Positionering

Hvad er positionering?

Positionering er et begreb, som dækker over en virksomheds eller brands placering i deres målgruppes bevidsthed. Både generelt og ift. virksomhedens konkurrenter.

Man kan f.eks. være positioneret overordende som:

  • “den billigste”
  • “den bedste kvalitet”
  • “den der passer til mig”

Og meget andet. Det handler om, hvordan din målgruppe opfatter dig.

Og det er ikke altid lig med, hvordan du ønsker, din målgruppe opfatter dig. Der skal og vil dig ofte være en stærk sammenhæng mellem de to ting.

Herudover tale man ifm. positionering også om “top of mind”, som vil sige at have en positionering, som gør, at ens virksomhed eller brand, er det første, ens målgruppe tænker på, når de tænker på den eller de varer, man sælger.

Positioneringskort

Et positioneringskort er et koordinatsystem med en X- og Y-akse, hvorpå man har to relevante faktorer ift. ens branche og virksomhed.

Det kan f.eks. være de to generiske parametre: Pris og Kvalitet, som på positioneringskort eksemplet herunder:

Andre parametre kunne være: Serviceniveau, Brandværdi, Størrelse sortiment m.m. Det handler om vælge de parametre, som har en betydning for kunden, og som man differentierer sig ud fra.

Positionerings betydning: 3 gode grunde til, du skal arbejde med positionering

Det er absolut afgørende som forretning af være opmærksom på sin positionering på markedet og i ens målgruppes bevidsthed og underbevidsthed. For det er afgørende at differentiere sig fra sine konkurrenter, samt at gøre det tydeligt, hvorfor ens kunder skal vælge dig over dine konkurrenter.

Det vil sige at stille sig selv grundlæggende spørgsmål som:

Hvordan positionerer man sig selv? 4 spørgsmål du kan stille dig selv

  1. “Hvem er vores målgruppe?”
  2. “Hvordan ønsker vi at blive opfattet af vores målgruppe?”
  3. “Hvordan opnår vi den ønskede positionering af vores målgruppe?” (Herunder justering af: Pris, produkt, marketing og placering)
  4. “Hvordan opfatter vores målgruppe os?”

Du får her 3 helt afgørende grunde til, hvorfor du naturligvis skal arbejde med positionering, og hvorfor det har en enorm betydning:

3 gode grunde til, du skal arbejde med din positionering:

#1 Skiller dig ud fra dine konkurrenter
#2 Får en stærk position i din målgruppe bevidsthed og underbevidsthed
#3 Få en top of mind placering hos din målgruppe

Vil du have uforpligtende sparring om din positionering, eller hvordan du bedre får succes hermed og får den til at skinne igennem?

Udfyld formularen herunder, så ringer vi dig op!

Simon Nielsen
CCO & Partner
📱 + 45 60 40 10 04

Vil du høre mere? Bliv ringet op