Nofollow

Hvad er nofollow, og hvad betyder det?

Nofollow er en såkaldt HTML attribut der kan sættes på et link, som fortæller søgemaskinerne, at de ikke skal tillægge et link nogen værdi.

En stor del af Google’s algoritmer er baseret på links imellem hjemmesider. Google ser et link fra en hjemmeside over til en anden som værende en anbefaling.

Før nofollow attributten blev indført kunne dette dog være et problem for visse hjemmesideejere, som ville linke over til en given URL, men som ikke nødvendigvis stolede på indholdet på den og derfor ikke ville associeres med den eller videresende linkværdi til den.

Det førte også til problemer med link spam f.eks i form af kommentar spam på diverse blogs, som så ville videresende pagerank over til den side der blev linket til. Ejerne af disse blogs havde altså ingen måde, hvorpå de kunne kontrollere om et link skulle ses som værende en anbefaling eller ej.

I 2005 åbnede Google, Yahoo og Bing derfor op for, at man kunne sætte en nofollow attribut på et givent link, som så ville føre til at linket ikke ville videreføre linkværdi (også kendt som pagerank) til den URL, der blev linket til.

Er nofollow links så værdiløse?

Nej, det er de ikke. Først og fremmest er det vigtigt, at du også har en vis mængde af nofollow links i din linkprofil, da det hjælper med at få den til at fremstå naturlig.

Fra Marts 2020 er Google desuden begyndt at se en “nofollow” attribut på et link som værende et “hint” i stedet for et “directive” som før i tiden. Dette betyder med andre ord, at Google formentlig siden da er begyndt at tillægge visse nofollow links en smule mere linkværdi. Dernæst kan et nofollow link selvfølgelig også føre til besøgende på din hjemmeside.

Sidst, men ikke mindst, vil nofollow links fra stærke domæner ofte kunne hjælpe på din trust samt din generelle online tilstedeværelse. Det er altså med andre ord altid bedre at få et nofollow link end slet ikke at få noget link, særligt når der er tale om højautoritets domæner.

Hvordan laver man nofollow links?

Når man på almindeligvis laver et link ser det i HTML således ud:

<a href="https://www.google.dk/">Google</a>

Sætter man en rel=”nofollow” attribut ind ser det således ud:

<a rel="nofollow" href="https://www.google.dk/">Google</a>

Og således har du nu lavet et nofollow link.

I de fleste gængse CMS systemer, som f.eks. WordPress, findes der plugins som gør det muligt at sætte nofollow på et givent link i tekst editoren. Alternativt bliver du nødt til at “hardcode” et nofollow link ind i din HTML, som vist foroven.

Simon Nielsen
CCO & Partner
📱 + 45 60 40 10 04

Vil du høre mere? Bliv ringet op