Meta description

Hvad er meta descriptions?

Meta descriptions er, hvad vi på dansk kalder; meta beskrivelser. Meta descriptions er et stykke tekst indsat i kildekodens <meta name=”description”>, og har til formål at beskrive den enkelte sides/URLs indhold. Man kan kalde det en form for “teaser” til siden.

Meta descriptions bliver ikke vist direkte på hjemmesiden, men i kildekoden, hvor den bliver læst af søgemaskinerne, samt vist i søgeresultaterne, under det såkaldte title tag, ved udvalgte søgninger.

OBS!

Meta descriptions, har modsat meta titlen, ikke en direkte effekt på en sides rangering, men spiller en stor rolle ift sidens CTR/klikrate og har dermed stadig en effekt på din sides performance organisk.

Hvordan ser meta descriptions ud? Et eksempel

Herunder ser du et eksempel på, hvordan meta beskrivelser ser ud i kildekoden:

Og herunder ligeledes hvordan denne vises i søgeresultaterne.

Hvordan skriver man gode meta descriptions?

Først og fremmest, skal man vide hvad gode meta descriptions er. En god meta description er en beskrivelse, som tiltrækker flest mulige klik af de mulige. Jo højere klikrate jo bedre.

Og hvordan gør man så det? Det gør man ved at skrive beskrivelser, som:

  • Er relevante og fængende.
  • Inkluderer det primære søgeord minimum 1 gang og gerne 2 gange.
  • Får søgeresultatet til at skille sig ud. F.eks. ved brug af emojis, tal, symboler mv.
  • Er i den rette længde.

Og dermed generelt giver modtageren lyst til at klikke for at læse mere.

TIP!

Læs vore komplette guide, som indeholder opskriften step-by-step til at skrive de “perfekte” meta descriptions og titler. Du finder den her.

Simon Nielsen
CCO & Partner
📱 + 45 60 40 10 04

Vil du høre mere? Bliv ringet op