PPA (Pay Per Action)

Hvad er PPA (Pay Per Action)

PPA står for Pay Per Action eller Pay Per Acquisition og er et begreb, som bruges til at beskrive prisen for anskaffelsen af en nye kunde eller for at få en bruger til at foretage en bestemt handling.

På dansk kan PPA oversættes til: Pris pr. salg eller pr. handling.

PPA bruges ofte i forbindelse med salg og marketing som en overordnet KPI til måling på rentabiliteten af ens marketing- og salgsaktiviteter.

PPA og CPA

PPA hænger uløseligt sammen med CPA, som står for Cost Per Action/Acquisition og beskriver omkostningen ved et salg eller handling.

CPA er altså delvist et synonym til PPA. Læs mere om CPA her.

Hvordan beregnes PPA?

PPA beregnes således:

Sådan beregnes PPA:

Pris pr. konvertering i kroner = Omkostninger / Antal konverteringer

Hvor omkostningerne f.eks. er summen af dine markedsførings- og/eller salgsomkostninger eller f.eks. for en specifik kampagne, annonce, kanal eller lignende. Og det samme gælder for “Antal konverteringer”.

Et eksempel på beregning af PPA er f.eks, at du bruger 1.000 kr. og har 10 konverteringer:
1.000 kr. / 10 konvertering = 100 kr.

PPA, prisen for en ny kunde, er altså 100 kr. i dette simple eksempel.

Vil du forbedre din PPA? Vi arbejder på tværs af markeder og brancher med at forbedre PPA og skabe en rentabel markedsføring. Udfyld formularen herunder, så hører du fra mig.

Simon Nielsen
CCO & Partner
📱 + 45 60 40 10 04

Vil du høre mere? Bliv ringet op