Omnichannel

Hvad betyder “Omnichannel”?

Omnichannel kommer fra det latinske ord “Omni”, som betyder “alt” eller “alle steder”. Channel er engelsk og betyder “kanal”. Omnichannel betyder altså: alle kanaler eller at noget er en helhed frem for enkeltdele.

TIP: Omnichannel og holistisk markedsføring?

Omnichannel bruges i flæng med begrebet holistisk, som ligeledes dækker over at se noget som en helhed frem for separate dele.

Hvad er Omnichannel Marketing?

Som det ligger i navnet, så er omnichannel marketing, hvor der kigges på alle kanaler samlet, hvor hver kanal spiller sammen med en anden og ikke bare er separate kanaler og medier. Der tages derimod udgangspunkt i den enkelte kunde og kundeoplevelse.

Når man bedriver sin marketing med en omnichannel tilgang, er målet altså at markedsføringen tilrettelægges ud fra den enkelte kunde, og at han/hun får en sammenhængende oplevelse. Altså at kanal, medie, budskab, content mv. passer til, hvor kunden er i deres kunderejse, og hvad de i bund og grund har brug for at vide.

Med andre ord, er marketingstrategien kunderejse-drevet. Det kan du læse mere om her.

Hvad der skal til for at dette kan lade sig gøre, og hvordan man gør det i praksis, kommer vi ind på.

Hvorfor skal man have en Omnichannel strategi og tilgang?

Marketing handler i bund og grund om at være så relevant som overhovedet mulig ift. den enkelte kunde, og hvor de er i deres kunderejse.

Altså at den rette person, får det rette budskab, på det rette tidspunkt, på den rette kanal og leveret på den rette måde. Det er marketing på det højeste niveau. Og det er netop, hvad tanken er med at have en omnichannel strategi.

Her kigger man ikke blot isoleret på de enkelte kanaler. For når en kunde skal foretage et køb, har de typisk 5-10 digitale touchpoints. Dette inkluderer typisk: søgemaskinerne, de sociale medier, din hjemmeside m.m.

Har man en omnichannel strategi og tilgang til sin markedsføring, og binder kanalerne sammen og tilrettelægger markedsføringen ift. den enkelte kunde og deres kunderejse, vil man opleve synergieffekten; at 1+1 giver mere end 2. Og ofte meget mere end 2 oplever vi.

Omnichannel marketingstrategi: Hvordan?

Så næste spørgsmål er; hvordan skaber man og vedligeholder en omnichannel marketingstrategi?

Første step er at forstå og begynde at tænke og se holistisk og ud fra et omni-synspunkt på ens markedsføring og virksomhed generelt.

Altså: begynd at se tingene og dine marketingaktiviteter, kanaler m.m. fra et fugleperspektiv og som en helhed, frem for separate dele.

Næste step er at fastlægge og arbejde med dine kunders kunderejse. Det vil sige, at kanaler, budskaber, taktikker, levering, tidspunkt m.m. er tilrettelagt ud fra, hvordan kunden går fra at være fremmed til at blive en loyal kunde hos dig. Det kan du læse mere om her:

Herudover bør du, hvis du ikke allerede gør det, inddrage data i din marketing og planlægningen heraf, som er modelleret, så de forskellige digitale kanaler og kundens touchpoints tildeles værdi. Og ikke blot det sidste touchpoint, som “ender” i købet, får alt værdien.

Sidst men ikke mindst, så skal du selvfølgelig binde de forskellige afdelinger i firmaet sammen og skabe et flow på tværs af organisationen. Det vil sige, at marketing arbejder sammen med salg, salg med kundeservice, kundeservice med marketing osv. For alt sammen spiller sammen og påvirker den enkelte kunde.

Herunder får du et par helt konkrete og eksekverbare tips til, hvordan du sikrer en omnichannel marketingstrategi.

5 TIPS: Sådan får du en omnichannel marketingstrategi:

  1. Læg din strategi med udgangspunkt i kunderejsen (herunder valg af kanaler, taktikker, budskaber, CTA m.m.)
  2. Brug attributions modeller, som tilskriver værdi på tværs af de digitale kanaler og touchpoints.
  3. Brug et fælles CRM (evt. også som marketingplatform) på tværs af organisationen, så informationen flyder let.
  4. Arbejd med leadscoring, customer life cycle m.m. i dit marketing automation software

Brug og mål på KPI’er, som binder de forskellige afdelinger sammen og rent faktisk afføder værdi i dit firma.

Sådan arbejder vi med omnichannel markedsføring

Hos Aspera Digital har vi mange års erfaring med marketing på tværs af markeder og brancher. Og én ting, der går igen i vores arbejde er, at vi ser holistisk på markedsføringen.

Vi ved med andre ord, det er sammenspillet og synergien mellem de enkelte kanaler, budskaber, annoncer m.m. der sikrer væksten.

Vi arbejder derfor altid med udgangspunkt i vores kunders kunderejse og deres digital touchpoints og ved brug af dybdegående analyse og data, kan vi rykke den enkelte forretning på lige præcis de områder, som giver resultaterne og bundlinje.

Så: Vil du have råd, sparring eller en uforpligtende snak om, hvordan du sikrer din virksomheds omnichannel marketingstrategi og indsatser? Det er netop, hvad vi er eksperter i, og vi hjælper gerne dig.

Lad os starte med en uforpligtende snak. Udfyld formularen herunder eller ring til os på tlf. 60 40 10 06.

Simon Nielsen
CCO & Partner
📱 + 45 60 40 10 04

Vil du høre mere? Bliv ringet op