Leadscore

Hvad er leadscore?

Leadscore er en metode, som bruges indenfor marketing- og salg (og kobling herimellem især) til at rangere leads, ift. hvor salgsklare/købeklare de er.

Leadscoren beregnes typisk ud fra manuelt opsatte kriterier, alt afhængig af hvad der er relevant for den enkelte virksomhed. Det ville kriterier ud fra personens kontaktoplysninger og adfærd (f.eks. på hjemmeside, i emails, på sociale medier mv.).

Et nyere begreb indenfor leadscoring er predictive leadscoring, hvor scoren beregnes vha. algoritmer og AI.

Eksempel på leadscoring

Et eksempel på leadscoring kan f.eks. være, at dit lead tildeles 1 point ved besøg på din forside, 10 point ved besøg på pris- og/eller kontaktside, 2 point ved at åbne dine emails og lignende. Disse point summeret giver leadets leadscore; en indikator for – udfra oplysninger og adfærd – hvor købeklare leadet er.

Man vil her typisk arbejde med spænd af leadscores, som definerer, hvornår leadet er koldt, lunt og varmt. Eller MQL eller SQL.

Hvorfor arbejde med leadscoring?

Leadscoring hjælper dig med at forstå og sætte kvantitative data på, hvor købeklare dine leads er. Med andre ord; hvilke budskaber, du skal levere hvornår, til hvem og hvordan.

Herudover kobler leadscoren din marketing- og salgsafdeling sammen, ved at marketing arbejder med leadsene, indtil de er salgsklare (f.eks. når de når leadscore X), hvor de salgsklare leads sendes direkte til salgsafdelingen, som tager over herfra.

På den måde leveres de salgsklare kunder direkte til sælgernes indbakke – helt automatisk.

Yderligere hjælper leadscoring dig med at forudse og prospecte din pipeline og kommende indtjening.

Sådan kommer du igang med leadscoring

Leadscoring foregår typisk rent lavpraktisk i et CRM og/eller marketing automation software, hvori du har dine leads, deres kontaktoplysninger, udsender emails fra mv.

I disse systemer har du mulighed for at opsætte leadscoring på dine leads og herunder vælge præcis, hvor mange point forskellige oplysninger og handlinger, der skal tildeles dine leads.

Det kan f.eks. være, din lead scoring indeholder følgende:

  • Kontaktoplysninger
    • Stillingsbetegnelse indeholder: CMO, Marketing manager, Ecommerce mv. = 10 point
    • Stillingsbetegnelse indeholder: Ejer, direkte, CEO = 5 point
  • Adfærd:
    • Besøg på hjemmeside: 5 point
    • Besøg på kontaktside: 20 point
    • Besøg på referencer: 15 point
    • Åbnet 5 emails: 5 point
    • Interaktion med sociale medier: 5 point

Mulighederne er nærmest uendelige – det handler om at finde de parametre at måle på, som er relevante for at vurdere dine leads.

Første step er, hvis du ikke allerede har det, valg og opsætning af marketing automation og CRM (og herunder tracking) og herefter definering af leadscoring-kriterier.

Vil du i gang med leadscoring? Lad os tage en snak og definere de næste step i din virksomhed. Udfyld formularen herunder, så hører du fra os.

Simon Nielsen
CCO & Partner
📱 + 45 60 40 10 04

Vil du høre mere? Bliv ringet op