig sparring ift., hvordan du kan bruge leadgenerering som et effektivt værktøj i din marketing- og salgsstrategi? Udfyld formularen herunder og bliv ringet op til en uforpligtende snak!
Simon Nielsen
CCO & Partner
📱 + 45 60 40 10 04