MQL (Marketing Qualified lead)

Hvad er et MQL (Marketing Qualified Lead)?

MQL står for Marketing Qualified Lead. Et marketing qualified lead er et lead (en potentiel kunde), som vurderes til at være modtagelig overfor og “klar” til at blive markedsført til.
Dermed anses et marketing qualified lead for at være tættere på at være en kunde end f.eks. helt “kolde” leads.

Hvornår og hvordan bliver man MQL (Marketing Qualified Lead)?

Hvornår og hvordan man går fra at være et lead til være et marketing qualified lead afhænger af det enkelte firma og kunderejsen. Typisk kvalificerer man sig til at være marketing kvalificeret, når man besøger X antal sider på hjemmesiden, downloader Y materiale, åbner X mails eller lignende. Noget som indikerer, at leadet er klar til at blive markedsført til og ikke længere er et helt “koldt” lead.

Baseret på hvilke kriterier og leadscoring, du vælger at bruge, og som er relevante for din virksomhed, vurderes hvornår og hvordan man bliver MQL.

MQL VS SQL

Næste step fra at være MQL er at være SQL (Sales Qualified Lead), som betyder, leadet er giver signaler, som indikerer, at han/hun er købsklar og f.eks. skal overlades til salgsafdelingen. Læs mere om SQL her.

Herunder ser du en illustration af leadets livscyklus og stadie heri gennem deres kunderejse. Fra lead, til MQL, til SQL til kunde:

Lead visualisering

Simon Nielsen
CCO & Partner
📱 + 45 60 40 10 04

Vil du høre mere? Bliv ringet op