Markedsføringsplan

Hvad er er markedsføringsplan?

En markedsføringsplan, også kendt som en marketingplan, er en plan for, hvordan du som virksomhed planlægger at markedsføre dig selv, dit produkt eller din ydelse.

En markedsføringsplan er oftest overordnet ift. den generelle marketingindsats og marketingaktiviteter og kan strække sig over alt fra et par måneder til flere år alt afhængig af formålet

Hvad indeholder en markedsføringsplan?

En markedsføringsplan indeholder i grove træk typisk følgende:

  • Målgruppe
  • Målsætning
  • Budget
  • Marketingkanaler
  • Budskaber
  • Kalender for udførelse af aktiviteter mv.

I en overordnet facon. Markedsføringsplanen suppleres oftest op med marketingplaner for de enkelte kanaler og marketingaktiviteter.

Hvorfor lave en marketingplan?

Marketingplanen er din målsætning og roadmap til, hvordan du når disse mål og får succes med din markedsføring.

Markedsføringsplanen er den konkrete målsætning, inkl. relevante KPI’er og en plan for, hvordan du kommer i mål med din markedsføring. Herunder hvad budgettet er, hvad der skal laves på de enkelte marketingkanaler, hvordan, hvornår mv.

Markedsføringsplanen er planen, som sikrer dig, du får succes og kommer i mål med din markedsføring.

Hvordan laver jeg en markedsføringsplan? 6 trin

Her er hvordan du laver en markedsføringsplan på 6 simple trin.

Sådan laver du en markedsføringsplan:

  1. Fastlæggelse af målgruppe.
  2. Formulering af mål og relevante KPI’er.
  3. Fastlæggelse af budget og fordeling heraf.
  4. Valg af marketingkanaler.
  5. Planlægning af marketingaktiviteter, budskaber, taktikker mv.
  6. Data, overvågning og optimering.

Bliv klogere på digital strategi ved at klikke her, eller kontakt os, så tager vi en snak om din markedsføringsplan!

Simon Nielsen
CCO & Partner
📱 + 45 60 40 10 04

Vil du høre mere? Bliv ringet op