Marketing funnel

Hvad er Marketing Funnel?

Marketing funnel, på dansk: marketing tragt (eller salgstragt), er en overordnet model, som har til formål at beskrive dine kunders rejse (også kaldet: Customer Journey) på en let, overskuelig og brugbar måde.

TIP!

Læs vores komplette guide til dit arbejde med den digitale kunderejse her (den indeholder alt du skal vide)

Mere præcist hjælper marketing funnel’en dig med at forstå og bruge dine kunders kunderejse i din marketing og salg – til en funnel-drevet marketingstrategi. Altså hvordan dine kunder går fra at være fremmed til at være en loyal kunde, og hvilke interaktioner mv. de har.

Hver kunderejse er 100% forskellig, men overordnet set bevæger alle potentielle kunder sig gennem de samme faser i deres købs- og beslutningsprocess. Netop dette beskriver en marketing funnel.

De 5 faser i din marketing- og salgs funnel

Helt overordnet og generelt bevæger alle kunder sig, uanset branche og den enkelte kunde, gennem nedenstående 5 faser: De 5 faser i en marketing funnel.

Marketing Funnel er typisk illustreret (som herunder) som en tragt, fordi mængden af personer/mulige kunder, bliver mindre og mindre, efterhånden, som vi bevæger os ned ad i tragten mod at blive loyale kunder:

De 5 faser i en kundes rejse

  1. Attract: Kunden skal trækkes til sig og behovet skal vækkes (f.eks. ved brug af SoMe marketing, Influencers, blog eller lign)
  2. Interest: Kunden opdager de har et uopfyldt behov og får interessen og undersøger nærmere (på Google, snakker med bekendte mv.)
  3. Covert: Kunden undersøger alternativer, udbydere mv. og konverteres til et “lead” hos en virksomhed (f.eks. ved at signe sig up til et nyhedsbrev, downloade materiale eller lign.)
  4. Close: Kunden går fra at være interesseret til at være en købende kunde (f.eks. ved at tage kontakt til firmaet, blive ringet op, købe på hjemmesiden eller lign.)
  5. Delight: Kunden gøres til en loyal og tilbagevendende kunde (vha. kundeservice, salg, email marketing eller lign)

B2B VS B2C Marketing funnel

Selvom enhvers virksomheds kunde og typiske kundes kunderejse er forskellige, er der nogle generelle forskellige især på en marketing funnel på B2B og B2C.

Herunder er de typiske og mest vigtige i dit arbejde med funnels:

De væsentligste forskelle på en marketing funnel på B2C ift. B2B

  • Købsrejsen på B2B er ofte mere kompleks.
  • Kunderejsen på B2B er ofte længere.
  • Kunderejsen på B2B består typisk af flere forskellige personer.
  • Kunderejsen på B2B indeholder ofte personlig kontakt og herunder en salgsafdeling.

Kunne du tænke dig en uforpligtende snak om din marketing funnel, eller hvordan du kan og bør bruge denne i din salg og marketing? Så tøv ikke med at ringe til os på tlf. 60 40 10 06.

Ligeledes kan du læse mere om de forskellige digitale kanaler og discipliner her på siden under “Insights” og “Services”.

Simon Nielsen
CCO & Partner
📱 + 45 60 40 10 04

Vil du høre mere? Bliv ringet op