Leadscore
Hvad er leadscore?
Leadscore er en metode, som bruges indenfor marketing- og salg (og kobling herimellem især) til at rangere leads, ift. hvor salgsklare/købeklare de er.
Leadscoren beregnes typisk ud fra manuelt opsatte kriterier, alt afhængig af hvad der er relevant for den enkelte virksomhed. Det ville kriterier ud fra personens kontaktoplysninger og adfærd (f.eks. på hjemmeside, i emails, på sociale medier mv.).
Et nyere begreb indenfor leadscoring er predictive leadscoring, hvor scoren beregnes vha. algoritmer og AI.
Hvorfor arbejde med leadscoring?
Leadscoring hjælper dig med at forstå og sætte kvantitative data på, hvor købeklare dine leads er. Med andre ord; hvilke budskaber, du skal levere hvornår, til hvem og hvordan.
Herudover kobler leadscoren din marketing- og salgsafdeling sammen, ved at marketing arbejder med leadsene, indtil de er salgsklare (f.eks. når de når leadscore X), hvor de salgsklare leads sendes direkte til salgsafdelingen, som tager over herfra.
På den måde leveres de salgsklare kunder direkte til sælgernes indbakke – helt automatisk.
Yderligere hjælper leadscoring dig med at forudse og prospecte din pipeline og kommende indtjening.
Sådan kommer du igang med leadscoring
Leadscoring foregår typisk rent lavpraktisk i et CRM og/eller marketing automation software, hvori du har dine leads, deres kontaktoplysninger, udsender emails fra mv.
I disse systemer har du mulighed for at opsætte leadscoring på dine leads og herunder vælge præcis, hvor mange point forskellige oplysninger og handlinger, der skal tildeles dine leads.
Første step er, hvis du ikke allerede har det, valg og opsætning af marketing automation og CRM (og herunder tracking) og herefter definering af leadscoring-kriterier.
Vil du i gang med leadscoring? Lad os tage en snak og definere de næste step i din virksomhed. Udfyld formularen herunder, så hører du fra os.
Simon Nielsen
CCO & Partner
📱 + 45 60 40 10 04