POAS (Profit On Ad Spend)

Hvad er Profit On Ad Spend (POAS)?

POAS står for Profit On Ad Spend og er det samme som ROAS, blot hvor man kigger på afkastet i form af profit frem for omsætning. Altså hvad får vi konkret ud af vores marketing generelt, udvalgte kampagner, annoncer mv. i form af bundlinje.

POAS regnes altså med andre ord ved at trække marginalomkostningerne for det solgte produkt fra ROAS på produktet. Med andre ord, tager du avancen med ind i billedet.

TIP

Du kan læse mere om ROAS her.

POAS eksempel

Et eksempel er, du bruger 1.000 kr. på annoncering på Sociale Medier, som giver 5.000 kr. omsætning.

Det giver en ROAS på 5.000 omsætning / 1.000 omkostninger = 5 ROAS.

Avancen på de solgte produkter er 40%. 5.000 omsætning * 40% avance = 2.000 kr.

Så fratrækker vi omkostningerne til markedsføring: 2.000-1.000 kr = 1.000 kr. profit.

Det giver en POAS på: 1.000 kr. profit/1.000 omkostninger = 1 POAS.

Med andre ord giver kampagnen, med en ROAS på 5, en POAS på 1. Altså for hver krone, der bruges, skabes 1 krone i profit.

Derfor er det vigtigt at arbejde med profit ift. omsætning

Som ovenstående eksempel illustrerer, er der en stor forskel på ROAS og POAS.

Og det i sig selv, illustrerer, hvorfor det er vigtigt at arbejde med profit fremfor udelukkende omsætning.

En beregning af POAS på markedsføringen generelt, bestemte kampagner, annoncer eller lignende, kan f.eks. vise, at noget, man troede var profitabelt, slet ikke var det.

For selvom omsætning af vigtigt, er det bundlinjen der giver og sikrer forretningen. Med POAS kigger på egentlig bundlinje, og kan dermed bedst vurdere dine markedsføringstiltag ift. de specifikke annoncer, produkter og retningen generelt.

Vil du blive klogere på Profit On Ad Spend? Tøv ikke med at kontakte os!

Simon Nielsen
CCO & Partner
📱 + 45 60 40 10 04

Vil du høre mere? Bliv ringet op