Nyhedsbrev

Hvad er et nyhedsbrev?

Et nyhedsbrev er et brev (enten fysisk eller i form af email) om et emne, som har interesse for dets modtagere. Nyhedsbreve er oftest forbundet med marketing disciplinen email marketing, som benyttes i mange virksomheder.

Nyhedsbreve den dag i dag er oftest digitale emails, som sendes til en liste af modtagere, som frivilligt har valgt/accepteret gerne at vil modtage emails.

Det kan f.eks. være, de har tilmeldt sig dit nyhedsbrev ved en af følgende måder:  

  • Direkte på din hjemmeside f.eks. i forbindelse med køb eller interesse.
  • En konkurrence på sociale medier.
  • Til et fysisk event.
  • For at modtage gratis tips, tricks eller lignende på sin email (såkaldte lead magnets)

Hvorfor lave nyhedsbreve?

Årsagerne til at skrive nyhedsbreve er flere. I bund og grund handler det om at forbedre sin ROI på marketing og salg, hvilket nyhedsbreve i den grad kan hjælpe med. Faktisk er email marketing den kanal, som overordnet set har den højeste ROI.

Derfor bør du lave nyhedsbreve og arbejde med email marketing:

  • Højere ROI (return on investment)
  • Mere effektiv leadgenerering
  • Højere CLV (customer lifetime value)
  • Højere konverteringsgrad

Hvordan skriver man et godt nyhedsbrev? + 6 Tips

For at kunne svare på, hvordan man skriver et godt nyhedsbrev, skal vi først have på plads, hvad et godt nyhedsbrev er. Og det afhænger af din forretning og mål med dine nyhedsbreve.

I grove træk kan man sige, at et godt nyhedsbrev er:

  • Nyhedsbreve som giver værdi for modtageren.
  • Nyhedsbreve som giver værdi for din forretning – også på bundlinjen.

Og disse to ting hænger uløseligt sammen: for det er nyhedsbreve, som giver værdi for modtageren, som også giver konverteringer og skaber loyale kunder og dermed styrker din ROI.

Her er 6 generelle tips til at skrive et godt nyhedsbrev, som både giver værdi for modtageren og din forretning:

  1. Skriv modtagerorienteret indhold (Fokusér på: Hvor er værdien for modtageren?)
  2. Hav en konkret målsætning og strategi med dine nyhedsbreve.
  3. Sørg for at dine nyhedsbreve ender i dine kunders indbakke – og ikke i spam.
  4. Brug tiden på at skrive gode emnelinjer, som sikrer dine nyhedsbreve bliver åbnet.
  5. Hav et tydelig CTA (Call-to-action)
  6. Brug det data, du får ind, og optimer og test løbende.

Vil du læse mere om email marketing? Klik her.

Hvad koster et nyhedsbrev at lave?

Årsagen til at email marketing er en af de marketing kanaler med den højeste ROI? Det koster ikke særlig meget, men giver meget værdi – når det gøres rigtigt.

Et nyhedsbreve koster 0 kr. at lave og koster kun din tid. Med det sagt, skal du dog bruge en email marketing software, for at kunne udsende nyhedsbreve. Flere af disse er dog også gratis – ellers afhænger prisen oftest af antal kontakter eller emails.

Blandt de populære systemer, du kan bruge til udsendelse af nyhedsbreve er:

  • Mailchimp
  • Mailerlite
  • TinyLetter
  • M.fl.

Vil du have personlig hjælp til valg af software til udsendelse af nyhedsbreve? Eller til din email marketing indsats generelt? Ring til os på tlf. 60 40 10 06, så hjælper vi dig gerne.

Simon Nielsen
CCO & Partner
📱 + 45 60 40 10 04

Vil du høre mere? Bliv ringet op