Podcast

Hvad er Podcast?

En Podcast er lyd i form af tale, du som bruger kan lytte til, lige når du har lyst på f.eks.på  din telefon, computer eller lignende. Du kan høre podcasts om nærmest lige, hvad du ønsker og interesser dig for. Det kan være alt lige fra inden for det, du arbejder med; Marketing, salg, ledelse til din hobby; træning, krimier og meget andet.

Ligeledes findes podcasts i mange formater. Heriblandt er de typiske:

Populære podcast formater:

  • Radioprogram
  • Lydbog
  • Interviews
  • Fiktive fortællinger

Hvordan lytter man til Podcast, og hvor finder man det?

Man kan lytte til podcasts fra sin smartphone, computer eller tablet. Det eneste det kræver, før du kan lytte til podcasts, er nemlig, at du har et program til at afspille podcasten.

Dette kan f.eks. være en af følgende, som er nogle af de mest populære:

  • Spotify
  • Podcast
  • Podimo

Når du først har downloadet den podcast-app til din smartphone, tablet eller computer, er det blot at finde den podcast, du ønsker at høre. Det kan du gøre ved at se populære podcasts i appen, spørge dine venner og bekendte eller ved at finde inspiration inden for det, du ønsker at høre om, på Google.

Hvorfor lave Podcast som virksomhed?

De seneste 5 års tid, og især på de sidste par år, er det blevet mere og mere populært at lytte til – og deraf også at lave – podcasts. Se bare søgetermet’s “podcast” popularitet fra 2004 til den dag i dag.

Det betyder også, at flere virksomheder og selvstændige har fået øjne op for platformen, som en let og effektiv måde at komme igennem til sine lyttere, nå nye lyttere og generelt sprede sit budskab.

Podcast-eksempler fra virksomheder

F.eks. at en personlig træner laver podcasts om træning og kost, et marketingfirma laver podcasts og marketing og en ledelsesekspert og foredragsholder laver podcast om organisation og ledelse.

Med andre ord, bliver Podcasten en del af flere og flere firmaers Content Marketing strategi. Og det er da også med god grund. Hvorfor? Jo, fordi fordelene er flere!

5 fordele ved at lave Podcasts som virksomhed

  1. Kan være med til at øge dit kendskab i din branche.
  2. Øger din autoritet og troværdighed.
  3. Du når og tiltrækker nye, potentielle kunder.
  4. Fastholder interessen hos nuværende kunde
  5. Kan skabe en top-of-mind placering om dig hos brugeren.

Hvordan laver man Podcast?

Selve det at lave en podcast og udgive denne er i sig selv ikke noget svært eller kompliceret, dette er blot at optage den med noget lydudstyr og lægge den online.

Det hårde benarbejde lægger før mikrofonen tændes, og der skal researches, besluttes og klargøres. Og ligeledes efter mikrofonen slukkes; podcasten skal markedsføres, der skal trækkes lyttere til osv. For en podcast uden lyttere er ikke meget værd.

Så hvordan laver man en podcast? Du får det herunder i 5 grove træk.

Step-by-step: Sådan laver man en podcast:

  1. Definer målet med podcasten, og hvordan dette spiller sammen med din nuværende Content Marketing strategi
  2. Hav helt styr på målgruppen.
  3. Find den gode idé til podcasten.
  4. Læg en strategi for hvad, der skal laves og hvornår og hvordan og evt. med hvem.
  5. Optag dine lydfiler (i f.eks. MP3)
  6. Rediger dine lydfiler.
  7. Host dine filer.
  8. Synkroniser dine lydfiler i et RSS-feed, så de kan lyttes til gennem Apple Podcasts, Spotify osv.
  9. Markedsfør din podcast vha. relevante digitale kanaler og de rette virkemidler.
  10. Gentag.

Du kan læse mere om Content Marketing, som podcasts kan være en form for, lige her.

Vil du have en uforpligtende snak om, hvorvidt din virksomhed skal i gang med podcasts og evt. hvordan, og hvordan du skal tiltrække nye lyttere og kunder? Tøv ikke med at udfylde formularen herunder, så ringer vi dig op!

Simon Nielsen
CCO & Partner
📱 + 45 60 40 10 04

Vil du høre mere? Bliv ringet op