Mobile first

Hvad er mobile first, og hvad betyder det?

“Mobile first” er et begreb som dækker over en tilgang til webdesign, hvor man først og fremmest designer hjemmesiden til mobilenheder, og herefter til større tablet- og desktopenheder.

Indenfor søgemaskineoptimering vil “Mobile first” begrebet typisk bruges i forhold til søgemaskinernes “Mobile-first indeksering” som betyder, at Google, og andre søgemaskiner, mere og mere bevæger sig hen imod at indeksere hjemmesider ud fra mobilversionen, i stedet for desktop versionen, som det førhen har været tilfældet.

Grunden til dette skift, som for alvor fandt sted i juli 2019, da Google annoncerede at alle nye hjemmesider fra det tidspunkt ville starte på deres “Mobile-first index” skyldes, at andelen af brugere der benytter internettet fra mobile enheder nu har overtaget antallet af desktop brugere.

Faktisk kom 52% af internettrafik i Q4 af 2019 fra mobilenheder. Og denne andel forventes blot at stige i fremtiden.

Hvad betyder mobile first så for dig som hjemmesideejer?

For dig som hjemmesideejer betyder dette, at det er uhyre vigtigt, at du sørger for, at din hjemmesides mobilversion er så mobilvenlig som muligt.

Derudover er det vigtigt, at du sikrer dig, at der ikke skjules vigtige elementer for mobilbesøgende, som f.eks. kategoritekster mv. da dette virkelig kan skade din SEO, hvis din hjemmeside er på mobile-first index.

Kort fortalt kan det altså koges ned til, at du skal sørge for at optimere brugeroplevelsen for mobilbesøgende på dit site så meget som muligt og ikke negligerer mobilversionen af din hjemmeside.

Simon Nielsen
CCO & Partner
📱 + 45 60 40 10 04

Vil du høre mere? Bliv ringet op